Tuesday, December 8, 2015

Segala nya terserah pada Allah ...




Wahai orang-orang yang beriman ,  
sesungguh nya redha Allah itu lebih besar dari syurga Nya.

wahai para penghuni syurga
apa kah kalian sudah redha ?
apa kah kalian sudah nyaman ?
apa kah kalian sudah senang dengan kenikmatan yang Aku berikan kepada kalian?

wahai Rabbi 
apa kah pantas kami tidak redha ?
Engkau Ya Allah sudah memberikan kepada kami pemberian kurnia yang tidak pernah engkau berikan kepada salah satu di antara hamba Mu.

Aku akan berikan kalian yang lebih baik dari apa yang telah engkau nikmati saat ini.
Yang lebih utama dari itu ialah Aku redha kepada kalian .
Dan setelah detik ini Aku tidak akan pernah murka kepada kalian.


#Jane ... jalan yang mana akan kau pilih ?
 jalan redha dengan takdir Allah , yang baik atau yang buruk , maka gugur lah segala dosa-dosa mu .





Aku Memenuhi Panggilan Mu ...





Tuhan , 
aku datang 
sedikit terlambat ... terima lah hati yang bertaubat .

ku cuba mengenal mu
tanpa amalan khusus
dengan hanya segala kurniaan milik Mu ini
namun terasa semakin jauh dari Mu
hilang lah pedoman ku
dalam rindukan Mu

ku satu kan gerak hati
untuk mengenal Mu
kini ku terlantar di hujung usia
masih tiada kepastian
arah menuju pada Mu
betapa rugi nya diri ku ini

kerana Mu 
ku korban kan nikmat duniawi
tetapi hanya memakan diri
minda dan gerak hati tidak tercapai
hidup menjadi semakin merana

dunia tiada apa 
pada yang mengenal diri
dunia ada lah peluang
untuk mengenal diri
lalu aku belajar mengenal diri

setiap nafas ku 
menyebut nama Mu
berpegang pada perjanjian Doa Iftitah
hidup lah hati
terasa keindahan nikmat Mu


#Jane ... Subhanallah ... Alhamdulillah ... Allahu Akbar

Labbaikallahhuma Labbaik
Labbaikala Syarikalaka Labbaik
Innalhamda Wan ni'mata 
Laka Wal Mulk 
Laa Syarikalak






Thursday, December 3, 2015

Hijab Kekasih ...





apabila aku mengenal diri
aku melihat kekuasaan Mu
pada keberadaan Mu
aku kenal diri ku
segala gerak ku
adalah dari Mu
dalam proses perkenalan yang penuh hikmah

bila aku bersatu dengan Mu
maka lebur lah diri ku
di penuhi dengan hidayah Mu
menikmati kasih sayang Mu
kasih suci

apabila aku mengenal diri
ada kebenaran di sebalik rahsia
hanya keyakinan yang teguh dapat mencapai nya 
kebenaran cinta yang tulus

setelah terbuka nya hijab
aku mencapai tahap mengenal Mu
dan tiada apa lagi dalam diri ku
segala nya menjadi keindahan petunjuk Mu.
keindahan ...


#Jane ... Subhanallah , Alhamdulillah , Allahu Akbar ...






Tuesday, December 1, 2015

Yang Bertahta Akhirnya ...





jika ketentuan Allah tersurat sebegini , aku redha .
entah berapa kali aku mengucapkan syukur kehadrat Ilahi Rabbi , aku tak ingat lagi ... 
pertemuan kali pertama hingga saat ini telah memberikan aku pelajaran yang berharga dalam hidup.
entah siapa diantara kita yang akan pergi dahulu menghadap Tuhan , Allah Azza Wajallah , dan saat itu lah  kita akan benar-benar terpisah .

aku pernah di tinggalkan , sehingga separuh nyawa ku pergi ,
pernah terluka sehingga menutup pintu hati .
namun aku berusaha bangkit dalam payah untuk melupa kan semalam yang begitu pekat hitam , 
semalam yang mencalar hati  , merobek kalbu ku ... telah aku buang kan .
memaaf kan mu ...itu yang aku lakukan tanpa perlu untuk kau menebus semula kesilapan mu.

aku terima ini semua , tanpa banyak bantah dan tanya .
terima seadanya kamu , kerna aku juga sedar , aku  bukan manusia sempurna .
sedar dengan kekurangan diri dan Allah sentiasa menolong saat aku memohon petunjuk juga hidayah Nya.

Alhamdulillah , pada siapa lagi nak aku ucapkan kesyukuran ini ?
hanya pada Nya tempat aku mengadu suka dan duka .
Dia berikan aku cahaya dalam kegelapan hidup , Dia berikan aku kekuatan saat aku lemah menghadapi kenyataan yang pahit .

dalam kepayahan melepaskan kau pergi , aku memohon kehadrat Ilahi Rabbi ,  mendoakan  agar kau selamat dan kembali disisi seperti biasa.
semoga Allah sihatkan tubuh badan mu untuk terus beramal soleh , dan semoga mendapat umrah  maqbullah ... InsyaAllah .



