Tuesday, September 20, 2016

~ KASIH MAMA UNTUK MU ~









21 September 1991 , ada lah hari yang mama berjuang sekali lagi dalam hidup ,
saat akan melahirkan kan mu duhai anakanda tercinta .
setelah dua hari di klinik , kamu di lahir kan dengan selamat dan mama pengsan sesudah itu.
berkembar darah , tumpah darah , itu yang mama alami .
kamu lahir , sangat cantik , putih bersih dan berat hampir mencecah 4 kg.

tak perlu mama cerita kan bagaimana  kepayahan mengandungkan mu ,
bagaimana susah nya mama melahirkan mu ,
itu semua sudah terpadam saat tubuh mu kudakap erat.

kamu anak manja , sangat di manja kan oleh Papa mu.
apa sahaja kemahuan mu dituruti.
selalu mama melarang Papa memanjakan kamu berlebihan ,
sebab mama tidak mahu kamu terlalu mua.
oh ya , mua tu makna nya besar kepala ...hehehe

tapi mama bersyukur , kamu membesar dengan baik , menjadi anak yang berjaya dalam pelajaran terutama Bahasa Inggeris .
berbelit lidah mama nak bercakap Inggeris dengan kamu dulu , sebab mama dari aliran Melayu.
Alhamdulillah , kamu tidak pernah mencontengkan arang kemuka mama.
seorang yang berbudi bahasa , di sayangi  keluarga .
kamu pandai mengandamkan kawan-kawan yang berkahwin ,
sedangkan kamu tidak pernah mengikuti kursus andaman.
itu lah bakat yang mengalir dari darah mama kepada mu.
soal memasak kamu memang A1.
sedap masakan kamu , walhal kamu hanya memandang saja sewaktu mama memasak.

kamu anugerah ALLAH , amanah yang dititipkan buat mama ,
tugas mama ialah mendidik kamu hingga menjadi dewasa.

hari ini hari lahir mu anak ku,
mama tidak dapat bersama-sama meraikan nya sebagaimana kamu kecil dulu.
tidak ada kek harijadi , belon-belon dan hadiah istimewa bagai dulu.
dewasa lah anak ku , jadi lah anak yang membalas jasa orang tua.
jangan menderhaka , hormati siapa saja , berbudi dan berbakti kepada semua tanpa meminta balasan dari mereka.
mama tahu kamu seorang yang penderma ,
sebab sejak kecil kamu sudah meminta duit dari mama untuk di berikan pada orang tua yang kamu kasihan.

anak ku , doa mama sentiasa ada disetiap selesai sujud ku pada Nya.
soal jodoh itu bukan kerja mama sebab ALLAH telah pun menentukan nya sedari azali .
tak pernah mama memaksa anak-anak untuk berkahwin sebab itu kerja Tuhan.
hanya yang mampu mama laku kan ialah berdoa agar anak-anak mendapat jodoh yang terbaik .

teruskan lah kehidupan mu dengan berbuat kebaikan .
berbuat baik dengan semua orang , sebab bila kamu kembali pada Nya nanti , ALLAH tidak memandang rupa mu , tidak memandang kecantikan mu , tapi Dia memandang amal kebajikan dan hati mu.
solat jangan tinggal kan sebab itu tiang agama.

Selamat Hari Ulang Tahun anakanda ku tercinta , Nadzatul Nadia Binti Abdul Rashid .
mama sayang kamu dunia akhirat.
kamu anugerah ALLAH yang terindah buat ku.












