Posts

Showing posts from May, 2011

Iklim - Suci Dalam Debu

Image

KISAH JUANA IDA ( 6 )

Image
Kadang kala yang terjadi dalam kehidupan kita di dunia ini sukar di duga sama sekali. Suka dan duka yang kita lalui menjadi kan kita dewasa dan mengerti diri...hmmmm....berbagai peristiwa terjadi di masa lalu dan kini ia nya menjadi kenangan abadi yang tidak bisa saya lupa kan sama sekali, kekal dalam memori. Kisah saya dan Juana Ida sangat meninggal kan kesan yang mendalam, dan dia begitu bererti dalam kehidupan silam saya.
Dia telah banyak memberi kan tunjuk ajar dan nasihat, bertindak sebagai kakak dan ibu kepada saya. Walau pun ada orang lain memanggil nya dengan panggilan ' mama ' tetapi saya lebih senang dan selesa memanggil Juana Ida dengan panggilan Kak Jun. Kemesraan di antara saya dan Juana Ida sangat ketara. Ada juga diantara teman-teman yang lain mencemburui hubungan kami. Mana kan tidak nya, asal kan ada apa-apa hal  sikit saya lah yang di cari nya, begitu juga dengan saya  Juana Ida lah tempat saya mencurah rasa. 
Kami menjadi semakin rapat, makan bersama, pergi…

KISAH JUANA IDA ( 5 )

Image
Nasib Juana Ida sudah tertulis sedemikian rupa. Sakit bercerai belum pun dapat dia melupa kan, kehidupan sebagai seorang janda sangat menekan perasaan.....terpaksa di laluinya dengan sabar. Umpat keji  serta cacian yang di terima nya sangat menyeksa jiwa raga. Namun dia harus tabah menerima ketentuan yang telah di tetap kan Allah SWT.


" You tak salah apa-apa sayang, Kak Jun tahu dia orang memang akan bercerita pasal perangai akak yang buruk saja pada you.Memang akak pernah keluar  dengan bos, tapi bukan berdua-duaan,  ada bos yang lain jugak.....we all keluar berlima.Pergi makan malam kat hotel, masa tu bos nak belanja, apa salah ke ? " tanya Juana Ida pada saya yang sedia menunggu jawapan seterus nya dari mulut dia sendiri.


" Encik "S" dengan Encik "T" memang gila kan akak. Dia orang kata akak masih seksi, memberahi kan.....dia orang bagi akak macam-macam hadiah tau tak......akak ambek lah, orang nak bagi tapi akak tak lah sampai nak serah kan body. S…

KISAH JUANA IDA ( 4 )

Image
Akhir nya satu persatu rahsia Juana Ida terungkai, terlerai di hadapan saya. Mengapa saya ini menjadi pilihan dia meluah kan segala rahsia yang tersimpan di dalam hati nya, saya tidak pasti. Segala nya terjadi secara spontan. Cuma mungkin saya tidak pernah ingin memaksa Juana Ida untuk mencerita kan kepada saya tentang diri nya, namun ia nya di luah kan kepada saya, ada kah kerana dia menganggap saya sebagai adik atau anak sendiri, sebab dia tidak ramai adik beradik, mentelahan pula dia tidak mempunyai seorang pun anak. Jadi secara tak langsung dia memerlukan seseorang untuk berkongsi suka duka nya. Saya pula ada lah seorang pendengar yang setia, segala luahan hati nya saya dengar dan tidak mencerita kan kepada kawan-kawan yang lain. Hanya dia tahu siapa saya satu ketika dulu, seorang yang lurus bendul macam tiang kayu.


Ada satu hari, saya bergegas ke tandas kerana sakit perut nak muntah selepas makan tengahari di kantin tempat kerja, saya penghidap gastrik yang agak teruk. Selalu saya…

KISAH JUANA IDA ( 3 )

Image
Setelah semakin rapat dengan Juana Ida, akhir nya saya mula mencungkil satu persatu rahsia diri nya. Saya bukan lah seorang yang suka bertanya hal orang melalui orang lain. Saya lebih senang bertanya dengan tuan punya badan. Itu lah "peel" saya , sebab saya rasa lebih baik begitu dari mendengar cakap-cakap orang yang belum tentu. Kadang-kadang cakap-cakap orang bukan semua nya jujur dan betul. Sedang kan ada juga orang yang tak jujur dan suka mengutuk orang lain, seolah-olah dia lebih tahu dari tuan yang punya diri. Juana Ida menjadi bahan bual ramai orang di tempat kerja, saya terkejut sebab ada yang mengata kan dia "janda liar".....suka berpoya-poya, ramai "jantan simpanan" dan bermacam-macam lagi yang tak elok mengenai diri nya , berbuih mulut orang mengata dia.
Saya mula merasa tidak selesa hendak terus berkawan dengan nya. Sebab takut orang akan menuduh saya ada lah "anak ayam" belaan Juana Ida kerana dia juga di gelar "ibu ayam" o…

KISAH JUANA IDA ( 2 )

