Posts

Showing posts from August, 2016

Syurga mu Isteri .

Image
Nabi Ibrahim pernah menyuruh anakanda nya Ismail supaya menukar alang pintu rumah nya.
ini adalah tanda isteri Ismail buruk pekertinya kerana membuka aib Ismail di depan mertua  ,
sedangkan dia tidak kenal mertuanya.
ini  hal anak beranak ,  apa lagi membuka aib suami mu pada orang ramai.
jangan sekali memburuk-buruk kan suami mu wahai isteri , jahanam jawapan nya.

suami seharus nya di sanjung , dihormati selain kamu mencintai nya.
ini kerana syurga mu ada pada suami mu.
taat lah sebagai isteri , jangan menderhaka dan mengherdik serta menengking suami.
jangan bercakap meninggikan suara , meleteri suami sesuka hati.

menasihati suami itu boleh ,
tapi bukan dengan cara mengeji , tegur pun harus beradab bukan biadap.
cinta adalah rasa besar yang di dalam nya ada rasa hormat.
jika tidak ada rasa hormat , tidak ada cinta.

jika suami mu syurga bagi mu ,
dia seharus nya keutamaan mu dari yang lain.
seorang isteri boleh masuk melalui mana-mana pintu syurga yang di kehendaki nya dengan syarat …

Selamat Ulang Tahun ... Sayang

Image
hari ini  27 Ogos , sekali lagi kamu menyambut ulang tahun kelahiran .
semoga ALLAH merahmati dan meredhai kehidupan mu di dunia dan di akhirat kelak.
tiada sebarang hadiah yang akan ku berikan .
sebab aku teringat kata-kata mu tiga puluh lima tahun yang lalu ,
" hari jadi ni sebenarnya ada lah hari mengingati tentang kematian kita ,
saya tak pernah menyambut hari jadi . "
dan kerana itu lah tidak akan ada sebarang hadiah atau sambutan buat mu.

sudah begitu lama , tidak pernah aku memberikan mu hadiah hari jadi.
sebalik nya hadiah akan aku berikan bukan pada tarikh hari lahir mu.

Sayang ,
kehidupan kita memang bertunang dengan kematian.
bukan niat untuk bercerita tentang hal mati tapi entah mengapa aku teringat lagu ini.
kata mu setiap kali mendengar lagu ini , kamu akan teringat tentang aku.
begitu berkesan sebuah lagu di hati kita , walau pun kamu tidak suka menyanyi seperti aku.

lagu ini yang aku kirim kan senikata nya di dalam surat ku pada mu dulu.
banyak surat cinta k…

Indah Nian Sekolah ku

Image
sabtu lepas , aku kembali ke Sekolah Menengah Tunku Ampuan Durah .
lima tahun aku belajar di sana , terlalu banyak kenangan pahit manis tertanam di situ.
penuh dengan padat nya kenangan yang aku simpan di lipatan sejarah ,
tersimpan baik-baik sepertimana aku menyimpan emas permata yang berharga.

Tunku Ampuan Durah , sebuah sekolah yang terkenal ,
ramai cendikiawan yang lahir dari sana.
bah kan Menteri Besar Negeri Sembilan yang sekarang ini juga belajar di sana.
ramai artis-artis juga yang datang dari Tunku Durah.
aahhh , aku memang sayang dan bangga dengan sekolah ku yang indah.

aku antara budak pandai dan agak terkenal dengan kenakalan semasa bersekolah.
melukis ada lah kepakaran ku selain menyanyi waktu itu.
mata pelajaran Bahasa Malaysia sentiasa aku mendapat markah yang tertinggi ,
begitu juga dengan Seni Lukis.
SPM memang A1 lah yang aku dapat dalam kedua-dua mata pelajaran tersebut.
tapi takdir dan ketentuan ALLAH , aku tidak dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tin…

GUNUNG IRAU

Image
kenangan dua tahun lepas kembali menerjah kotak fikiran ku.
pengalaman paling berharga mendaki Gunung Irau ( Mossy Forest ) yang sangat mencabar mental dan fizikal .

petang itu aku bersama kak Yati , Amirul dan Sam bergerak meninggal kan Seremban menuju Cameron Highlands.
kami sampai di Tanah Rata hari sudah malam.
selepas berjumpa Dr.Shaharudin dan Yasmin isterinya serta family besar mereka , kami menuju rumah tumpangan yang telah di tempah oleh mereka.

aku dengan group menginap di rumah tingkat tiga , manakala Dr Shah dan group di tingkat dua.
malam itu kami sempat ronda-ronda pasar malam , beli kasut getah untuk mendaki gunung.
harga kasut $10 saja .
aku macam tak percaya , boleh ke aku nak mendaki gunung ?
sebab pada awal nya aku hanya ingin diam di rumah tumpangan
dan mengimbau kenangan bersama keluarga ketika beberapa kali di sana.

namun di ajak berkali-kali dan akhir nya aku setuju untuk mendaki gunung ,
walhal belum pernah sekali pun dalam hidup ku ada pengalaman .

aku sahut …

~ KASIH NYA MAMA ~

Image
Hari ini , tiga puloh tahun yang lalu , mama berjuang setelah hampir lima hari di klinik .
Sakit yang mama tanggung hilang tiba-tiba apabila kamu selamat di lahirkan.
Begitu payah dan susah untuk melahirkan mu duhai anak.
Tak perlu mama cerita kan bagaimana rasa nya,
kerana sebaik kamu lahir semua tak terasa lagi.
Alhamdulillah , susah payah yang mama dan papa tanggung berganti ceria.