Friday, September 16, 2016

Citra Ilmu mu ... pelihara lah ia dengan baik




susah payah kita belajar ilmu ,
sanggup kesekolah , sanggup kemasjid , biar pun jauh kita tetap mahu pergi .
hanya kerana mahukan ilmu.

emak bapak berhabis belanja kerana kita yang mereka mahu kan hidup berilmu .
tapi mengapa setelah kita berjaya memiliki ilmu , kita selalu lupa diri.
siapa asal kita , dari mana kita datang , kepada siapa kita hendak pulang ?

orang yang mengaku berilmu , tidak akan mendabik dada dengan bangga.
ikut lah resmi padi , semakin tunduk ketika berisi.
jangan megah bila kita berjawatan tinggi sehingga kita memandang rendah orang lain yang kekurangan.
rumah besar , kereta mewah , ada anak-anak , cukup segala makan pakai dan tidak perlu meminta-minta seperti pengemis , itu kah yang kita bangga kan ?
bukan kah itu semua hak ALLAH yang kita pinjam sementara ?
kalau kita mati , semua itu akan kita bawa masuk kedalam kubor ?
tak mungkin kan ?
apa yang kita bawa hanya lah amalan didunia , samada baik atau jahat.
ALLAH tidak suka orang yang bangga , tidak sedar diri hidup ini sementara saja.

jadi lah orang berilmu yang merendah kan hati .
sekira nya kita di keji , kita tak perlu membalas kejian orang pada kita.
jaga lah adab ilmu , jika kita di beri lidah , berkata-kata lah dengan perkataan yang baik.
jatuh lah maruah kita walau pun setinggi mana ilmu di dada namun kita menghina dan mencaci orang lain .
perkataan busuk yang keluar dari mulut kita adalah senjata yang memakan diri sendiri.
orang lain akan hilang hormat kepada seorang yang berilmu jika orang tersebut tidak menjaga lisan nya .

berapa ramai diantara kita yang tidak dihormati lagi , hanya kerana lisan nya yang cabul ?
berapa ramai yang menanggung malu dan aib di kemudian hari apabila ALLAH buka keaiban mereka pula ?
pernah atau tidak kita ambil tahu hal semacam itu ?
bukan kah telah ALLAH tutup kan aib kita selama ini , namun mengapa kita pula dengan sengaja membuka aib orang lain semata-mata atas rasa tidak puas hati kita ?

jangan di layan sifat nya syaitan yang durjana , yang senantiasa akan menggoda kita untuk bersama nya ke neraka.
sebagai orang yang berilmu , seharus nya kita jaga lisan kita supaya tidak merobek kan hati orang lain.
*Mulut mu harimau mu *
maka jika harimau pun yang ada dalam perut mu , jangan kau keluarkan nya kerana ia memangsakan orang lain.
jadi lah manusia yang ALLAH pandang dan peduli , bukan manusia yang ALLAH tidak hiraukan.

kita dididik oleh emak bapak kita supaya berkata yang baik dengan orang lain ,
bukan kah itu hal yang baik dalam hidup ?
memaki mencarut itu suruhan syaitan .
jadi , yang mana kah yang harus kita ikut ?

kalau nak di ceritakan memang panjang lebar , tapi aku sedang sakit waktu ini.
harapan akan bertemu lagi di lain waktu , sebab aku harus istirehat kan diri .

kalian jaga diri baik-baik ,
jangan menyakiti orang dengan lisan mu yang tajam sebab orang yang kita kata itu juga manusia , ada mulut dan lidah untuk membalas bahasa .

oh ya , malam ini bulan sangat cantik di langit ... aku memandang dari celah jendela  ... oh bulan ...indah ciptaan mu Tuhan.





Tuesday, September 13, 2016

~ Pengorbanan ... bertabah lah hati


ini spaghetti oleo yang aku buat malam tadi , 
tidak habis kerana selera ku ghaib



Aidil Adha datang lagi , tahun ini seperti biasa aku masih seperti dulu.
cuma tahun ini aku tidak sihat , hanya berdiam dirumah sebab ALLAH beri cuti.
tidak kemasjid bergotong -royong bagai tahun-tahun sebelum ini .
aku terbaring di katil , tidak berdaya untuk bangkit , anak-anak faham aku sakit .

suami kerumah isteri pertama , aku memang tak kisah jika dia di sana.
bersama anak-anak nya merayakan Aidil Adha.