# Jane ... aku akan menyusul kemudian , usah bimbang dengan ku , aku akan menjaga diri dan hati sendiri ... Allah tetap bersama-sama biar pun yang lain tiada .






Sunday, November 29, 2015

...saat nya aku bercakap dengan dinding ... Istikharah .





jejak-jejak langkah ku

bagai kan lembaran waktu
apakah ku masih bisa
terus melangkah 

serpihan hidup ku
kan ku bangun diatas satu cinta


Subhanallah
aku mencintai nya
Subhanallah
aku menyayangi nya
dari ufuk timur hingga ke barat
selalu di hati ku .

Ya Allah ... jika aku jatuh cinta
cinta kan lah aku pada seseorang 
yang melabuhkan cinta nya pada Mu
agar bertambah kekuatan ku untuk menyintai Mu.

Ar- Rahman ...jika aku jatuh hati pada seseorang
izin kan lah aku menyentuh hati seseorang yang hati nya bertaut kepada Mu, 
agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.

#Jane ...dari dulu hingga kini , mengapa Allah pertemukan aku pada mu kembali ?

ku panjat kan doa untuk kebahagiaan mu walau di mana engkau berada kini . Al-Fatihah .









Saturday, November 28, 2015

Tentang Kita ...apa kah sebentar cuma ?





jauh jarak memisah kan 
waktu tak berhenti di sini
paling kan wajah mu 
jangan menangis di depan ku 

kau tahu 
aku kuat untuk berdepan 
tentangan demi tentangan
melintasi halangan 
biar pun runtun kalbu ku
menahan kesakitan ini 

sengaja aku biarkan 
keadaan  mengalir sesuai waktu
dan Tuhan pun tahu tentang hati ku



# Jane ... jangan bimbang , 
Tuhan tetap bersama biar pun yang lain tiada .






Friday, November 27, 2015

maaf kan lah ... kekasih ...





malam ini ku lihat bulan
tak terjatuh lalu terurai
aku tak mengerti
apa yang harus kulakukan 

hari ini aku putuskan
untuk jauh kulangkahkan kaki
untuk pergi dari diri mu

biarkan lah 
kan ku bawa sejuta harapan yang indah
yang pernah kita lalui
saat bersama

dengarkan lah kekasih
ku harap kau bisa mengerti
cinta kita tak direstui
malam ini harus
rela kan ku pergi

maafkan lah 
ku harus tinggalkan mu
meski ku tahu ini menjadi kan
kau sakit hati

rela kan lah 
tutup airmata mu
semua ini aku lakukan
untuk kebaikan mu ...

#Jane ...malam ini ,  bulan seakan enggan bersahabat ...sembunyi ...











Saturday, November 21, 2015

Tak Kenal Tak Cinta ... Dah Kenal Macam Apa ?





banyak orang kata , " tak kenal maka tak cinta " ...  bagi aku memang lah bila belum kenal seseorang kita nak tahu sangat karekter mereka , tapi sungguh sedih bila sudah kenal macam-macam cerita terkeluar , ada yang tidak sama langsung sifat luaran dengan dalaman.
hati orang di dalam memang sukar di duga kan ?

ada yang baik di luar dan di dalam nya , namun tak kurang yang 100% berbeza , luar nampak baik tapi rupa-rupa nya pepatah lama tersebut tak boleh pakai , 
bak kata orang sekarang " tak kenal maka tak cinta , dah kenal macam celaka " !

sebenar nya ramai di luar sana yang hidup penuh kepura-puraan , berlakon baik selama ini tapi bila aku dah kenal , ada yang perangai lebih kurang macam syaitan !

hidup sebagai seorang peniaga , aku kenal ramai orang sebenar nya.
sebab itu lah kini aku lebih berhati-hati bila berkata dan bukan sebarangan orang boleh aku kongsi kan cerita.

tak sangka rupa-rupa nya aku yang tak glamour dan tak  popular ni pun sudah jadi bahan intipan mereka.
yang sanggup jadi "spy" tak bergaji pun ada juga ... hahahahahahahaaaaa
macam nak tanya kat orang tu , berapa dapat bayaran spying me ?
ada berjuta-juta ke ?
kalau dapat RM 100 pun kira okay jugak lah ... kannnn ???
kihkihkihkih :D


tak elok tau buat kerja "spy" tak bergaji ni , mendatang kan dosa saja.
kalau berita yang di sampai kan betul pun dikira mengumpat apalagi jika berita tersebut tak betul sama sekali !