Kamu  membesar sama seperti kanak-kanak lain , lincah dan nakal.
Namun kamu seorang anak yang cerdik dan bijak.
Seawal usia sepuloh bulan sudah mula bercakap , walau pun pelat.
Mula melukis di usia dua tahun.
Mama tahu kamu anak yang pandai melukis , lantaran darah yang mengalir di tubuh mu berasal dari darah seni yang mama dan papa miliki.

Cinta kami menyatu , lahir lah kamu duhai anak.
Hari ini  , kamu sekali lagi menyambut hari lahir tanpa mama di sisi.
Kamu anak yang mendengar kata , tidak pernah melawan cakap .
Paling-paling pun hanya diam dan menangis apabila berbuat salah dan di marahi.
Kamu tida…

Bulan Pucat

Image
Bulan pucat
sehingga hilang seri
pudar ke pagi

sepanjang malam
menyendiri
di selimuti  awan

lolongan anjing
kedengaran tak berhenti
seolah pukulan gendang
yang diulang-ulang
memual rasa

By Ali Aslinah


Ini puisi spontan ku , namun malam ini sebenar nya Bulan sangat cantik di atas sana.
Selepas keluar dari masjid  , aku memandu sendiri untuk pulang kerumah.
Makan seorang di rumah , nasi lemak ayam yang di beri kepada para jemaah masjid .
kerana malam ini  aku mahu cepat pulang .

Sepanjang jalan Bulan menyinari malam ,
aku bahagia memandang nya
seluruh keresahan ku hilang.

Terfikir di benak ku,
mengapa orang lain tak ambil peduli tentang kejadian alam ?
Mengapa Allah ciptakan Bulan yang sebegitu indah ,
namun ada yang tidak langsung mengendahkan nya ?

Walau pun ada yang kata aku seorang yang kuat berangan-angan ,
sebab tu aku suka melihat Bulan.
Tapi bagi ku , itu bukan sebab nya , yang nyata memang Bulan itu sangat cantik dan memberikan cahaya .
Kejadian alam ini penuh rahsia , Allah m…

Surat Tak Bersetem

Image
lihat , dengar dan rasakan
bunyi-bunyian tergaduh dari relung mu
lalu , untuk rindu terindah
kau pasti relakan hati mu untuk patah
seperti hujan di luar sana

tak ada yang mustahil
untuk Tuhan kembalikan
sekali pun itu remuk redam

semoga amarah lebih kecil dari ikhlas
sebentuk harapan kan selalu mampu menyemangati
untuk tetap bergerak
dan terus bermimpi .

@ by Ali Aslinah & Elang Megananda


Sayang,
surat ku tak pernah lagi bersetem untuk sampai kepada mu
di ruang kecil dan sempit ini , seluruh mata hati akan mencari makna yang tersembunyi .
setiap kunjungan aku tatang bagai minyak yang penuh ,
tak rela jika terserakkan , meremah sana sini
jangan pernah kau kotori ruang ini

ini ruang ku
disini aku ratu nya.


#Salina ... terima kasih pada setiap pelayar yang mengunjungi ku di sini , semoga sejahtera .









Surat Bulan Untuk Mawar (3)

Image
Mawar ,
malam ini aku menulis lagi untuk mu.
supaya kau lebih mengerti hidup ini bukan untuk diri sendiri.
setiap kita punya hak untuk bahagia.

jangan mengharap terlalu lebih
kerana ,
semakin tinggi pengharapan maka semakin lebar ruang untuk dikecewakan.
jangan berharap mendapat pujian dari manusia
kerana ,
Tuhan tidak memandang rupa kita tetapi menilai hati kita.
jangan menghina dan mencerca orang lain dengan kata-kata kesat
kerana Tuhan lebih mengetahui siapa kita

biar pun kita orang yang menutup aurat
tak perlu lah kita membuka aib orang
biar saja Tuhan yang menghukum
kita hanya manusia tak berupaya.

jangan kita terlihat insan yang beragama di mata orang
namun kerana riya' nya kita lalu Tuhan tidak sedikit pun memandang

ingat Mawar ,
satu jari telunjuk yang kita tuding kepada orang
empat jari lagi mengarah kepada kita.
satu doa kita yang tidak baik untuk orang
Tuhan akan kembalikan kepada kita .

jika kita tidak mahu di keji
maka jangan kita mula kan untuk mencaci maki
jangan k…