Saturday, October 8, 2016

~ Tenang ~











teringat aku akan kata-kata ustaz ,
 " orang beriman jiwa nya aman , orang yang tenang itu menang "
aku pegang kata-kata ini sejak lama ,
dan pesan guru ku pula ,
 " jangan engkau selalu berkalau-kalau , sebab kalau itu adalah  bisikan halus syaitan yang menggoda kekuatan iman mu . "

aku tak mudah kalah dengan hal-hal yang merimaskan , yang menghantui perasaan , aku telah lama membuang nya jauh-jauh.
pada aku hidup ini sekejap saja , hari ini atau esok atau bila-bila semua perkara boleh berubah sekelip mata.
hari ini kalau aku membenci orang , aku tak tahu entah berapa ramai yang membenci aku dalam diam.
justeru itu aku ingin gembira kan hidup yang tinggal sedikit sahaja lagi ini.
entah berapa lama aku boleh hidup , dan jika pun mati biar lah aku bawa senyuman dengan tenang disaat aku di kubur kan.
biar lah ALLAH menerima kembali nya aku dengan redhaNYA.

Subhanallah , aku bersyukur ... sebab bukan semua orang boleh hidup dengan tenang.
biar pun ada sedikit sebanyak masaalah , aku bertabah hati , menerima semua dengan berlapang dada.
mana ada orang hidup tak bermasaalah ?
tapi pandai-pandai lah kita untuk menangani masaalah yang tiba.
hal-hal yang remeh temeh jangan di biarkan berlama-lama berakar umbi di jiwa.
cepat-cepat selesaikan , jangan hal-hal yang kecil kita perbesarkan.
itu sangat tidak baik , merosakkan perhubungan sesama manusia.

jika hal-hal remeh kita korek sampai akar nya , akhir nya apa yang kita dapat ?
kita puas hati ?
tentu tak akan pernah puas hati kita biar pun sudah tahu segala punca dan kita nak menghukum sesama manusia ?
pada aku , itu semua boleh membuat sakit jiwa dan merana.
berhenti mencari salah sesiapa , tapi sebaliknya renung diri kita adalah hal yang lebih baik.

aku sudah puas dengan kehidupan silam yang banyak mengajar erti tabah dalam diam.
puas dengan sikap manusia yang hipokrit.
di sini kata begini , disana kata lain , depan baik tapi belakang menghentam kejam.
belajar lah untuk hidup dengan tenang , berhentilah mengadu domba sesama kita.
buang rasa iri hati dan cemburu serta dengki khianat yang akan membinasa kan diri.

hidup yang singkat ini kita manafaat kan sebaik mungkin.
tak guna berdendam dengan sesiapa , hanya merosakkan jiwa.

selalu ingat pesan ku , ALLAH tidak memandang rupa kamu tetapi DIA memandang hati mu.

jaga diri , jaga hati , jangan makan hati kelak binasa diri,

@ dan ini kata-kata mutiara yang ingin aku kongsikan dengan kalian ,

Seorang yang sukses tidak akan kalah dihadapan nafsunya  ,
kesabaran nya tidak akan kalah dihadapan kelemahannya ,
tidak diremehkan oleh keinginan-keinginannya ,
dan tidak di sibukkan oleh hal-hal yang remeh .
( DR 'Aidh Al-Qarni )










Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...