#Jane ... cermin diri , lihat hati , ada kah baik jika berterusan begini ?
Kita hidup bertunang mati , renung-renung kedalam diri sendiri , apa akan jadi kalau Tuhan tidak peduli ?



Friday, November 20, 2015

Biduk lalu ... kiambang bertaut ... ?










Kiambang
kau kembang di pinggir kali
unggu warna mu berseri
walau pun bau mu tak seharum mawar
namun kau masih tetap menawan


Kiambang
bayangmu di air tenang
mencerminkan wajah keriangan
walau pun hidup mu dalam kesepian
hanya berteman cahaya rembulan


Nasib mu Kiambang dipinggir kali
sedang kau mekar menghiasi desa
kemarau panjang pun tiba
kering lah dikau dalam dahaga ...


@Dato M. Nasir


#Jane ... Kiambang , cantik ...walau tak seharum sundal malam ...





















Sunday, November 15, 2015

RINDU





terdengar
titisan hujan menusuk
pedih di kalbu ku
berdebar jantung ku
diri ku lemas
dalam tangisan
ku sendiri

masa dulu
pernah aku merasa
bila kau ku perlu kan
kau pasti ku temu
tapi kini kau 
hanya diam kaku
membisu ... 

rindu
hati ku rindu
pada kegemilangan 
cinta bawah pohon cemara

jemu
jemu menanti kan suria
oh ... dengarkan lah
lagu cinta lama

tenggelam dalam pelukan rindu ...

@ Dato M. Nasir


#Jane ... Al-Fatihah ...Alang 



Friday, November 13, 2015

Bukan Dia Tapi Aku !





setelah seberapa lama  ini aku mendiam kan diri untuk tidak bersuara tentang segala rasa hati , 
malam ini biar aku berbicara tentang diri ku yang kalian ingin tahu.
selama ini aku membiarkan segala kata yang tidak benar tentang seorang aku.
aku bersabar dan bertahan hati bila berbagai kata cacian yang aku ketahui di lempar kan kepada ku dengan secara senyap.

di belakang aku bukan main lagi mengata yang bukan-bukan , 
menuduh yang tidak-tidak ,
dan paling sedap memandai-mandai berandai-andai tentang diri ku .
seolah-olah lebih tahu dan faham tentang aku sedangkan bila terserempak di mana-mana terus mengalihkan muka atau menunduk sahaja ?

mengapa ya begitu ?
suka dengan cakap-cakap yang mendatangkan dosa ?
suka mengada-adakan cerita yang kalau diikutkan hati boleh berkelahi dibuat nya.

aku ni orang berniaga , yang membuka sebuah gerai menjual makanan .
dan setahu aku , sembilan puluh peratus rezeki yang terbaik datang nya dari perniagaan yang di jalankan secara jujur dan halal.
haruskah aku berhenti jika kudrat masih ada ?
haruskah kerana orang yang tidak suka perniagaan aku , 
maka aku harus berundur begitu sahaja ?

sekian lama , aku membesarkan anak-anak dengan hasil perniagaan kecil-kecilan ini.
dan untuk pengetahuan kalian , aku pernah berjualan  sejak lepas maghrib sehingga jam tiga pagi setiap hari , untuk mencari sesuap nasi bagi mengisi perut dan wang keperluan kehidupan .

jatuh bangun dalam perniagaan , bukan perkara yang baru bagi ku dan itu tidak melemahkan semangat untuk terus berjuang demi mencari rezeki yang halal.

Jadi , jangan berkata sesuatu yang tidak baik tentang aku.
Jangan pandai-pandai menyuruh aku berhenti berniaga hanya kerana perasaan tidak puas hati dan cemburu.

aku tak akan bertolak ansur bila ada yang berkata , 
"tak elok mendedahkan aurat di depan pelanggan."

selama aku berniaga , sekarang lah yang aku dengar , perkataan dari mulut yang celupar seperti ini.


#Jane ...hey !baik-baik berkata , tak ada lebih nya awak dari saya !








Sayap ku Patah , aku pilu ...( 2 )





kau tahu
aku tak sepatut nya melangkah
setapak lagi kearah mu

kau pun tahu

aku kehilangan cinta
aku belajar untuk terus hidup
dan kini engkau kembali lagi

cinta ku telah terkoyak

tapi aku telah melebarkan sayap
untuk terbang
dan kini kembali jatuh ketangan mu

sayang , 

ia mengambil terlalu lama masa
hanya untuk merasa baik-baik saja

ingat saat di mana kau meletak kan kembali cahaya di mata ku?
aku ingin merasa kembali saat pertama dalam pelukan mu ...


#Jane ...terbang lah biar pun dengan sayap yang patah !




Bahagia ?





