Posts

Showing posts from November, 2011

~ diam...biar lama terperam...~

Image
~ akan ku buka satu persatu helai helai silam yang lalu agar kau kenal siapa aku ~







~ sesekali angin menerpa tersingkap tabir jendela segala nya nampak jelas nyata yang dulu terlindung rupa hanya bisik rindu suara menyata hasrat jiwa kukuh tersimpan rahsia diam di balik biasan kaca...~



~ bisa saja kalau aku mahu teriak kan kuat apa yang melintasi benak semua rasa menyenak bah kan aku bisa memekak andai itu enak  pada gegendang mu tapi aku pun tahu bukan perlu semua itu kerna rasa ku kau dan aku pasti malu...aaahhh...aku diam kan saja begitu rasa ku dan kau menyimpan rasa mu...~




~ aku tak peduli  bila kata-kata ku bukan lagi bisa membuat kau tersihir aku hanya ingin terus menulis di kanvas hidup akan ku lukis biar cantik warna dinding ku biar pun kau tak ambil tahu namun aku pasti seri nya bisa membuat kau merasa iri dan aku masih juga begini menari kan pena ku mengadun warna kesukaan ku tulisan dan lukisan dalam jiwa ku...~




~ sering kau mahu kan bahagia namun sering risau bila sudah bahagia tak pernah puas selama mana masih mahu …

~ biar senyum hadir di hari ku ~

Image
hanya aku yang bisa mengerti perjalanan ini ...



bukan mudah meniti hari




untuk tetap teguh berdiri




pun begitu terkadang di uji




biarkan saja...hanya aku yang tahu



mungkin sampai mati aku kan tetap di sini



~ terkadang hati memungkiri, namun begitu, setiap kali teringat, kita pasti 'kembali' pada NYA, pada 'tali' NYA, pada 'janji' kita dengan NYA...InsyaAllah...'PASTI'...hanya DIA 'PEMILIK' yang 'SEJATI'...kau dan aku sama mencari yang 'HAKIKI'  ~






~ Mak Mah Kawin Lagi...~

Image
Mak Mah seorang yang sangat jelita semasa muda, kecil molek orang nya.
peramah dan bersopan santun menjadi perhiasan diri.
dia suka berjenaka, selalu ceria, ramai orang senang bergurau senda dengan nya.
anak nya ramai, sepuloh orang tau...
suami nya juga baik dan sangat "loving".


kalau di kampong ada dua tiga orang yang serupa nama dengan nya.
tapi kalau orang tanya Mah yang mana satu ?
orang akan kata, 
alahhh...Mah Lawa...semua orang tahu siapa...hehehe...famous dia...
tambahan pulak dia bekas "mak andam"
mungkin itu lah sebab nya dia sentiasa nampak cantik dan menarik, 
ramai pakcik-pakcik suka mengusik
hmmm...orang cantik, apa nak pelik...?


masa berlalu, tiga tahun lepas, suami Mak Mah meninggal dunia.
tinggal lah Mak Mah seorang diri.
sebabnya, anak-anak yang ramai tu semua sudah berkeluarga dan tinggal berasingan.
kesian Mak Mah, anak ramai tapi satu pun tidak tinggal bersamanya, 
macam orang tak ada anak pulak.


tapi...baru-baru ni dalam lebih kurang setahun, 
terdengar berita …

~ ...aku ingin... ~

Image
aku ingin menyinari kegelapan malam malam mu bukan bagai cahaya rembulan di awan bukan indah umpama bintang gemintang di langit terbentang cahaya ku cuma sedikit terang nya hanya seperti  si kunang-kunang yang berterbangan kecil namun cantik  di pandang kala malam...
aslinahali 091111



~ kerna aku si kunang-kunang...bukan bintang ~

~ menerjah awan ~

Image
burung kecil
ingin menerjah awan
menentang kuat nya
deruan angin
tapi tak mampu  bertahan
lelah merintih
luka sayap memedih
apa yang ada di balik awan
begitu menguja kan 
hingga tak keruan
masih mahu terbang ia
tinggi ke langit biru...

aslinahali 081111

~ aduhai , mampu kah ke situ ? ~

~tetap lah di sini....bersama ku ~

Image
aku kembali ke ruang pengap mendakap malam....gelap
pecah esak ku sebak dada ku saat selangkah sebelum kau berlalu meninggal kan aku
tiris airmata ku basah dada mu memekap wajah ku biar kan aku lama di situ rebah di dada mu...
tak mahu kau berlalu tetap lah di sini bersama ku...
aslinahali 01.07.10
~ usah pergi duhai kekasih hati ~
Posted by aslinahaliat

