Posts

Showing posts from 2013

~ ciNta ~

Image
~ ciNta ~

semua orang boleh berkata ,

" aku cinta kamu "

tetapi tidak semua orang benar-benar bermaksud begitu.

maka percaya apabila kau merasa
tidak apabila kau mendengar.

owhhh ... kenapa aku bicara soal cinta lagi kali ini ?
apakah aku sedang di lamun cinta ?

hehehe ... aku memang seorang yang suka berbicara soal cinta.
pada aku , berapa pun usia seseorang itu , tak kira lah muda atau sudah tua , masing-masing berhak bercinta.
salah kah kalau seorang tua masih mahu bercinta ?
tak ada salah nya kan ?
tapi mesti ada yang kurang setuju jika aku kata kan bercinta di usia yang sudah tua lebih membahagia kan .
mana tidak nya , mesti ada yang kata aku mengada-ngada .
dah terlewat , tak sesuai lagi berbicara tentang cinta .

sebenar nya , sepanjang hidup ku yang sudah pun menjangkau separuh abad ini , aku suka bila berbicara soal cinta.
cinta kepada yang Maha Esa , itu soal utama .
tak ada cinta yang hakiki selain cinta NYA.
tapi cinta sesama insan adalah anugerah rasa yang sangat hebat dari Yang M…

Lebaran di hari Kemenangan

Image
Syawal yang datang saban tahun , membawa bersama berat rindu yang tertanggung.
Allah menguji ku dengan berbagai dugaan yang terkadang aku rasa kan tak mampu untuk ku pikul sendirian.
Tanpa insan-insan tersayang yang telah lama pergi , aku meraikan hari lebaran sederhana seada nya sahaja .
Jika orang lain sibuk menukar pakaian baru , aku langsung tidak membeli walau sehelai pun , bukan kerana aku tak mampu tapi aku rasa itu semua tidak perlu , cukup dengan pakaian lama yang masih berkeadaan baik dan cantik.
Kalau orang lain risau tentang langsir yang lama tidak berganti , aku masih mengguna kan langsir yang hampir sepuluh tahun telah tergantung di tingkap dan pintu rumah ku.
Orang lain berlumba-lumba menukar perabot lama dengan yang baru , aku tidak sedikit pun merasa cemburu.

Pada ku , itu semua sudah tidak bererti sama sekali , bukan aku tidak suka dengan segala yang baru dan indah tapi keadaan membuat kan aku harus bersederhana dan berjimat dalam berbelanja.
Segala nya akan berganti jika d…

entah lah ...

Image
' harus kutinggal kan
barang seketika
untuk kau kenali
tinggi langit tak terduga

pandai lah nanti 
kemana kau bawa hati ...'

Jane Lockman**




hening 
terbang lah  
pergi  !

pun aku terbiasa begini
dalam keindahan bersendiri

... entah bila kembali .... ?

Bulan Rimau**


~ Luka itu perlu , agar kau tahu bagaimana merawat sakit mu ~


Luka Itu Perlu !

Image
' ... ada sebahagian 
yang aku lindung kan 
dari terlihat oleh mu

ada yang sengaja 
aku buka kan luas
untuk kau menilai nya

untuk kau tahu
bahawa bukan semua
akan kau dapati dengan mudah
dan kau belajar
mengenal hidup yang payah

lalu kau akan tetap berdiri dengan gagah
untuk menggenggam cinta yang kau damba ...'

Jane Lockman **







maka , fahami lah duhai hati ...

ada nya hidup , 
adalah kehendak dari Yang Maha Suci
pengharapan manusia hanya selalu ke sinar Ilahi Rabbi
menerima hidup apa ada nya 
untuk bisa di atas tentu di mulai dari dasar .

Bulan Rimau **

~ Luka itu perlu agar kau tahu bagaimana merawat sakit mu ~












aku , bulan dan keretapi

Image
Mengapa " aku , bulan dan keretapi " ?

Soalan yang aku suka menjawap nya di sini , di dalam blog aku sendiri .

Sudah lama aku tinggal kan blog ini kosong tanpa di isi , tapi malam ini aku teringin untuk menulis lagi walaupun kesibukan bekerja seharian seakan 'memadam' kan impian .


kata seorang kawan , 

" kau kuat berangan sebab tu kau suka tengok bulan. "

tapi aku kata , 

" aku tak selalu dapat apa yang aku idam kan dalam hidup , 
jadi aku bersyukur bila aku masih ada perasaan untuk berangan-angan dan memasang impian ."


Sebenar nya aku suka melihat bulan , dan suka menaiki keretapi.
Itu saja .................. :)

Ramadhan Kareem ...... Selamat menunaikan ibadah puasa buat semua 'pelayar-pelayar' blog kataku jiwaku.

Jane Lockman**


~ Luka itu perlu agar kau tahu bagaimana merawat sakit mu ~






~ air atas api ~

Image
' ... kita lah 
pesalah pesalah kecil
yang pada akhir nya
mengaku 
dan beralah ...

kita lah
yang sebenar nya menang
bersama airmata
seorang pesalah yang berserah ...

yakin lah 
yang pada akhirnya
air akan berada di atas api 
memadam bara bara merah
yang marak menyala .


aslinahali
1/1/13
3/58 a.m