Kebahagiaan dalam perkahwinan itu adalah tatkala kedua-dua nya merasa bahagia , 
bukan hanya di satu pihak sahaja.
memang mudah bila kita mengata orang lain merampas kebahagiaan yang ada , 
namun pernah kah kita bertanya di mana kah kekurangan yang ada di dalam diri kita ?

pernah atau tidak kita bertanya pada pasangan masing-masing , 
ada kah mereka bahagia bersama kita sekian lama ini ?

pernah atau tidak kita seperti merasa terlalu selesa sehinggakan tanpa sedar yang kita telah mengabai kan pasangan kita ?

memang pada sesetengah orang tidak perasan yang selama ini dia *terlupa dan terabaikan pasangannya  sehinggakan tanpa sedar telah membuat *celah-celah kosong yang membolehkan orang lain menyelinap masuk dalam senyap tanpa pengetahuan kita.
apabila ketahuan ternyata segala nya telah terlambat.

apabila itu berlaku , siapa yang hendak di persalah kan ?
nak salah kan pasangan kita seratus peratus , 
atau menuduh si penghuru-hara yang membikin kecoh suasana , 
atau berbalik tanya pada diri sendiri ?

kita manusia memang tidak terlepas dari sifat alpa , 
selalu kita menuding jari menyalah kan orang lain sedang kan kita tidak sedar yang diri kita sendiri bermasaalah dalaman.
orang lain hanya melihat luaran yang kita tampilkan , 
sikap kita yang seolah-olah nampak *very humble , cool and gentle .
tetapi bila terjadi sesuatu yang menggugat kebahagiaan kita , 
then you can see the true colour !


#Jane ... sekali engkau hormat pada ku , seribu kali aku tunduk akur kemahuan mu.















Thursday, November 12, 2015

Ghost 1990




Tiba-tiba aku teringat filem Ghost yang di terbit kan pada tahun 1990 iaitu ketika aku mula mengandungkan anak yang kedua.
filem yang mengisahkan tentang sepasang kekasih iaitu Demi Moore dan Patrick Swayze ( Sam ) yang di tembak mati oleh penyamun .

kenyataan yang sukar di terima apabila kematian datang menjemput tiba-tiba , ketika sedang berkasih-kasihan dan itu lah yang berlaku dalam filem tersebut.

Sam , mencuba berinteraksi dengan kekasih nya yang tinggal sendirian , namun bagaimana sukar nya dia melakukan nya .

cerita ini memang seronok untuk di tonton sebagai bahan hiburan , cuba lah cari di Google Search atau You Tube untuk mengikuti kisah nya sehingga selesai .



#Jane ...sesuatu perkara yang berlaku , terkadang ada yang tak memberi makna apa-apa namun ada juga yang terkesan sampai bila-bila.











Aku Memenuhi Panggilan Mu




Labbaikallahuma Labbaik
Labbaika laa syarikalaka labbaik
Innalhamda wan ni'mata
Laka wal mulk
Laa syarikalak


wahai Allah , kami datang 
memenuhi panggilan Mu
tiada lah sekutu untuk Mu
segala puji dan kuasa untuk Mu


kami meraba tanpa cahaya
kami yang lupa , hina dan papa
di hadapan Mu Yang Maha Indah
di hadapan Mu Yang Maha Mulia


Labbaikallahuma Labaik
Labbaika laa syarikalaka labbaik
Innalhamda wan ni'mata
Laka wal mulk
Laa syarikalak


#Disebut kan dalam sabda Nabi Sallallahu alaihi wasallam , 

1 . Dan haji mabrur tidak ada balasan yang layak bagi nya selain syurga.

2. Suka bersedekah dengan cara  memberi makan dan memiliki tutur kata yang baik.

Demikian lah kriteria haji mabrur . Ianya di lakukan dengan ikhlas dan bukan dengan atas dasar riya'.
Ketika melaku kan nya pun hendak lah melalui jalan yang benar , bukan dengan cara menipu atau pun menggunakan harta yang haram.
Begitu pula di sebut  mabrur adalah sesudah menunaikan nya tidak lagi boleh berbuat maksiat tetapi berusaha menjadi yang lebih baik


#Jane ... tunduk akur ketentuan Mu , tiada lah daya upaya ku walau secuil menentang kehendak Mu.








Tuesday, November 10, 2015

Salam Terakhir





sampai kan salam buat semua
salam terakhir 
salam teristimewa
kepada kau yang tersayang
pada teman yang ku kenang
pemergian ku ini tak di rancang

usah bertanya mengapa aku
mengucap salam terakhir kepada mu
kerna waktu berputaran
bimbang tak berkesempatan
melahirkan kerinduan terhadap mu

demi sebuah kenyataan
yang amat menyakitkan
aku yang tidak berdaya
hanya berserah pada Nya

salam akhir
salam yang teristimewa
bersama Nya ku memohon keampunan
melalui Nya ku beri kemaafan kepada mu

andai nya aku punya waktu
masih ku ingin mengulangi semula
saat indah bersama mu 
sayang tak berkesempatan
abadi kan saja salam ku di ingatan

Salam ku yang terakhir


#Jane ... selagi masih berkesempatan , ucapkan kata-kata sayang pada insan-insan kesayangan mu , mungkin selepas ini tak ada lagi yang nak kau ucapkan kata-kata itu ... yang lalu biar lah ianya berlalu ...