entah mengapa , ALLAH beri ujian sakit ini ,
aku bertahan kerana sakit itu penghapus dosa , kifarah .
ada orang yang jarang dapat sakit , sentiasa sihat dan sihat itu juga rezeki.
Alhamdulillah , apa yang ALLAH beri aku terima ,
tidak pernah sedikit pun aku membantah walau dalam hati.
cuma hanya aku kasihan kan anak-anak yang pulang , waktu aku tidak sihat.

menjelang petang , baru lah aku pulang kerumah Mak bersama anak-anak.
sebelum nya aku masih sempat masak spaghetti oleo untuk di makan di rumah Mak .
sampai di sana ramai yang sudah ada , menunggu aku saja yang terlambat sampai .

aku tidak lalu untuk makan ,
walhal aku belum makan apa-apa sejak malam sebelumnya.
selera hilang entah kemana.
mungkin bila sudah berusia begini , datang sakit , selera pun ghaib .
penyakit kalau nak datang dia macam kilat menyambar , nak pergi macam semut .
aku bersyukur , biar pun suami tidak bersama ,
aku masih mampu tersenyum dan ketawa dengan yang lain.
bukan bermakna suami tidak penting dalam hidup ku ,
namun realiti kehidupan ku sudah tertulis begini ,
harus akur dengan takdir Ilahi Rabbi.

Ya ALLAH , engkau berikan aku suami , dan engkau beri bersama ujian MU.
harus kah aku menentang MU ?
harus kah aku berpaling dari takdir MU ?

tidak sama sekali , aku tetap berpegang teguh pada Tali MU Ya Rabb.
tidak ada tanya mengapa aku harus menerima nasib yang tidak baik.
tidak ada bantah atas ketentuan MU .
aku redha , terima apa ada nya nasib yang telah Engkau tentukan.
untuk apa aku berkeluh kesah , untuk apa aku marah ?
tidak ada sebab lain ,
melainkan semua telah pun ALLAH tuliskan untuk ku ,
dan aku percaya ini yang terbaik buat ku.

dalam dunia ini , tidak ada satu pun hak mutlak ku.
baik emak bapak , suami , anak-anak , semua nya aku pinjam.
tidak akan kekal berada dengan ku melainkan akan diambil semula oleh NYA.
perjalanan di dunia ini hanya sementara ,
menunggu maut dan aku pasti kembali kenegeri yang abadi.

di sana nanti , tidak akan ada apa pun yang aku bawa kecuali amal baik dan amal jahat yang akan dihisab kelak.
tangan mana kah yang akan menerima kitab ku ?
ini lah yang paling aku takut ,
bagaimana jika aku pulang nanti dengan kantung yang kosong ???

YA ALLAH , sesungguh nya Engkau Maha Mengasihani , terima lah aku , terima lah segala amal ku yang tidak seberapa ini , terima lah segala nya YA ALLAH.
aku hanya manusia yang kerdil , tidak berdaya walau secuil untuk menentang takdir MU.
segala nya terserah pada MU .

aku memang suka menulis , sejak pemergian suami pertama aku sudah mula menulis di blog untuk mengisi kesunyian.
jadi jangan hairan , jika kalian akan dapat membaca nota-nota yang aku tuliskan di ruang sempit ini.
aku punya cara untuk merawat kesakitan ini.
aku menulis dan akan terus menulis sampai saat nya satu hari nanti sudah tidak berdaya dan mati menjemput ku.

anggap saja ini *diari ku yang terbuka , masih ada yang tidak aku dedah kan.
kalian boleh saja masuk di ruang ini untuk mengenali aku.
sehingga nanti kalian tidak pernah lagi dapat membaca isi hati yang aku tuliskan.
sedekah kan aku Al-Fatihah nanti jika aku sudah tiada lagi ,
dengan tulus hati kalian.
itu pun aku sudah cukup bersyukur.

rasa nya sakit ku ini sudah kembali datang , harus berehat semula.
kalian jaga diri , jaga hati , jangan makan hati .
akhir pesan ku , aku masih begini , masih saja bercakap sendiri dan jangan pernah bertanya lagi.

oh ya , ini sajak yang aku tulis pada tarikh 14 September 2011.
dan ini lah takdir nya yang telah aku hadapi sekarang ini .
pernah aku terfikir untuk begini ?

