Posts

Showing posts from November, 2015

...saat nya aku bercakap dengan dinding ... Istikharah .

Image
jejak-jejak langkah ku
bagai kan lembaran waktu
apakah ku masih bisa
terus melangkah 

serpihan hidup ku
kan ku bangun diatas satu cinta


Subhanallah
aku mencintai nya
Subhanallah
aku menyayangi nya
dari ufuk timur hingga ke barat
selalu di hati ku .

Ya Allah ... jika aku jatuh cinta
cinta kan lah aku pada seseorang 
yang melabuhkan cinta nya pada Mu
agar bertambah kekuatan ku untuk menyintai Mu.

Ar- Rahman ...jika aku jatuh hati pada seseorang
izin kan lah aku menyentuh hati seseorang yang hati nya bertaut kepada Mu, 
agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu.

#Jane ...dari dulu hingga kini , mengapa Allah pertemukan aku pada mu kembali ?
ku panjat kan doa untuk kebahagiaan mu walau di mana engkau berada kini . Al-Fatihah .









Tentang Kita ...apa kah sebentar cuma ?

Image
jauh jarak memisah kan 
waktu tak berhenti di sini
paling kan wajah mu 
jangan menangis di depan ku 

kau tahu 
aku kuat untuk berdepan 
tentangan demi tentangan
melintasi halangan 
biar pun runtun kalbu ku
menahan kesakitan ini 

sengaja aku biarkan 
keadaan  mengalir sesuai waktu
dan Tuhan pun tahu tentang hati ku



# Jane ... jangan bimbang , 
Tuhan tetap bersama biar pun yang lain tiada .






maaf kan lah ... kekasih ...

Image
malam ini ku lihat bulan
tak terjatuh lalu terurai
aku tak mengerti
apa yang harus kulakukan 

hari ini aku putuskan
untuk jauh kulangkahkan kaki
untuk pergi dari diri mu

biarkan lah 
kan ku bawa sejuta harapan yang indah
yang pernah kita lalui
saat bersama

dengarkan lah kekasih
ku harap kau bisa mengerti
cinta kita tak direstui
malam ini harus
rela kan ku pergi

maafkan lah 
ku harus tinggalkan mu
meski ku tahu ini menjadi kan
kau sakit hati

rela kan lah 
tutup airmata mu
semua ini aku lakukan
untuk kebaikan mu ...

#Jane ...malam ini ,  bulan seakan enggan bersahabat ...sembunyi ...











Tak Kenal Tak Cinta ... Dah Kenal Macam Apa ?

Image
banyak orang kata , " tak kenal maka tak cinta " ...  bagi aku memang lah bila belum kenal seseorang kita nak tahu sangat karekter mereka , tapi sungguh sedih bila sudah kenal macam-macam cerita terkeluar , ada yang tidak sama langsung sifat luaran dengan dalaman.
hati orang di dalam memang sukar di duga kan ?

ada yang baik di luar dan di dalam nya , namun tak kurang yang 100% berbeza , luar nampak baik tapi rupa-rupa nya pepatah lama tersebut tak boleh pakai , 
bak kata orang sekarang " tak kenal maka tak cinta , dah kenal macam celaka " !

sebenar nya ramai di luar sana yang hidup penuh kepura-puraan , berlakon baik selama ini tapi bila aku dah kenal , ada yang perangai lebih kurang macam syaitan !

hidup sebagai seorang peniaga , aku kenal ramai orang sebenar nya.
sebab itu lah kini aku lebih berhati-hati bila berkata dan bukan sebarangan orang boleh aku kongsi kan cerita.

tak sangka rupa-rupa nya aku yang tak glamour dan tak  popular ni pun sudah jadi bahan intipan mere…

Biduk lalu ... kiambang bertaut ... ?

Image
Kiambang kau kembang di pinggir kali unggu warna mu berseri walau pun bau mu tak seharum mawar namun kau masih tetap menawan

Kiambang bayangmu di air tenang mencerminkan wajah keriangan walau pun hidup mu dalam kesepian hanya berteman cahaya rembulan

Nasib mu Kiambang dipinggir kali sedang kau mekar menghiasi desa kemarau panjang pun tiba kering lah dikau dalam dahaga ...

@Dato M. Nasir

#Jane ... Kiambang , cantik ...walau tak seharum sundal malam ...




