@...pada satu hari yang manis ...












Sunday, November 8, 2015

Cahaya mu seindah bulan purnama ...





Wahai bulan purnama yang sempurna
yang telah mencapai segala kesempurnaan
apakah perkataan yang dapat mengungkapkan ketinggian mu

Engkau lah yang telah terbit menerangi ufuq yang tinggi
lalu engkau melenyapkan segala kesesatan dengan cahaya mu

Dengan sebab mu , 
terang benderang alam ini
wahai panji-panji hidayah

Dengan di limpahkan cahaya
nikmat-nikmat dan pelbagai kelebihan

Semoga sentiasa tercurah keatas mu rahmat Allah , Tuhan ku
sepanjang masa pada waktu pagi dan petang
dan juga keatas keluarga 
serta sahabat-sahabat yang telah di kurniakan keistimewaan
dengan beberapa kesempurnaan oleh Allah Yang Maha Tinggi



#Jane ... Sallallahu alaihi wassallam .



Saturday, November 7, 2015

... itu lah aku






aku yang telah mabuk
dalam kebahagiaan yang tidak seberapa
walau pun ketika  mengetahui di dalam hati
bahawa satu hari nanti impian ku akan berakhir

itu lah aku
yang mengasihi mu sehingga aku mati
oleh itu sila memeluk ku
tanpa berkata apa-apa sebelum kita berpisah

jika kau mencintai 
itu hanya akan membawa nasib yang sangat kejam
esok aku hanya akan  tahu 
kesepian jika bersendirian

walau pun tanpa kamu
aku akan hidup
jadi jangan risau
sila memegangku dengan ketat
tanpa berkata apa-apa
sehingga airmata berhenti jatuh ...


#Jane ... La Tahzan ... Innallaha ma'ana .



** pada satu hari yang manis






Maaf , 
aku tidak pernah menyatakan
semua tentang yang ku ingin
kini ia terlalu lewat untuk menggapai mu
kau telah terbang jauh , begitu jauh

Sebelum nya tak pernah aku bayangkan
hidup tanpa senyuman mu
merasa kan dan mendengar getar di dada mu
membuat kan aku hidup ...
hidup !

Namun aku tahu
kau menyinarkan ku dari syurga
dan aku pun tahu akhirnya kita akan bersama-sama
pada satu hari yang manis

Walau pun 
matahari tidak akan sama lagi 
aku akan mencari ke hari yang lebih cerah

Tuhan , 
aku tahu ...
apabila aku mencuba untuk sendiri terlena
Engkau sentiasa mendengar doa kecil ku

Maaf , 
aku tidak pernah menyatakan
semua tentang yang ku ingin ...


#Jane ...  nota kecil tak lagi bermakna  ...kerana tak pernah lagi kau hadir di sini .






Friday, November 6, 2015

Yakin lah ... Kun Fa Ya Kun !




Bismillah hir rahman nir rahim.

Yaasiin .
Demi Al-Quran yang penuh hikmah.
Sesungguhnya engkau salah seorang daripada para Rasul ( yang berada ) di atas jalan yang lurus 
( agama yang benar ) .
Yang di turunkan oleh Yang Maha Penyayang .
Agar kamu memberi peringatan kepada kaum yang bapa-bapa mereka belum pernah di beri peringatan , kerana itu mereka lalai .

Sesungguh nya telah pasti berlaku ketentuan Allah terhadap kebanyakkan mereka , kerana mereka tidak beriman.
Sesungguh nya Kami telah memasang belenggu di leher mereka , lalu tangan mereka ( di angkat ) ke dagu , menjadi lah mereka terdongak. 
Dan Kami ( ada kan ) diantara hadapan  mereka  dinding dan di belakang mereka  ( pula ).dan Kami tutup ( mata ) mereka sehingga tidak dapat melihat.
Sama sahaja bagi mereka , samada kamu memberi peringatan kepada mereka atau tidak , mereka tidak akan beriman.

Sesungguh nya kamu hanya memberi peringatan kepada orang-orang yang mahu mengikutnya dan yang takut kepada Maha Pemurah walau pun ghaib.
Maka berilah mereka khabar gembira dengan keampunan dan pahala yang mulia.
Sesungguh nya Kami menghidupkan orang-orang yang mati dan Kami menuliskan apa yang telah mereka kerja kan dan kesan perkataan dan perbuatan yang mereka tinggalkan dan segala sesuatu Kami kumpulkan dalam kitab induk yang nyata ( Luh Mahfuz ) .