Dia ...
mempunyai sekeping hati
sebelah hati nya sendiri
sebelah lagi di bagi-bagi
untuk kau dan aku
mana mungkin dia mungkiri
segala yang telah di beri
mengapa tidak kau rela
berbagi rasa sama rata
bukan kah kita sama
menumpang kasih di hati nya ?

~ Zainab ... kalau lah  kita tahu kita pun tak mahu.





Monday, September 12, 2016

Aku Terima Nikah nya .




aku tutup semua ,
pintu dan tingkap
aku tak apa-apa
biasa tak berhubung dengan sesiapa
biasa sendiri
jadi tak perlu rasa bersalah

aku tidak pernah takut
tidak pernah ragu dengan sikap ku
sebab hanya aku yang tahu siapa aku

aku tak akan apa-apa
tak akan mati kering
tak bermaya

sebelum pintu terhempas pecah
jangan memaksa lagi
untuk ia nya terbuka

sebelum kalimah maut terucap
biar kan saja aku

masa akan menentukan
takdir yang tidak pernah mungkir
pada akad yang terucap
aku terima ...

By Aslinah Ali

apabila kamu telah membina dua kediaman
berlaku baik dan adil lah
jika tembok batu yang kukuh tertegak disana
disini jangan hanya kayu buangan
jika di sana intan berlian
disini jangan hanya gelang rotan


Surah An -Nissa' ayat 129

Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil diantara isteri-isteri kamu ,
sekali pun kamu bersungguh-sungguh  ( hendak melakukan nya )
oleh itu jangan kamu cenderung dengan melampau-lampau
( berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi )
sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung ( di awang-awang )
dan jika kamu memperbaiki ( keadaan yang pincang itu )
dan memelihara diri ( dari perbuatan yang zalim )
maka ALLAH maha pengampun lagi maha mengasihani.

~ Zainab ... semoga ALLAH mengampuni dosa ku dan dosa kalian.



ini rezeki , siapa yang beri jika bukan ALLAH ?









Wednesday, September 7, 2016

belum berakhir




terkejut aku semasa habis makan di kedai ,
tiba-tiba terpandang seorang lelaki sedang berjalan sambil memerhati ku.
aku amati rupa nya , sebab dia agak jauh .
oh , rupa-rupa senior sekolah aku , Jamaludin.
dia tersenyum dan datang ketempat duduk aku.

apa khabar As ?

Alhamdulillah , baik jer , u macam mana ?

I pun ok ,  I cari kedai u tapi kawan u kata u dah tak berniaga lagi.

Oh , I suruh anak buah I jalan kan perniagaan I sekarang sebab I dah kaya ... hehehehe

kawan aku Kak Mah yang duduk disebelah ketawa sama .

lama juga kami berbual , sehingga tercerita hal rumah tangga nya pada kami.
Jamal beristeri dua , dia seorang guru dan sekarang pencen awal sebab dah jemu .