RINDU

Image
terdengar
titisan hujan menusuk
pedih di kalbu ku
berdebar jantung ku
diri ku lemas
dalam tangisan
ku sendiri

masa dulu
pernah aku merasa
bila kau ku perlu kan
kau pasti ku temu
tapi kini kau 
hanya diam kaku
membisu ... 

rindu
hati ku rindu
pada kegemilangan 
cinta bawah pohon cemara

jemu
jemu menanti kan suria
oh ... dengarkan lah
lagu cinta lama

tenggelam dalam pelukan rindu ...

@ Dato M. Nasir


#Jane ... Al-Fatihah ...Alang 



Bukan Dia Tapi Aku !

Image
setelah seberapa lama  ini aku mendiam kan diri untuk tidak bersuara tentang segala rasa hati , 
malam ini biar aku berbicara tentang diri ku yang kalian ingin tahu.
selama ini aku membiarkan segala kata yang tidak benar tentang seorang aku.
aku bersabar dan bertahan hati bila berbagai kata cacian yang aku ketahui di lempar kan kepada ku dengan secara senyap.

di belakang aku bukan main lagi mengata yang bukan-bukan , 
menuduh yang tidak-tidak ,
dan paling sedap memandai-mandai berandai-andai tentang diri ku .
seolah-olah lebih tahu dan faham tentang aku sedangkan bila terserempak di mana-mana terus mengalihkan muka atau menunduk sahaja ?

mengapa ya begitu ?
suka dengan cakap-cakap yang mendatangkan dosa ?
suka mengada-adakan cerita yang kalau diikutkan hati boleh berkelahi dibuat nya.

aku ni orang berniaga , yang membuka sebuah gerai menjual makanan .
dan setahu aku , sembilan puluh peratus rezeki yang terbaik datang nya dari perniagaan yang di jalankan secara jujur dan halal.
haruskah aku berhent…

Sayap ku Patah , aku pilu ...( 2 )

Image
kau tahu
aku tak sepatut nya melangkah
setapak lagi kearah mu

kau pun tahu
aku kehilangan cinta
aku belajar untuk terus hidup
dan kini engkau kembali lagi

cinta ku telah terkoyak
tapi aku telah melebarkan sayap
untuk terbang
dan kini kembali jatuh ketangan mu

sayang , 
ia mengambil terlalu lama masa
hanya untuk merasa baik-baik saja

ingat saat di mana kau meletak kan kembali cahaya di mata ku?
aku ingin merasa kembali saat pertama dalam pelukan mu ...


#Jane ...terbang lah biar pun dengan sayap yang patah !




Bahagia ?

Image
Kebahagiaan dalam perkahwinan itu adalah tatkala kedua-dua nya merasa bahagia , 
bukan hanya di satu pihak sahaja.
memang mudah bila kita mengata orang lain merampas kebahagiaan yang ada , 
namun pernah kah kita bertanya di mana kah kekurangan yang ada di dalam diri kita ?

pernah atau tidak kita bertanya pada pasangan masing-masing , 
ada kah mereka bahagia bersama kita sekian lama ini ?

pernah atau tidak kita seperti merasa terlalu selesa sehinggakan tanpa sedar yang kita telah mengabai kan pasangan kita ?

memang pada sesetengah orang tidak perasan yang selama ini dia *terlupa dan terabaikan pasangannya  sehinggakan tanpa sedar telah membuat *celah-celah kosong yang membolehkan orang lain menyelinap masuk dalam senyap tanpa pengetahuan kita.
apabila ketahuan ternyata segala nya telah terlambat.

apabila itu berlaku , siapa yang hendak di persalah kan ?
nak salah kan pasangan kita seratus peratus , 
atau menuduh si penghuru-hara yang membikin kecoh suasana , 
atau berbalik tanya pada diri sendiri …

Ghost 1990

Image
Tiba-tiba aku teringat filem Ghost yang di terbit kan pada tahun 1990 iaitu ketika aku mula mengandungkan anak yang kedua.
filem yang mengisahkan tentang sepasang kekasih iaitu Demi Moore dan Patrick Swayze ( Sam ) yang di tembak mati oleh penyamun .

kenyataan yang sukar di terima apabila kematian datang menjemput tiba-tiba , ketika sedang berkasih-kasihan dan itu lah yang berlaku dalam filem tersebut.