Image
Setelah hampir seminggu saya bekerja di kilang tersebut, saya mula berkenalan dengan beberapa rakan yang lain, kebanyakan nya berbangsa China. Sementara itu kerja saya memerlu kan saya rapat dengan Juana Ida.
Dia lah yang memeriksa kualiti kerja saya. Dengan secara tak langsung, saya mula mendekati diri nya perlahan-lahan. " Boleh saya panggil Puan dengan panggilan makcik tak ? " tanya saya kepada dia dalam bahasa Melayu. Saya bukan nya tak tahu berbahasa Inggeris, namun saya lebih selesa bercakap dalam bahasa Melayu. Orang Melayu , duduk pun kat Tanah Melayu, jadi saya berpegang teguh dengan pendirian saya akan mengguna kan bahasa Melayu dengan siapa saja yang saya berbual di kilang tersebut, melain kan dengan "orang-orang German" terpaksa lah saya berbahasa Inggeris sebab mereka ni tak tahu bahasa Melayu. Bahasa Inggeris mereka juga teruk.....kelam kabut sebab mereka pun mengguna kan bahasa German  dengan bangga nya bila berbual-bual dengan kami.


" Eh, apa pul…

KISAH JUANA IDA (1 )

Image
Di lahir kan pada 73 tahun yang lalu, dari sebuah keluarga campuran, ibu nya seorang wanita keturunan Jawa, manakala bapa nya berasal dari Belanda. Seorang yang sangat cantik semasa remaja nya dan sewaktu berusia lewat 40an. Itu lah dia kawan saya yang pernah sama-sama bekerja di sebuah kilang sekitar tahun 1980 sehingga 1985.....JUANA IDA BINTI AHMAD.


Sewaktu saya baru mula-mula bekerja di kilang tersebut, saya merasa sedikit hairan bila Juana Ida di perkenal kan kepada saya. Saya lihat wajah nya tak ubah seperti "orang puteh". Kulit nya sangat bersih, berambut perang,wajah nya di solek agak tebal, bertubuh tinggi dan potongan badan menarik, berskirt pendek, walhal dia sudah agak berumur ketika itu , lebih kurang awal 40an. Dia kelihatan nya sangat moden pada saya, yang sewaktu itu baru mula nak belajar mengenal dunia. " Ahhh.....makcik ni dah tua, make-up bukan main lagi, pakai skirt pendek pulak..." getus hati saya. Al-maklom lah, mak saya pun lebih kurang sebaya…

~~~ kekasih halal ~~~

Image
kekasih saat semua nya pergi aku lah yang setia menanti dalam basah renai hujan di hati mu biar kan aku membalut rasa dingin di dadamu aku tahu resah yang menikam pedih ulu hati mu bila malam semakin larut sakit nya menjerut biar kan malam mu berteman kan aku yang setia bagai angin membelai mesra simpan kan dalam jiwa mu rasa itu sampai kapan pun tak akan kau lupa kan belai mesra ku.....

aslinahali 151210
( cinta itu berbagi rasa, namun biar lah rasa yang telah di halal kan cara.......)








~~~ Pelangi Semalam ~~~

Image
Telah aku lalui semalam  berlari-lari mengejar pelangi  lelah diri ini bila langkah tak bisa ku gagahi  pelangi di kaki langit itu   cantik, aku tertarik.... warna nya menarik  aku suka......hingga terlupa...... langkah tak akan sampai ke sana aku cuma bisa memandang dari jauh   hadir nya seketika bila hilang aku terpinga-pinga mencari kemana.........? sampai sudah aku hiba  tak mampu ku tatapi lagi  terkedu aku di sini  rindu hati ku bukan mainan kelam perasaan......

aslinahali 100511



~~~ hujan di bulan April ~~~

Image
hujan dinihari dingin menyapa diri bulan pun pilu bergebar awan sayu basah lah diri mu tak kering juga garis mata ku sedang dalam ingin terbang bersama angin jauh ke laut rindu.....


aslinahali 090511




~~~hampa~~~

Image
amat sukar mengerti yang terpendam diam di lubuk paling dalam pedihnya mencengkam telah ku beri kan hati terpahat indah janji tegar nya kau memungkiri  luntur cinta setia aku hampa kehabisan kata mengapa masih ada rindu ini sedang kau melepas kan benci dan aku terus mencintai hingga berkecai hati....

aslinahali 090511

~~~ andai ~~~

Image
andai mentari tak terbit pagi nanti  bulan tak menyinari malam mu bintang tak lagi bercahaya  bayu tak membisik rindu ombak tak memukul pantai hujan tak menitis jernih pelangi tak berwarna warni andai semua tiada lagi  apa kah kau akan menyesali  menangis sedih sebagaimana aku sayu dan pilu dihati kerna kau adalah mentari ku manis mu bagai bulan yang aku rindu kau bintang hati ku bisikan mu selembut bayu yang membelai hadir mu bagai ombak berlagu di dada  kasih sayang mu bak hujan menyirami hati ku mencintai mu seindah pelangi yang ceria kan  aku......

aslinahali 060511