Jamal ni peramah orang nya , rupa ada , ada gaya ,
bak kata handsome juga lah sebab tu masa sekolah dia ramai girlfriend.
tapi aku bukan girlfriend dia ya sebab masa sekolah aku tak pernah ada boyfriend.
lepas SPM baru nak menggatal dating dengan suami aku yang sekarang.
itu kisah masa budak-budak , perasaan nak punya boyfriend mesti ada pada setiap anak dara.
kalau tak ada perasaan itu tak normal lah aku rasa.

berbalik kisah Jamal , dia selamba jer cerita tentang dia yang beristeri dua.
kata nya sudah sepuloh tahun dia kawen dengan isteri kedua nya namun isteri pertama tak pernah berbaik antara sesama.
bukan niat nak memburukkan isteri yang tua namun itu kenyataan yang dia hadapi sampai sekarang.
selalu ada perbalahan antara dia dengan  isteri pertama nya.

selama sepuloh tahun dia cuba untuk menjernihkan keadaan mereka namun isteri pertama seorang yang degil dan kepala batu.
selalu menghina dan mengutuk perbuatan suami dan isteri kedua.
Jamal selalu ungkap soal berkawen lebih ini bukan di larang oleh ALLAH sebab dia mampu dari segi zahir dan batin.
ini sunnah Nabi dan bagaimana Islam membenarkan seorang lelaki beristeri lebih.
kata nya barang-barang dapor sentiasa cukup dan dari segi pembahagian hari juga isteri tua mendapat tiga hari dan isteri kedua nya dua hari.
dia menerus kan cerita , kami berdua mendengar dengan tekun seolah-olah kami ni anak murid dia pulak.... hahahaha

Jamal kata , orang-orang di sekeliling nya memang tak senang tengok dia ada dua isteri.
ada juga kaum keluarga di pihak isteri pertama yang main cucuk jarum pada isteri nya.
semakin menjadi -jadi lah benci pada Jamal .
bukan sahaja isteri kedua yang menjadi bahan makian , Jamal sendiri pun di marahi dan sering diungkit-ungkit segala perbuatan.
puas Jamal berusaha berbuat yang terbaik namun gagal melembut kan hati isteri tua nya.
kata nya lagi , dia bukan hendak memuas kan nafsu serakah nya bila berkawen dua namun itu adalah ketentuan ALLAH.
I di pilih oleh ALLAH , dan I sabar dengan ujian ni As .

aku pandang muka Jamal dan aku teringat suami ku .
kata Jamal lagi , akhir nya dia membuat keputusan , kedua-dua isteri nya jangan bertemu sebab lebih baik begitu dari bergaduh .
kalau di mesej tak payah lah I cerita As , macam-macam perkara yang kami buat betul pun dituduh tak betul , ini kan pula kalau berjumpa , mau Perang Dunia Ketiga kot , kata nya lagi.

aku gelak , tapi dalam hati terfikir sebab aku merasa perkara yang sama.

tak habis lagi cerita Jamal , tiba-tiba handphone nya berdering dan itu dari isteri kedua nya.
maka dia minta izin untuk pergi dan aku senyum sambil berkata pada nya ,
jaga diri u , berlaku adil lah sebab isteri u dua .
jangan sakit , tapi kalau u sakit apa boleh buat itu pun ketentuan ALLAH .

kenapa u kata jangan sakit pulak As ?

oh , sebab bila u sakit nanti berebut pulak isteri-isteri nak jaga u ...

hahahaha ... berderai ketawa Jamaludin , sahabat aku di sekolah dulu.

aku pulang kerumah , dalam hati aku berbisik sendiri , tak ada orang yang dengan sengaja mahu terjun dalam masaalah tapi ALLAH tetap nak uji sejauh mana kesabaran manusia.
setinggi mana keteguhan iman manusia bila di uji , dan ini lah agak nya bila menjadi isteri kedua , mesti selalu tahan maki , mesti sabar lagi dan lagi dan lagi sehingga suatu masa nanti semua nya terhenti... iaitu mati .

malam ini aku melepas kan perasaan , aku buat frozen pegedil daging dan ini lah gambar nya ,
jadi aku punya cara sendiri untuk merawat  hati.
mustahil aku tak sakit hati tapi aku masih mampu berdiri di mana ALLAH mahu aku berdiri.



ini bahan-bahan utama , daging kisar , 
kentang yang dah direbus ,telor ,  bawang putih dan merah , daun ketumbar .


korang gaul lah semua , bubuh sikit garam jangan lupa ya.



dan ini lah hasil nya , 
aku buat kan awal-awal pegedil daging ni sebab nak Raya Korban 
nanti senang anak-anak balik boleh makan kenyang-kenyang.


akhir nya , aku dah penat , 
cukup penat dengan semua kerja rumah walau pun duduk seorang jer 
lepas ni aku nak tidur lena.
korang jaga diri , jaga hati , 
jangan buat benda-benda yang memusnah kan diri 
seperti ambil dadah sebab dadah itu racun yang membunuh kamu.

