Friday, December 1, 2017

Dzikir Penenang Hati






Ya Latif Ya Latif Ya Latif
dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu .
jika kau sedang gundah gulana dzikir lah sebanyak-banyak nya.
hati yang tidak tenang tolong lah dzikir Ya Latif .
InsyaAllah , ketenangan akan tiba pada mu.

aku bukan wanita yang mulia , tapi aku mahu menjadi diri sendiri.
aku bukan sangat baik tapi mencuba membentuk diri menjadi lebih baik biar pun orang lain memandang serong pada ku.
dzikir ini ada lah makanan ku.
sejak kecil aku mengamalkan nya.
dulu aku tidak tahu , hanya ikut-ikutan arwah Abah berdzikir , Mak berdzikir.
Alhamdulillah , ia nya telah menjadi amalan sehingga sekarang , sesudah tua begini aku faham makna nya.

aku lihat , seorang demi seorang rakan-rakan ku telah mula mengamalkan dzikir Asma' ul Husna .
mereka bukan mengikut aku sebab bukan semua aku kongsikan ilmu.
ada yang berguru , ada yang baru bertemu ilmu.
aku bukan kedekut , cuma kadang kala bila aku memberitahu kan tentang dzikir Ya Latif ini ada yang tak mahu ikut pun.
jadi aku lebih baik diam saja , bila ada yang bertanya baru lah aku bercerita.

sudah lama amalan dzikir ini menjadi sebati dalam diri.
bila aku susah hati , dzikir-dzikir ini lah yang terucap di bibir , kadang-kadang berlagu dalam hati.
Rabbi Yassir Walla Tua'sir Ya Karim , permudah kan lah Ya Allah .
di sini aku kongsikan buat kalian , dzikir-dzikir amalan yang baik .
semua nama-nama ALLAH baik untuk di sebut-sebut.

siapa lagi tempat mengadu selain ALLAH ?
bila aku dalam kesusahan aku tiada tempat untuk mengadu selain pada Khalik , Pencipta ku.
Dia satu-satu nya pergantungan , satu-satu nya tempat berpaut hati.
Alhamdulillah , hati akan tenang dengan mengingatiNYA.

malam telah hampir menjelang subuh , aku baru mula menaip dan sekejap ni akan bersiap meninggalkan rumah menuju rumahNYA.
beruntung lah jika kaki kita yang dipilih ALLAH untuk ke masjid.
pedulikan apa kata orang , kita dengan cara kita , mencari diri , mengenal diri , mengenal ALLAH !

YA ALLAH , tali yang ku pegang ini tak akan ku putuskan lagi , selagi ENGKAU mengizinkan kaki ini melangkah , selagi itu aku tak menyerah kalah .
semoga akhiran hidup ku dengan kalimah LAILLAHAILLALLAH , semoga diri ku , saudara ku muslimin dan muslimah sekalian berakhir dengan khusnul khotimah . Ameen Ya Rabbal Alameen.

salam sayang buat semua pelayar #katakujiwaku.

#Zainab  ... 4.11 am
02/12/2017


Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...