Posts

Showing posts from June, 2011

~~ Bulan Biru ~~

Image

~~ puisi sederhana ~~ by: aslinahali

Image
Sentuh hati ku dari jauh.....

 Maaf kan Hawa....

Adam....maafkan Hawa, akan ke lubuk tenteram mencari damai jiwa di sini tiada bahagia
120211

Sentuh

sentuh lah hati ku dari jauh usah kau datang mendekat kerna nanti kau pasti kesali akan daku hanya wajah tak berupa lemah tak berdaya kau kan hampa....
130211

Tumbuh

tumbuh lah benih-benih cinta yang merekah di hati agar mekar subur di jiwa yang kerontang sepi
130211

Ada kah....?

segala cinta yang punya cerita segala cerita yang punya cinta aku hanya ingin cinta tanpa dusta tanpa airmata...
030311

Semusim
perlukah hati untuk terus berharap sedang tak pernah ku temu bait-bait rindu semusim yang lalu dan denting getar mu tak lagi merdu.....
180311

Bulan Biru 

bila bulan tak kuning keemasan bagai selalu tetapi bertukar biru ada kah faham hati mu......?
100311

Tak Perlu...

tak perlu kau berjanji bulan madu di awan biru yang pasti aku hanya mampu memakai pakaian berwarna biru dan terkadang biru juga di hati ku.......
100311

Layar 

di pentas lakon layar hidup terkadang rebah di hempas gelombang…

~~ perlu kah begitu ? ~~

Image

~~ perlu kah begitu ? ~~

Image
kata seseorang kepada ku, " Andai kau ketemu satu yang kau setuju, pergi lah.... hidup ini singkat, kita berhak merasa bahagia." dan aku pun membiar kan orang itu pergi berlalu..........jauh...... hingga saat ini aku bertanya.......ada kah perlu begitu ?
240311



~~ puisi sederhana ~~ by: aslinahali

Image

~~ puisi sederhana ~~ by: aslinahali

Image
Ingin
subuh hening....ku dakap dingin Tuhan, kuat kan aku dalam ingin yang tak kan pernah kering.....
saat semua nya pergi aku lah yang masih terpaku di sini kaku mendakap diri tegap kah hati untuk berdiri bila kaki ini seakan tak mampu lagi terasa goyah kini
240211

Seribu Rupa 
 tiap kata bermakna sering wajah berkisah aku menelan kata dalam payah rasa memandang wajah dengan seribu rupa hingga tak berdaya hendak di cerita.
andai dapat ku henti kan kata akan damai kah jiwa andai aku tak lagi memandang rupa akan tenteram kah rasa
050311

Adam Dan Hawa
Hawa, maaf kan lah Adam semalam Adam terlupa termakan hasutan syaitan dengan tidak sengaja memakan buah larangan di syurga Tuhan tapi......bukan kah itu juga kerna pujukan Hawa yang teringin untuk merasa nya......?
050311

Malu
apa kah yang aku cari siapa pula yang menanti sedang terlena di ulit mimpi bagai ada suara mengejut kan diri mengapa kah kau tidur di sini bangkit lah duhai hati Dia sedang menanti pengabadian suci lalu tiap simpuh ku menghadap Nya aku malu sendiri.
070311

Suara mu
a…

~~ intai kami antara nampak ~~

Image
rasa
kadang kala aku terkenang yang telah jauh dari tatap pandang berjauhan bukan halangan buat kita bila rasa mu ada buat ku begitu juga aku merasa yang sama seperti mu.
aku kembali dengan harapan yang kau di sana tak pernah melupa kan masih kah setia menanti aku.....?
180211



topi koboi pak andak
kemana hilang mu aku rindu basikal tua mu rindu topi koboi mu bau baju lusuh mu rindu bau asap dari rokok pucuk mu aku rindu gelak tawa mu yang dulu berderai aku mau masak kan mu dengan air tangan ku tapi kau tak lalu lalu.... 120210






dedaun
dedaun gugur lagi
satu demi satu

~~ romantis ~~

Image
ucap kan kata-kata sayang mesra bisikan kata hati selami jiwa raga akan kau temui satu makna dalam nya cinta......
230311


rindu
ketika rindu ini  marak menyala hujan badai tak bisa memadam kan nya.....
290311


indah
puisi mu indah seindah hati mu dan aku tahu aku ada di tempat yang indah itu....
300311

rahsia
sembunyi kan lah rahsia mu jangan ramai yang tahu rai kan cinta kita walau tak sebahagia mana
310311
 warna
aku hiasi dinding ku dengan warna-warna dari hati mu......
090411


dia
dia mengambil hati dia sungguh berbudi dia menenang kan setiap kali dia aku sayangi.....dalam hati...
 130411 hadir
hadir ku seketika membelai mu mesra bisik hati ku kau rindu
290411


sapa
dinihari sapaan mu lembut bertanya khabar namun ak

Rabbani - Pergi Tak Kembali

Image

KISAH JUANA IDA ( 10 )