Assalamualaikum .











Tuesday, September 6, 2016

Jom Masak-Masak ... dengan kasih sayang ya !




aku memang dilahir kan sebagai tukang masak.
walau pun sebelum nya aku bekerja sebagai seorang Quality Controller di Kilang Kim Fashion ,
lama dah tu , lima tahun aku kerja kat situ.
selepas di Kim Fashion aku belajar gunting rambut di Fong Fong Hair Salon.
dan bekerja sebagai kerani cabuk di syarikat orang China , satu  company besar juga di Seremban.
lepas tu aku belajar mengandam pengantin dengan pusat kecantikan Seniwati Dato Sarimah Ahmad.
itu dulu punya cerita , yang telah mengajar aku banyak hal dan aku rasa banyak orang pun belajar untuk hidup masing-masing.

hidup ini kena belajar , selagi belum tutup mata sehingga ke liang lahad .
aku pernah menjadi Mak Andam yang agak terkenal suatu ketika dulu semasa muda.
jadi jangan hairan kalau seorang bekas mak andam kelihatan cantik macam aku ... hahahahaha
perasan jugak kan ?
maklom lah manusia biasa ...

aku memang suka bergaya , sebab itu ada orang kata usia aku bukan 54 tahun tetapi 40an kata mereka.
Ya ALLAH , ampun kan lah aku bila aku lupa bersyukur dengan segala kurniaanMU.
jangan ENGKAU jadi kan aku seorang yang jauh dari perhatian MU.

ok lah , itu cerita dah basi kan  ???
tapi malam ni aku nak kongsi pengalaman resepi mudah nak buat spagheti meat ball dan mee hailam walau pun korang tak ada bahan yang lengkap.
aku bab masak ni main campak-campak sambil lelap mata saja pun siap .
maklom lah dah 30 tahun main ketuk kuali dengan sudip dan senduk.
setiap malam bergendang berdendang dengan kuali gadang.
setakat nasik goreng untuk 20 pinggan , sekuali gadang aku mampu buat kan dalam sekali goreng jer.
ini lah pengalaman yang korang tak ada tapi aku ada .

kalau dalam peti beku korang cuma ada mee , ada sawi , tahu putih walau pun sebenar nya guna tahu ikan ,
mee hailam boleh siap lima minit jer .
tumis bawang , ayam , udang , lepas tu masuk kan air , garam , gula sikit dan kalau suka serbuk perasa sebab ramai orang takut cepat mati makan serbuk perasa ni ... hahahaha
masuk kan kicap , lepas tu masukkan mee.
biar mee kembang sekejap , kemudian boleh lah masukkan tahu dan sayur .
mendidih dan kuah pekat boleh angkat dan hidang kan.

ini contoh mee hailam aku yang tak lengkap bahan - bahan nya tapi sedap mak datuk !
jangan marah eeekkk !



dan  aku nak share dengan korang cara buat meat ball yang ringkas .
daging kisar , campur dengan bawang merah dan bawang putih yang di cincang halus.
campur dengan daun ketumbar yang korang kena hiris halus macam bunga rampai ... hahahaha
gaul semua bahan dengan sebiji telor ayam , jangan telor itik pulak , kang hanyir tau.
bubuh sikit garam dan gaul sebati.
perap sekejap dan lepas tu korang boleh bulat-bulat kan daging tu.
samada nak di goreng atau direbus pun boleh juga.