Sam , mencuba berinteraksi dengan kekasih nya yang tinggal sendirian , namun bagaimana sukar nya dia melakukan nya .

cerita ini memang seronok untuk di tonton sebagai bahan hiburan , cuba lah cari di Google Search atau You Tube untuk mengikuti kisah nya sehingga selesai .



#Jane ...sesuatu perkara yang berlaku , terkadang ada yang tak memberi makna apa-apa namun ada juga yang terkesan sampai bila-bila.











Aku Memenuhi Panggilan Mu

Image
Labbaikallahuma Labbaik
Labbaika laa syarikalaka labbaik
Innalhamda wan ni'mata
Laka wal mulk
Laa syarikalak


wahai Allah , kami datang 
memenuhi panggilan Mu
tiada lah sekutu untuk Mu
segala puji dan kuasa untuk Mu


kami meraba tanpa cahaya
kami yang lupa , hina dan papa
di hadapan Mu Yang Maha Indah
di hadapan Mu Yang Maha Mulia


Labbaikallahuma Labaik
Labbaika laa syarikalaka labbaik
Innalhamda wan ni'mata
Laka wal mulk
Laa syarikalak


#Disebut kan dalam sabda Nabi Sallallahu alaihi wasallam , 

1 . Dan haji mabrur tidak ada balasan yang layak bagi nya selain syurga.

2. Suka bersedekah dengan cara  memberi makan dan memiliki tutur kata yang baik.

Demikian lah kriteria haji mabrur . Ianya di lakukan dengan ikhlas dan bukan dengan atas dasar riya'.
Ketika melaku kan nya pun hendak lah melalui jalan yang benar , bukan dengan cara menipu atau pun menggunakan harta yang haram.
Begitu pula di sebut  mabrur adalah sesudah menunaikan nya tidak lagi boleh berbuat maksiat tetapi berusaha menjadi yang lebih …

Salam Terakhir

Image
sampai kan salam buat semua
salam terakhir 
salam teristimewa
kepada kau yang tersayang
pada teman yang ku kenang
pemergian ku ini tak di rancang

usah bertanya mengapa aku
mengucap salam terakhir kepada mu
kerna waktu berputaran
bimbang tak berkesempatan
melahirkan kerinduan terhadap mu

demi sebuah kenyataan
yang amat menyakitkan
aku yang tidak berdaya
hanya berserah pada Nya

salam akhir
salam yang teristimewa
bersama Nya ku memohon keampunan
melalui Nya ku beri kemaafan kepada mu

andai nya aku punya waktu
masih ku ingin mengulangi semula
saat indah bersama mu 
sayang tak berkesempatan
abadi kan saja salam ku di ingatan

Salam ku yang terakhir


#Jane ... selagi masih berkesempatan , ucapkan kata-kata sayang pada insan-insan kesayangan mu , mungkin selepas ini tak ada lagi yang nak kau ucapkan kata-kata itu ... yang lalu biar lah ianya berlalu ...


@...pada satu hari yang manis ...












Cahaya mu seindah bulan purnama ...

Image
Wahai bulan purnama yang sempurna
yang telah mencapai segala kesempurnaan
apakah perkataan yang dapat mengungkapkan ketinggian mu

Engkau lah yang telah terbit menerangi ufuq yang tinggi
lalu engkau melenyapkan segala kesesatan dengan cahaya mu

Dengan sebab mu , 
terang benderang alam ini
wahai panji-panji hidayah

Dengan di limpahkan cahaya
nikmat-nikmat dan pelbagai kelebihan

Semoga sentiasa tercurah keatas mu rahmat Allah , Tuhan ku
sepanjang masa pada waktu pagi dan petang
dan juga keatas keluarga 
serta sahabat-sahabat yang telah di kurniakan keistimewaan
dengan beberapa kesempurnaan oleh Allah Yang Maha Tinggi



#Jane ... Sallallahu alaihi wassallam .



... itu lah aku

Image
aku yang telah mabuk
dalam kebahagiaan yang tidak seberapa
walau pun ketika  mengetahui di dalam hati
bahawa satu hari nanti impian ku akan berakhir

itu lah aku
yang mengasihi mu sehingga aku mati
oleh itu sila memeluk ku
tanpa berkata apa-apa sebelum kita berpisah

jika kau mencintai 
itu hanya akan membawa nasib yang sangat kejam
esok aku hanya akan  tahu 
kesepian jika bersendirian

walau pun tanpa kamu
aku akan hidup
jadi jangan risau
sila memegangku dengan ketat
tanpa berkata apa-apa
sehingga airmata berhenti jatuh ...