Dan buat lah bagi mereka contoh penduduk suatu negeri ketika datang kepada mereka utusan-utusan .
( Iaitu ) ketika Kami mengutus kepada  mereka  dua orang utusan lalu mereka dusta kan keduanya , kemudian dengan Rasul yang ketiga , maka kata mereka :

 " Sesungguh nya kami adalah orang-orang yang di utus kepada kamu. "

Mereka menjawab : " Kamu tidak lain hanyalah manusia seperti kami dan Allah Yang Maha Pemurah tidak menurunkan sesuatu pun, Kamu hanya lah berdusta . "

Mereka berkata : Tuhan kami mengetahui sesungguh nya kami adalah utusan dan kewajipan kami hanyalah menyampaikan dengan jelas. "

Mereka menjawab : " Sesungguh nya kami bernasib malang di sebabkan kamu. Sesungguhnya jika kamu tidak berhenti , kami akan merejam kamu dan kamu mendapat seksa yang pedih dari kami. "

Rasul-Rasul itu menjawab : " Malang kamu itu kerana  ( kekufuran ) kamu sendiri. Apakah jika kamu di beri peringatan sebenarnya kamu adalah kaum yang melampaui batas. "

Dan datang lah dari hujung kota seorang lelaki dengan bergegas-gegas . 
Ia berkata : " Wahai kaum ku ! Ikutlah utusan-utusan itu , ikutlah orang yang tiada meminta sesuatu balasan kepadamu dan mereka adalah orang-orang yang mendapat petunjuk. Mengapa aku tidak menyembah ( Tuhan ) yang menciptakan aku dan hanya kepadaNya kamu akan di kembalikan ?
Mengapa aku akan menyembah tuhan-tuhan selain Nya . Jika ( Allah ) Yang Maha Pemurah menghendaki kemudharatan terhadapku , syafaat mereka tidak memberi manafaat sedikit pun bagi diriku dan mereka tidak menyelamatkan ku. Sesungguhnya aku , jika begitu pasti dalam kesesatan yang nyata. Sesungguh nya kami telah beriman kepada Tuhan ku , maka dengarkan lah ( pengakuan keimanan ) ku .

Dikatakan kepada nya : " Masuk lah ke syurga . "
Ia berkata :" Alangkah baik nya sekiranya kaum ku mengetahui. Apa yang menyebabkan Tuhan ku memberi ampun kepadaku dan jadikan aku termasuk orang-orang yang di muliakan. "

Dan Kami tidak menurunkan kaum nya sesudah ia ( meninggal ) suatu pasukan pun dari langit dan tidak layak kami menurunkan nya. 
Tidak ada seksaan atas mereka melainkan satu teriakan sahaja, maka tiba-tiba mereka semua mati. 
Alangkah besar nya penyesalan terhadap hamba-hamba itu , tidak datang seorang Rasul pun melainkan mereka selalu memperolokkannya.
Tidak kah mereka mengetahui banyak nya umat-umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka , bahawasanya orang-orang ( yang telah Kami binasakan ) ini tiada kembali kepada mereka. 
Dan setiap mereka semuanya kepada Kami lagi akan di kumpulkan. 

Dan satu tanda ( kekuasaan Allah ) bagi mereka adalah bumi yang mati.
Kami hidupkan bumi itu serta Kami keluarkan biji-bijian , maka daripadanya mereka makan. 
Dan Kami jadikan pada nya kebun-kebun kurma dan anggur dan Kami pancarkan pada nya beberapa mata air. 
Supaya mereka dapat makan dari buah nya , dan dari apa yang diusahakan oleh tangan mereka. 
Maka mengapakah  mereka tidak bersyukur  ?

Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya , dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka atau dari apa yang mereka tidak ketahui. 
Dan tanda ( kekuasaan Allah ) bagi mereka ialah malam ,   Kami tanggalkan siang dari malam itu , maka dengan serta merta mereka berada dalam kegelapan.
Dan matahari berjalan di tempat peredaran nya. 
Demikian lah ketetapan Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui .
Dan telah Kami tetapkan bagi bulan beredar melalui beberapa peringkat , sehingga kembali lah dia sebagai bentuk tanda yang tua.
Tidak mungkin bagi matahari mendapatkan bulan dan malam pun tidak mendahului siang dan masing-masing beredar pada garis edarannya ( orbit nya ).
Dan bukti ( kebesaran Allah ) ialah Kami angkut keturunan mereka dalam bahtera yang penuh muatan.
Dan Kami cipta kan untuk mereka jenis-jenis kenderaan yang sama dengan nya.
Dan jika Kami kehendaki nescaya Kami tenggelamkan mereka , maka tiada lah mereka penolong dan tidak di selamatkan.
Melainkan kerana rahmat dari Kami dan untuk kesenangan hidup sampai kesuatu ketika.