~ Engkau Dan Aku...baik-baik saja ~

Image
andai aku berkata benar
engkau jangan berdusta
bila aku jujur dan setia
engkau tak usah berpura
jika aku menjaga hati
engkau jadi lah yang terpuji
kalau aku berbuat baik
engkau pasti lah yang terbaik...


aslinahali
301110


~ baik-baik sayang kerna aku pun baik-baik saja ~



~ mematah kata ~

Image
sepatah kata 
mungkin lebih bermakna
ungkapan indah 
berbunga-bunga
untuk apa ?
andai
sepatah kata 
bisa merungkai segala makna
mematah kan segala kata...


aslinahali
220910


~ berikan aku satu kata mu ~

~ Tua Dan Muda ~

Image
hari ni aku sungguh terharu...kawan-kawan memberi semangat pada ku. ramai yang perihatin , syukur Ya Allah...kawan-kawan yang tak berapa ramai ni lah yang sangat memberikan perhatian dan semangat untuk aku terus kan perjalanan hidup yang penuh berliku ini.  biar pun aku hanya lah orang biasa-biasa saja, mereka tetap menerima aku seadanya.  semoga sokongan dan kata-kata semangat mereka akan menjadi kan aku lebih kuat menempuhi apa jua yang bakal mendatang kelak.  jauh di sudut hati ku yang paling dalam, aku sangat berterima kasih pada mereka, sesungguh nya aku sayang kan mereka...


owh ya...petang tadi aku kerumah "mak".  lama tak jumpa mak kerana kesibukan kerja dan kesuntukan masa.  malu aku pada diri sendiri, rasa macam apa lah aku ini... mak yang sudah tua jarang aku kunjungi lantaran terlalu sibuk  dengan segala rutin harian dan kerja yang entah bila akan sudah nya.  "mak" maaf kan lah "Nanab" ya... semua nya sekarang Nanab kena buat sendiri. mak pun tentu sangat …

~ MAAF KAN AKU ~

Image
Maaf kan
entah mengapa
kita terputus tiba-tiba
andai engkau terlihat nota ini
itu lah suara hati ku
memohon maaf dari jauh...


aslinahali
061111



~ bila bibir tak lagi bersuara ~

~ ALLAHU AKBAR WALILLAH HILHAM ~

Image
Aidil Adha datang lagi
bagai tahun tahun sebelum ini, 
aku sambut dengan penuh kesyukuran.
Alhamdulillah masih berkesempatan
untuk merayakan nya
bersama anak-anak dan keluarga.


Cuma yang terasa sangat 
ketiadaan orang-orang yang aku sayangi
yang telah kembali menyahut seruan Ilahi Rabbi.
Pun begitu bukan bererti aku harus memencil diri
berjauh hati mengenangkan semua ini.
Hidup harus di teruskan...
bukan kah ini juga satu pengorbanan...?
mengorbankan perasaan...lebih sukar
dari mengorbankan harta kemewahan dan wang ringgit.


bukan nya aku tidak mempunyai perasaan
bila melihat kebahagiaan orang lain.
adakalanya terbit juga rasa cemburu
melihat orang lain 
yang masih mempunyai insan yang mereka sayangi.
sedangkan aku
sepi dan sunyi sendiri di dalam hati.


namun aku redha dan bersyukur
kehadrat Ilahi, 
berjaya memujuk hati sendiri
bukan semuanya bisa aku miliki.
bukan semua orang Allah uji sehebat ini.
ada hikmahnya di sebalik semua yang terjadi
dan aku amat tahu 
sesuatu yang Allah uji itu
atas kemampuan yang bisa aku…

~ seekor burung kecil ~

Image
seekor burung kecil tika lewat begini belum terjumpa sarang masih terbang singgah lagi dari ranting ke ranting melayang dalam pekat malam
siang tadi sayap nya luka lama di rawat nya hingga mampu ia  terbang mencari jalan pulang ke sarang...

~ tanah basah menanti kering ~


seekor burung kecil masih terbang  tika kawanan nya telah lama pulang berteduh di sarang
angin malam menderu burung kecil keliru nyanyian si burung hantu berlagu mendayu-dayu lantas melebarlah sayap kecil nya mahu turut terbang ke awan bermandi cahaya bulan...

 ~ burung kecil tak keruan ~


cicip burung kecil riuh menyentak lena ku tadi malam renai memanjang hingga fajar menjelang barangkali kesejukan ia bagaimana mahu terbang pasti perut nya tak kenyang bila ibu nya tak pulang pulang

~ aduhai malang... ~
aslinahali 021111