Friday, August 28, 2015

Akan ku tulis nama mu di awan ...?





malam begitu indah 
terang purnama penuh bercahaya

patah kah hati ku 
tatkala mengingat mu ?
kadang waktu keresahan tiba
tanpa paksa
menurut kata 

duhai jiwa 
apa yang kau rasa
jika kelak aku tiada ... ?

hantar kan aku
secangkir rindu
biar ku tahu hati mu ...


#Jane ... ingin saja aku terbang melayang ... menulis nama mu di awan ...









Thursday, August 27, 2015

Selamat Ulang Tahun ...Sayang








Selamat hari ulang tahun buat insan tersayang Abdul Latib ...
semoga Allah merahmati dan meredhai mu di dunia juga akhirat hendak nya. 
Semoga Allah berikan kesihatan yang baik buat mu , 
kuat kan hati dan semangat walau apa jua yang berlaku.

Kita telah lalui bersama segala macam hal yang bahagia dan sedikit sengsara di jiwa.
Itu bukan lah perkara yang membuat kan semangat terpatah dan berdarah.
Apa yang penting ialah kita melalui kehidupan yang ada sekarang dan menempuh masa hadapan yang entah bagaimana nanti , kita sendiri pun tidak pasti.

Bagaimana pun ianya telah terjadi , pernikahan yang sah , halal disisi Allah SWT.
Itu lah yang terpenting sekali dalam hubungan kita yang terpisah begitu lama.
Alhamdulillah , kamu anugerah Allah yang terindah buatku.

Terima kasih Sayang, telah menjadi suami yang baik .
Walau pun malam ini aku keseorangan namun kau sentiasa ada di hati menemani.


#Jane ... tiada hadiah selain doa yang terindah buat mu .







Monday, August 17, 2015

Apa yang ku mahu ...?




setiap kali mendengar lagu ini ...saya suka.
indah lirik nya dan irama pula sangat bagus.

kalian dengar lah ya  ... penyanyi nya pun umphh !


#Jane ... hidup ini hanya sekali sahaja di dunia dan sekali lagi di bangkitkan di akhirat nanti.
Mahkamah di sini tidak sama dengan mahkamah di sana.
Oleh itu ...berhati-hatilah kita semua dalam meniti perjalanan hidup sesingkat ini.





Sunday, August 16, 2015

Sayangi lah anak-anak ...mereka AnugerahNya






Assalamualaikum.

masih setia menunggu saya ?
masih menunggu coretan yang bisa membuat tenang jiwa ?
atau disini hanya tempat singgah yang tak ada apa-apa ?
tak kisah lah , walau apa pun anggapan kalian , yang penting malam ini jari jemari saya terasa ingin mengetik keyboard lappy yang telah lama di tinggal kan.

malam ini saya bersendirian lagi.
dan membuat kan saya teringat hal  beberapa minggu yang lalu , iaitu di awal lebaran.

sebaik saja kereta saya perlahankan di sebuah jambatan , terpandang oleh saya beberapa orang kanak-kanak yang lebih kurang sebaya sedang bermain-main di situ sambil  memerhati kereta saya berlalu.
saya juga perhatikan mereka sambil terus memandu kereta menuju rumah emak.

selesai urusan di rumah emak , saya pun melalui kembali jalan yang tadi .
setiba di jambatan tersebut , saya lihat kanak-kanak tadi masih sedang berlegar-legar dan bermain.
tiba-tiba hati saya terdetik untuk berhenti sekejap , lalu tangan saya melambai-lambai kearah mereka dan memanggil untuk datang kepada saya.

sepantas kilat , sekejapan sudah ada empat orang kanak-kanak di tingkap kereta.
" selamat hari raya ya ..." kata saya pada mereka.
"selamat hari raya makcik ." jawap mereka serentak.
"tunggu sekejap , makcik tengok apa ada dalam bag ni ...hehehe..."

saya terlihat ada beberapa helai duit seringgit di dalam handbag dan mengeluarkan nya lalu memberikan tiap seorang dua ringgit .

"Okay ...ni ada sikit saja tau ...lebih-lebih untuk kau orang tak ada lah ya ? "

"terima kasih makcik ... " kata mereka sambil tersenyum.

" doa ... doa lah ya ...nanti kalau ada rezeki lebih tahun depan dapat lah lagi ...hehehe "
saya membalas kata-kata mereka dengan senyum dan ketawa.

dengan tanpa saya duga sama sekali , seorang demi seorang mendoakan saya ...
*saat itu saya terkedu tak terkata ... hanya mengaminkan doa-doa dari mereka.

"Ya Allah , engkau pelihara lah makcik , tetapkan iman nya , selamat kan dia dunia dan akhirat. Aminnnn ..."

Ini lah doa salah seorang dari mereka , kanak-kanak yang belum pun berusia dua belas tahun , bermain-main di luar tanpa kawalan ibu bapa namun siapa menyangka kata-kata sebegitu terkeluar dari  mulut nya yang mana pasti ianya terbit dari hati yang bersih.

Alhamdulillah , syukur kehadrat Allah SWT , semoga apa yang di doakan untuk saya dimakbulkan oleh Nya.

saya tidak langsung mengenali mereka dan anak siapa kah mereka-mereka itu , namun itu lah sikap saya , mengasihi anak-anak tidak mengira siapa mereka.



#Jane ...  bersih nya hati bukan hanya datang dari  orang-orang yang alim dan warak sahaja , ianya anugerah Allah kepada sesiapa yang di kehendakiNya.




Monday, August 10, 2015

patungkan aku ... ?




selama mana hati ku bertahan
setiap gerak ku di perhatikan
setiap kata ku di bahaskan

terus menerus  di persalahkan
hanya kerana aku menurut kehendak Mu Tuhan 
aku di kira menongkah arus ?

kenapa aku ?

mungkin Tuhan lebih mengasihi
dari manusia yang tak habis mengeji


#Jane ... bila diam itu baik , maka berdiam lah selama mana pun ...



:





Sunday, August 2, 2015

Every raya brings ...




Bismillah hir rahman nir rahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh buat semua pelayar-pelayar yang di kasihi.

setiap kali raya 
ia membawa banyak cerita.
sehingga saya tidak mahu lagi bercerita ...
cukup hanya saya membuka kenangan bersama insan yang tersayang .
yang berada jauh dari mata dan yang sudah tidak ada lagi bersama-sama .














every raya brings a smiles and  tears







BUDI

perniagaan kedai makan aku memang terkenal satu ketika dulu. tak menang tangan aku memasak dan melayan pelanggan . setiap malam aku "...