Dan apabila di katakan kepada mereka : "Takutlah kamu kepada seksa di hadapanmu dan yang akan datang supaya kamu mendapat rahmat, " 
Dan tidak datang kepada mereka suatu tanda dari tanda-tanda kekuasaan Tuhan mereka , melainkan mereka selalu berpaling daripadaNya.
Dan apabila dikatakan kepada mereka : 
" Nafkahkan lah sebahagian dari rezeki yang di kurnia kan Allah kepadamu . " , 
maka orang-orang kafir itu berkata kepada orang-orang yang beriman :
"Apakah kami akan memberi makan kepada orang-orang yang Allah kehendaki memberinya makan ! 
Tiada lah kamu melainkan dalam kesesatan yang nyata."
Dan mereka berkata : 
" Bila lah ( terjadinya ) janji ini ( hari kiamat ) ?
Jika kamu orang-orang yang benar ! "

Mereka tidak menunggu melainkan satu teriakan sahaja yang akan membinasakan mereka ketika mereka sedang bertengkar.
Lalu mereka tidak kuasa membuat sesuatu wasiat pun dan tidak ( pula ) dapat kembali kepada keluarganya.
Dan tiup lah sangkakala , maka tiba-tiba mereka keluar segera dari kubur nya , menuju kepada Tuhan mereka.
Mereka berkata : 
" Aduhai celakanya kami ! . Siapakah yang membangkitkan kami dari tempat tidur kami ( kubur ) ?
Ini lah yang di janjikan oleh Yang Maha Pemurah dan benar lah Rasul-Rasul -Nya. 
Tidak adalah pekikan itu melainkan sekali sahaja , maka dengan serta merta mereka semua kepada Kami di kumpulkan.
Pada hari itu seseorang tidak akan di aniayakan sedikit pun dan kamu tidak akan di balas , kecuali dengan apa yang telah kamu kerjakan.


Sesungguh nya penghuni syurga pada hari itu bersenang-senang dalam kesibukan ( mereka ). 
Mereka dan isteri-isteri mereka berada dalam tempat yang teduh , berteleku di atas persada-persada.
Mereka memperolehi di dalam syurga itu buah-buahan dan memperolehi apa sahaja yang mereka minta ( di katakan ) " Salam " sebagai ucapan Selamat dari Tuhan Yang Maha Penyayang.
Dan : " Berpisahlah kamu pada  hari ini , hai orang-orang yang berbuat jahat. 
Bukan kah Aku telah perintahkan kamu wahai Bani Adam supaya jangan menyembah syaitan ? 
Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu. Dan hendak lah kamu menyembah Ku , inilah jalan yang lurus. Sesungguh nya syaitan itu telah menyesatkan diantaramu , sebahagian besar kamu , maka apakah kamu tidak memikirkan ?

Ini lah jahanam , yang dahulu kamu diancam ( dengan nya ).
Masuk lah kedalam nya pada hari ini di sebabkan kamu dahulu mengingkari nya.
Pada hari ini Kami tutup mulut mereka , dan berkata lah kepada Kami tangan mereka dan memberi kesaksian lah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan.
Dan jikalau Kami menghendaki pastilah Kami hapuskan penglihatan mata mereka , lalu mereka berlumba ( mencari ) jalan , maka betapa kah mereka dapat melihat nya ?
Dan jikalau Kami menghendaki , pasti lah Kami merubah mereka di tempat mereka berada , mereka tidak sanggup berjalan lagi dan tidak kembali.
Dan siapa yang Kami panjangkan umurnya , Kami kembalikan dia kepada asal jadi nya. 
Maka apa kah mereka tidak memikirkan ?
Dan Kami tidak mengajarkan ( Muhammad ) syair.
Dan bersyair tidak lah layak baginya.
Al-Quran ialah peringatan dan kitab yang terang.
Supaya dia ( Muhammmad ) memberi peringatan kepada orang-orang yang hidup dan ketetapan azab terhadap orang-orang kafir.
Dan tidak kah mereka melihat Kami telah menciptakan binatang ternak untuk mereka sebahagian dari yang di cipta dengan kekuasaan Kami lalu mereka menguasainya ?
Dan Kami tundukkan untuk mereka sebahagiannya menjadi tunggangan mereka dan sebahagian nya mereka makan.
Dan mereka memperolehi pada nya manafaat dan minuman.
Maka mengapa mereka tidak mahu bersyukur ?