sambil tu rebus lah spagheti korang dalam air panas.
lepas tu panas kan minyak , tumis bawang putih dan merah , masuk kan carrot dan tomato .
kemudian masuk kan sos spagheti yang ada di jual di supermarket sebab itu lebih senang sebab aku tahu korang pemalas nak masak kan ?
hahahaha
biar kan mendidih dan masukkan meat ball yang korang dah buat tu.
dah siap , hidang kan lah untuk sesiapa yang korang nak belanja makan.





ok lah , itu dulu resepi mudah aku nak share dengan kawan-kawan yang aku sayangi , 
ingat tau , memasak tu kena dengan kasih sayang , makanan jadi sedap dan berkat , 
jangan lupa kalau cuci bahan-bahan tu bawak-bawak selawat Nabi .
baca Bismillah , orang makan kenyang dan puas hati .

aku ni bukan pandai sangat tapi aku belajar memasak dengan ALAM sampai aku dah cukup masak dengan ALAM.

akhir kalam , amboiii , berkalam -kalam lah sangat pulak kan ?
jaga diri korang , jaga hati  , jangan makan hati nanti cepat mati.
hati ayam tu tak elok untuk kesihatan !










Monday, September 5, 2016

~ Masam - Masam Manis ~




hari Sabtu lepas aku ke Melaka ,
menghadir kan diri di dua undangan perkahwinan anak rakan.
kenduri pertama di Dewan Penjara Sungai Udang ,
dan yang kedua di Kampong Tangga Batu .
meriah suasana perkahwinan di Melaka ,
dengan makanan dan ramai nya para jemputan yang hadir.

tak perlu aku cerita kan semua nya .
cukup lah kalau aku kata kan bahawa orang Melaka memang terbaik.
keramahan mereka ketara dengan senyuman dan perbualan.
bahasa mereka memang agak keras dan kasar ,
tapi itu lah keistimewaan mereka.

aku memang berasal dari Bukit Baru , Melaka .
arwah Abah memang orang sana.
ramai saudara mara yang menetap di Melaka.
hanya Abah seorang yang merantau di Negeri Sembilan.

Bukit Baru memang dalam kawasan bandar.
aku selalu pulang kampung dulu semasa remaja.
rumah arwah Pak Long menjadi tempat penginapan tetap bila kesana.

terkenang arwah Mak Long yang kelakar , baik dan peramah.
pahit kopi nya masih aku terasa hingga kini.
mee rebus arwah terkenal di Bukit Baru , menjadi jualan terlaris suatu ketika dulu.
namun kini semua hanya tinggal kenangan .

semoga Allah tempat kan mereka bersama-sama para solihin .
cukup lah , aku tak mampu bercerita lebih tentang mereka .
nanti airmata tak terseka .


~Zainab .
11.35 p.m









Hasbunnallahu wanikmal wakil.





jauh terpisah
itu tak bermakna hati turut jauh
waktu tak menjanjikan kepulangan
namun aku tetap menunggu

bila saat nya bersama
aku tak peduli
tentang lolongan anjing di malam hari
tentang sang punggok memesan rindu

persetan kan semua itu
hanya membuat galau dan igau
tak tentu meracau

telah pun aku padamkan
semua yang mengaruk maruk
yang mabuk bagai penunggang arak
hati yang gelimpangan
mencari jawapan tak ketemu

biar kan lah pecah
bersepai menyepah
tak akan kubersihkan  lagi
apa jua anggapan
apa jua makian
pada hal saat itu aku mampu
memaki dan mencarut kan
semua dusta .

biar kan lah
bukan menjadi kudis menanah
sebab hanya Tuhan yang akan mewakili .


Hasbunnallahu wanikmal wakil.


~ Zainab
10.44 p.m







BUDI

perniagaan kedai makan aku memang terkenal satu ketika dulu. tak menang tangan aku memasak dan melayan pelanggan . setiap malam aku "...