Image
Akhirnya Juana Ida berkahwin juga dengan Abang Man, seorang sarjan polis yang hampir pencen. Agak lama juga dia mengambil masa untuk berkahwin semula. Mungkin takut untuk menghadapi kegagalan buat kali ketiga. Dia mengambil keputusan untuk berhenti kerja kerana usia yang semakin lanjut dan Abang Man pun tidak mahu dia terus bekerja di kilang. Abang Man sanggup membiayai semua keperluan Juana Ida. Kali ini Juana Ida masih sanggup untuk hidup sebagai isteri kedua kerana Abang Man memang sudah mempunyai isteri dan keluarga sewaktu mereka menjalin kan hubungan percintaan. 
Ini lah yang di kata kan " ajal maut, jodoh pertemuan di tangan Tuhan".......segala nya sudah Allah persiapkan untuk hambaNya. Terima lah dengan redha apa jua ketentuan dari Allah.....siapa lah kita untuk menghindari segala takdir yang tak pernah mungkir. Andai takdir itu dapat kita sendiri yang menulis kan , pasti akan kita tulis kan yang terbaik saja bagai yang kita impi kan.
Waktu itu saya sudah hampir lima t…

KISAH JUANA IDA ( 9 )

Image
Akhirnya Juana Ida selamat bernikah di Thailand kerana isteri pertama tidak merestui perkahwinan itu. Alahai....." kawin seberang "  pun ok juga dari tak berakad langsung....maksud saya " kawin sudah nikah belum "......Nauzubillah, minta di jauh kan ..... Bukan nya salah di sisi agama kalau nikah di Thailand cuma salah di sisi undang-undang dalam Malaysia. Saya tidak memandang hina dan salah nya perkahwinan mereka, malahan rasa bersyukur, Juana Ida sudah ada suami yang menemani, walau pun cuma menumpang kasih suami orang.Tapi satu yang saya suka sikap nya, sepanjang beberapa tahun menjadi isteri kedua, belum pernah saya mendengar sebarang sungutan nya terhadap isteri pertama.
Walau pun dia jarang dapat bersama dengan suami nya, kadang-kadang hanya di hujung minggu tapi dia tetap gembira. Bayang kan ....mereka masih seperti orang yang sedang bercinta, rindu-rinduan.....seminggu sekali baru dapat bersama melerai kerinduan mereka......hehehe....pasti sesuatu yang amat …

Erti Pertemuan

Image

KISAH JUANA IDA ( 8 )

Image
Sepanjang bekerja bersama-sama dalam satu seksyen dengan Juana Ida, saya telah mula berkenalan dengan ramai technician dan line leader serta supervisor di kilang tersebut. Mereka terdiri dari berbagai bangsa, Melayu , China , India, Benggali, Serani dan Chindian. Kami berkawan dengan baik dan mesra dalam satu pasukan. Kebanyakan nya lelaki, di line tersebut, hanya saya dan Juana Ida serta beberapa orang saja perempuan. Yang ramai nya terdiri dari kaum lelaki.
Waktu rehat di kantin kami bergilir-gilir, ada yang dulu ada yang kemudian. Selalu nya kalau di satu meja panjang, ada dua belas lelaki tapi cuma saya seorang budak perempuan terselit di antara yang ramai. Apa nak buat, tak kan saya nak duduk makan sorang-sorang pulak, terpaksa lah   " join   " dengan mereka sekali. Mula-mula bergaul dengan mereka saya kekok dan malu, nak makan pun segan-segan nak suap makanan dalam mulut. Tapi bila dah lama dan biasa ......hehehe....tak ada makna nya nak segan lagi, saya pulun jer semac…

Kenny, Remy & Martin - Suratan Atau Kebetulan Versi II

Image

KISAH JUANA IDA ( 7 )

Image
Selepas peristiwa yang menyakit kan hati itu terjadi dalam hidup saya, saya mulai belajar mengerti dengan sifat lelaki "buaya darat". Rupa-rupa nya Juana Ida juga pernah di perlaku kan sedemikian rupa. Lebih teruk lagi, nama Juana Ida di jaja sana sini gara-gara gagal mendapat kan tubuh Juana Ida. Begitu lah perangai manusia yang tak tahu nak beza kan antara dosa pahala. Senang nak kata, dunia ni seolah tak akan kiamat, rasa dalam genggaman mereka........hmmmm....
Juana Ida begitu tertekan dengan asakan "buaya darat".....hendak berhenti kerja , nanti dia nak makan apa ? Nak cari kerja di tempat lain, tak mungkin di terima kerana usia nya sudah tua...... mahu tak mahu kena bertahan untuk menerus kan kehidupan yang masih bersisa. Berbahagia atau tidak bukan orang lain akan mengerti bagai yang kita hendak. Peduli apa kata orang keliling kalau masa kita susah tak ada yang datang membantu hal makan pakai dan sakit pening.
Selama hampir setahun saya bekerja, terpaksa menah…