Mereka mengambil sembahan-sembahan selain Allah agar mereka mendapat pertolongan .
Berhala-berhala itu tiada dapat menolong mereka.
Pada hal berhala-berhala itu menjadi tentera untuk menjaga mereka.
Maka jangan lah  ucapan mereka menyedihkan kamu.
Sesungguh nya Kami mengetahui apa yang mereka rahsia kan dan mereka nyatakan.
Dan tidaklah manusia memerhatikan bahawa kami telah menciptakannya dari setitis air ( mani ) , maka tiba-tiba ia menjadi penentang yang nyata !
Dan dia membuat perumpamaan bagi Kami , dan daya lupa kejadiannya ia berkata : " Siapakah yang dapat menghidupkan tulang belulang yang telah hancur luluh ? "
Katakan lah : " Ia akan di hidupkan oleh Tuhan yang menciptakan nya kali pertama , dan Dia Maha Mengetahui tentang segala makhluk.
Ia itu Tuhan yang menjadi kan untuk mu api dari kayu yang hijau , maka tiba-tiba kamu nyalakan ( api ) dari kayu itu.
Dan tidak kah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi itu berkuasa menciptakan yang serupa dengan itu ?
Benar , Dia berkuasa . Dan Dia lah Maha Pencipta lagi Maha Mengetahui .
Sesungguh nya keadaan nya apabila Dia meghendaki sesuatu hanya lah berfirman : " Jadilah ! " maka terjadi lah ia.
Maka Maha Suci Allah yang di tangan nya kekuasaan atas segala sesuatu dan kepadaNya kamu di kembalikan.

Sadaqallahul azim.

#Jane ... nikmat Allah yang mana kah mahu kamu dustakan ?
hidup ini bukan di tangan kita , hari ini jika orang yang kita sayangi kembali kerahmatullah dan saat mahu di kebumikan , siapa diantara kamu yang sanggup terjun ke dalam liang lahad  untuk sama-sama di kuburkan ?
Aku tidak sanggup , dan telah pun aku melalui nya , 
begitu *dia menyayangiku , namun saat tanah merah itu di kambus kan , aku hanya tertinggal meratapi yang telah pergi ... 
Innalillahi wainnailaihi rojiun .
Al- Fatihah ...













Thursday, November 5, 2015

Rumah Kosong Di Hujung Kampung ...




Lewat tahun 90an drama-drama Korea memang *berhantu .
ketika itu usia aku pun sudah melewati 40an namun aku pun sama dengan anak-anak , 
setiap hari akan menunggu di depan tv untuk menonton drama bersiri.
anak-anak suka , aku ikut suka ... dengan hero yang handsome dan heroin yang cantik , 
di tambah dengan jalan cerita yang menarik , 
pemandangan juga indah maka drama Korea mendapat tempat pertama di hati kami sekeluarga ketika itu.

Ketika itu juga lah aku tertawan dengan kereta-kereta model dari Korea.
aku pasang niat dalam hati , nak beli kereta model Korea.
begitu kuat pengaruh nya Korea di hati aku !
hehehe ... tapi yang untung nya dapat juga walaupun kereta model Korea yang di buat di Malaysia !

Semua itu sudah lama berlalu , kegembiraan hidup bersama anak-anak yang sedang membesar .
aku bersyukur kehadrat Allah sebab menganugerah kan aku sebuah keluarga yang sederhana , bahagia yang seadanya , dan aku tidak pernah meminta lebih dari apa yang telah Allah kurnia kan.
bagi ku , sekira nya saat itu boleh aku putarkan dan kembali bersama dengan anak-anak yang sedang meningkat usia remaja , akan aku putar kan waktu semula !

Tapi , mana mungkin kita memutar kan masa ?
Hidup kena terus hidup , selagi Allah belum memanggil kita untuk berpulang kepangkuanNya.
Selagi denyut nadi masih belum berhenti , selagi kita masih menghirup udara untuk terus bernafas , kita akan menjalani kehidupan ini biar pun sebetul nya kita sudah terlalu letih dan jika mati itu sebahagian dari doa yang diizinkan , aku yakin pasti ramai yang berdoa untuk Allah mencabut nyawa masing-masing !

Sebetul nya , hidup memang keras , hanya hati yang mampu bertahan dan semakin di uji dengan dugaan sebenar nya ianya semakin mendewasakan.

Kini , anak-anak sudah dewasa , mereka berada jauh dari pandangan mata , dan banyak  rumah kosong di hujung kampung .
Yang tinggal hanya orang tua yang sudah tidak mahu kemana-mana , menanti masa untuk pergi bertemu Ilahi Rabbi.

#Jane ... hidup bukan semata-mata untuk tertawa bahagia , kadang-kadang manusia di duga untuk berduka .













Sunday, November 1, 2015

... speechless ...









I try to tell myself , it's over
that you cannot come back to me
If I can't see you again
I would rather forget
Forget everything about you

I want to laugh
but you make me cry
I can't seem to do anything
because of you

I fall to pieces
because I miss you so much
I try so hard to forget
and yet I can't forget

I never knew it was so painful
to love someone ...


#Jane ...speechless ...



Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...