Posts

Showing posts from June, 2010

~~~ sayang sayang buah kepayang....di telan pahit di buang sayang ~~~

sayang mak inang jalan berlenggang
jalan berlenggang di atas titi
apa kan daya sudah tak sayang
hendak di buang tak sampai hati....





burung pipit terbang melayang
hinggap seekor di atas dahan
hendak di buang terasa sayang
sampai bila kah rasa menahan....





manis sungguh nyonya Melaka
berbaju kebaya bersanggul lintang
hendak di pandang sakit nya mata
apakan daya terpaksa bertentang....




pantun ini aku buat kan kerana aku sungguh simpati pada seorang teman ku yang sangat rapat dan sangat dekat dalam hati ku. dia seorang yang sangat baik pada anggapan dan pandangan ku. seorang yang pernah aku luah kan isi hati ku, sakit pening ku, susah senang ku...dia selalu mendengar dan melayan aku dengan baik.....dia sangat teguh dalam hati aku.....
tapi , baru-baru ini....aku jadi pelik....lama aku tak dengar khabar dari nya. entah macam mana hati aku terdetik...ahhh...biar lah aku cuba hubungi dia, nak tahu apa cerita, nak tanya khabar dia....rindu pun ada...sebab dia antara teman yang aku suka, yang sudi b…

bukan milik ku sejati......

aku kini mengerti
bukan semua bisa ku genggami
tak segala bisa ku nikmati
mana mungkin semua termiliki

aku kini mengerti
bila segala yang ku genggami
terlepas dari tangan ini
terjatuh dan pergi
kerana tangan ini tak kuat lagi
terlalu lemah kini....

tak kekal semua ini
apa yang ada ini
tak bisa lagi ku nikmati
biar pun hidangan enak menanti
aku tak berselera lagi.....

aku kini mengerti
semua nya tak kekal abadi
apa pun bukan milik ku sejati
hanya di pinjam kan NYA
sementara
di dunia ini......


aslinahali
23.06.10

puisi ini aku tulis pada masa aku sedang sangat penat.... pulang rumah aku rasa sangat tak larat.... makan pun aku tak selera lagi...sungguh aku sangat penat. masa tu aku sedar dan insaf sungguh...segala apa yang ada ini bukan lagi dapat aku nikmati.... sesuatu yang aku pernah ada terlepas begitu saja. insaf aku ...semua ini Allah pinjam kan sementara saja. semakin tua aku...Allah tarik balik satu persatu, nikmat yang pernah Dia berikan pada ku. Ya Allah...ampun kan segala dosa-…

si burung tukang

Image
sayup-sayup suara itu mengejut kan aku dari lena ku amati.... lama ia di situ tiada henti ia berbunyi terus seperti berlagu sayu...
kini, semakin lemah ia namun masih tidak berhenti... si burung tukang, tiadakah terasa lelah ? masih gigih berbunyi dan terus berbunyi seakan menyatakan .... aku tidak akan berhenti selagi belum terbit mentari.....
aslinahali 12.22 a.m 18.5.2010


kawan makan kawan

bila aku hilang seorang kawan, aku rasa sedikit tertekan. maklom la, aku bukan nya ramai kawan. kalau orang lain ada kawan ramai, ada yang lebih dari seribu, tapi aku cuma ada dua tiga kerat je. tapi tak pe la...tak ramai kawan pun aku tak kisah....sebab kawan2 aku yang tak berapa ramai ni lah yang aku rasa serasi dan sesuai untuk betul2 jadi kawan. memahami dan sangat memberi perhatian pada aku. syukur...Allah kurnia kan aku kawan2 yang macam ni.
pada aku, bila aku berkawan dengan siapa saja, tak kisah la perempuan ke lelaki, tua ke muda, aku suka jujur dan setia. aku memang dah di lahir kan macam ni. sifat setia aku ni lah kadang2 menjerat aku sendiri. bila aku setia, tak sangka ada yang menikam aku dari belakang. bila depan aku, baik bukan main...belakang aku , aduh...tak tahu apa nak kata....pandai sungguh berlakon...
pernah dulu terjadi...tahun 1980, waktu tu umur aku baru 18 tahun. muda remaja lagi. aku ramai kawan lelaki ,tapi kawan perempuan tak ramai sangat. sebab kat bahagian …

udang sama udang

http://www.youtube.com/watch?v=LVUquX_4Zpk&feature=PlayList&p=ADCFC3F845946204&playnext_from=PL&playnext=1&i
dex=21
Aku seronok nak jadi kan pantun dari lagu Datin Rafeah Buang ini sebagai satu cerita masyarakat kini. Banyak orang Bujang dan orang Tua aku sebut kan disini kerana cerita begini menarik hati. Kalau nak di kaji memang banyak lagi cerita yang lebih menarik dari apa yang aku papar kan ini. tapi cukup lah aku buat sikit je ni......

Udang Sama Udang

udang sama udang masak gulai dalam kuali bujang sama bujang orang tua jangan iri hati
udang sama udang enak lagi ikan tenggiri bujang lawan nya bujang si tua jangan tak sedar diri
udang sama udang masak bersama daun kari bujang cari lah bujang orang tua kenapa di cari
udang sama udang hidangan enak di tengahari bujang masa nya panjang orang tua insa…

tua dan muda

hari ni aku sungguh terharu....kawan2 memberi semangat pada ku.... ramai yang perihatin , syukur Ya Allah...kawan2 yang tak berapa ramai ni lah yang sangat memberikan perhatian dan semangat untuk aku terus kan perjalanan hidup yang penuh berliku ini. biar pun aku hanya lah orang biasa2 saja, mereka tetap menerima aku seadanya. semoga sokongan dan kata2 semangat mereka akan menjadi kan aku lebih kuat menempuhi apa jua yang bakal mendatang kelak. jauh di sudut hati ku yang paling dalam....aku sangat berterima kasih pada mereka.....sesungguh nya aku sayang kan mereka....



owh ya...petang tadi aku kerumah "mak". lama tak jumpa mak kerana kesibukan kerja dan kesuntukan masa. malu aku pada diri sendiri...rasa macam apa lah aku ini.....mak yang sudah tua jarang aku kunjungi lantaran terlalu sibuk dengan segala rutin harian dan kerja yang entah bila akan sudah nya. mak maaf kan lah "nanab" ya....semua nya sekarang nanab kena buat sendiri...mak pun tentu sangat mengerti.....a…

Hari Bapa

hari ni aku sangat sedih...Hari Bapa... pertama aku sedih sebab teringat kan arwah abah. kedua aku lagi sedih bila ingat kan anak2 aku yang dua orang ni.... terasa masih ada lagi arwah papa walhal papa diorang dah setahun setengah meninggal kan kami.. mujur lah masing2 dah besar, dah boleh memahami dan menerima ketiadaan papa diorang.... walau pun aku cuba menahan sebak dan sedih ni...tapi tak berdaya juga. airmata ku tumpah lagi...entah ke berapa kali ...... hanya yang mampu aku buat hanya lah berdoa dan mendoakan untuk arwah abah ku dan arwah papa anak2 ku, semoga roh mereka ditempat kan bersama orang2 yang Allah kasihi. semoga Allah mencucuri rahmat keatas roh mereka2 yang telah pergi dulu meninggal kan kami. Ya Allah...ampuni lah dosa kami, dan ampuni lah dosa orang2 yang kami sayangi.....ameen....Ya Rabbal Alameen.....
baru je aku pulang rumah. baru nak belajar buat blog. boleh ke aku buat ? apa pulak tak boleh ...