#Jane ... La Tahzan ... Innallaha ma'ana .



** pada satu hari yang manis

Image
Maaf , 
aku tidak pernah menyatakan
semua tentang yang ku ingin
kini ia terlalu lewat untuk menggapai mu
kau telah terbang jauh , begitu jauh

Sebelum nya tak pernah aku bayangkan
hidup tanpa senyuman mu
merasa kan dan mendengar getar di dada mu
membuat kan aku hidup ...
hidup !

Namun aku tahu
kau menyinarkan ku dari syurga
dan aku pun tahu akhirnya kita akan bersama-sama
pada satu hari yang manis

Walau pun 
matahari tidak akan sama lagi 
aku akan mencari ke hari yang lebih cerah

Tuhan , 
aku tahu ...
apabila aku mencuba untuk sendiri terlena
Engkau sentiasa mendengar doa kecil ku

Maaf , 
aku tidak pernah menyatakan
semua tentang yang ku ingin ...


#Jane ...  nota kecil tak lagi bermakna  ...kerana tak pernah lagi kau hadir di sini .






Yakin lah ... Kun Fa Ya Kun !

Image
Bismillah hir rahman nir rahim.

Yaasiin .
Demi Al-Quran yang penuh hikmah.
Sesungguhnya engkau salah seorang daripada para Rasul ( yang berada ) di atas jalan yang lurus 
( agama yang benar ) .
Yang di turunkan oleh Yang Maha Penyayang .
Agar kamu memberi peringatan kepada kaum yang bapa-bapa mereka belum pernah di beri peringatan , kerana itu mereka lalai .

Sesungguh nya telah pasti berlaku ketentuan Allah terhadap kebanyakkan mereka , kerana mereka tidak beriman.
Sesungguh nya Kami telah memasang belenggu di leher mereka , lalu tangan mereka ( di angkat ) ke dagu , menjadi lah mereka terdongak. 
Dan Kami ( ada kan ) diantara hadapan  mereka  dinding dan di belakang mereka  ( pula ).dan Kami tutup ( mata ) mereka sehingga tidak dapat melihat.
Sama sahaja bagi mereka , samada kamu memberi peringatan kepada mereka atau tidak , mereka tidak akan beriman.

Sesungguh nya kamu hanya memberi peringatan kepada orang-orang yang mahu mengikutnya dan yang takut kepada Maha Pemurah walau pun ghaib.
Maka beri…

Rumah Kosong Di Hujung Kampung ...

Image
Lewat tahun 90an drama-drama Korea memang *berhantu .
ketika itu usia aku pun sudah melewati 40an namun aku pun sama dengan anak-anak , 
setiap hari akan menunggu di depan tv untuk menonton drama bersiri.
anak-anak suka , aku ikut suka ... dengan hero yang handsome dan heroin yang cantik , 
di tambah dengan jalan cerita yang menarik , 
pemandangan juga indah maka drama Korea mendapat tempat pertama di hati kami sekeluarga ketika itu.

Ketika itu juga lah aku tertawan dengan kereta-kereta model dari Korea.
aku pasang niat dalam hati , nak beli kereta model Korea.
begitu kuat pengaruh nya Korea di hati aku !
hehehe ... tapi yang untung nya dapat juga walaupun kereta model Korea yang di buat di Malaysia !

Semua itu sudah lama berlalu , kegembiraan hidup bersama anak-anak yang sedang membesar .
aku bersyukur kehadrat Allah sebab menganugerah kan aku sebuah keluarga yang sederhana , bahagia yang seadanya , dan aku tidak pernah meminta lebih dari apa yang telah Allah kurnia kan.
bagi ku , sekira nya saa…

... speechless ...

Image
I try to tell myself , it's over
that you cannot come back to me
If I can't see you again
I would rather forget
Forget everything about you

I want to laugh
but you make me cry
I can't seem to do anything
because of you

I fall to pieces
because I miss you so much
I try so hard to forget
and yet I can't forget

I never knew it was so painful
to love someone ...


#Jane ...speechless ...