Friday, November 17, 2017

BUDI

perniagaan kedai makan aku memang terkenal satu ketika dulu.
tak menang tangan aku memasak dan melayan pelanggan .
setiap malam aku " berjoget " dengan kuali , senduk dan sudip.
berbagai-bagai menu yang aku masak , dan aku di bantu oleh Omar tukang masak nombor dua .
dia lah yang bersama membantu aku hampir dua puloh tahun lama nya .

itu kenangan masa lalu , masa yang telah pun aku tinggal kan dengan rela hati .
aku mengundurkan diri dari bidang perniagaan makanan kerana berbagai sebab.
tak perlu aku cerita kan lagi , itu semua sudah pun berlalu .

namun malam ini aku kembali mengingati peristiwa yang hampir lima belas tahun lampau.
setiap lepas maghrib aku akan ke kedai untuk memula kan tugas sebagai tukang masak.
segala persediaan telah pun disiap kan oleh pembantu-pembantu yang datang awal.

sebaik aku tiba dan memula kan tugas , pasti ada seorang budak lelaki , anak China campor Melayu yang duduk tunggu aku.
Along , panggilan yang biasa aku panggil dia.
dia seorang yang banyak bercakap , minta itu ini tapi selalu nak minta aku belanja.
" mak lang , belanja lah , lebih lah sikit "
itu ungkapan biasa dia pada aku.
" kau ni Long , asyik-asyik nak belanja jer , besok kalau kau dah kerja kau belanja mak lang pulak tau "

Along ni memang budak baik walau pun ada sikit-sikit nakal nya.
maklom budak umur sembilan /sepuloh tahun.
dia dari keluarga yang agak susah lah , sebab mak bapak dia menyewa rumah dan adik-adik dia semua masih kecil.
aku selalu akan masak kan lebih walau pun kadang-kadang dia minta makanan dalam lima ringgit .
selalu aku akan belanja dia air milo ais atau apa-apa yang dia teragak nak minum.
kadang-kadang pekerja aku hairan , sebab  aku selalu bagi percuma pada Along.

tapi itu lah aku , bila tengok budak-budak macam tu memang tak sampai hati nak hampa kan mereka.
atau ada kah aku teringat masa zaman aku kanak-kanak ?
zaman susah nak makan mewah macam orang lain ?
entah lah , hingga sekarang aku memang alah dengan budak-budak .



sedap pulak suara Arwah Pak Mat Jais dengan Kartina ni kan ?




nak jadi kan cerita , lepas makan di kedai Kak Zarah , aku teman kan dia mengemas dan dia ajak aku jalan-jalan ambil angin malam.
kesian Kak Zarah , dia penat berniaga , usia dah 67 tahun masih gigih lagi bekerja mencari rezeki.
dia lah kakak , dia lah kawan baik aku sejak kami mula-mula berniaga di Ampangan.
aku anggap dia kakak yang sangat baik.
selalu menenangkan aku bila aku kesedihan .
dia tempat aku meluah kan apa yang terbuku dalam hati.
hubungan aku dengan dia sangat rapat.

masa menaiki kereta , aku tanya dia nak kemana ?
"jalan-jalan lah As , pusing-pusing ... dah lama kita tak jalan-jalan ambil angin ."
aku pun start kereta , pandu slow-slow , ikut teragak hati aku saja lah.

" jom As , singgah McDonald's , I nak beli fillet o fish "
aku pun tak banyak cakap terus menuju arah ke McDonald's Ampangan yang baru dibuka .
setelah memesan makanan dan sundae seringgit kesukaan ku , kami menunggu di tempat mengambil pesanan.
tiba-tiba datang seorang budak lelaki menghulur kan pesanan kami.

" eh ! maklang ! "
" eh ! Along ! "
terkejut aku dia tegur dan masih kenal kan aku yang lama sangat tak jumpa .
" setelah menghulur kan pesanan kami dia suruh aku tunggu di depan sedikit.

sambil makan aiskrim , aku berbual pasal Along dengan Kak Zarah.
tiba-tiba Along datang dan bawa satu  bungkusan .
" nah mak lang , Along belanja "
terkedu aku , tiba-tiba dapat rezeki percuma .
setelah berbual sekejap , aku ucapkan terima kasih pada nya .
" lain kali mak lang datang lagi , dah tau Along kerja sini "
dia pun kata lama tak jumpa mak lang , tanya aku buat apa sekarang .
tak sempat nak berbual lama-lama sebab dia dalam bertugas , kami pun faham kerja dia.

menitis airmata aku , teringat masa Along kecik-kecik dulu.
dah besar dia sekarang , dah dua puluh empat tahun usia nya.
kalau dulu tak berapa handsome masa kecik , sekarang nampak dah lawa .
begitu lah masa merubah kehidupan .
kalau dulu mungkin susah , sekarang dia dah meningkat dewasa dan sudah senang agak nya.

" kak , I sedeh bila dia bagi makanan kat I , teringat juga dia budi I dulu.
kita tak sangka kan , orang akan kenang kita sekarang sebab mungkin cuma sedikit kebaikan kita pada nya "

ALLAHU AKBAR , begitu kehendak NYA.
kita tak pernah nak minta balasan tapi ALLAH akan beri petunjuk kekuasaanNYA.
buat baik sesama insan , tak akan kerugian .

esok sarapan aku ini lah dia ... hehehe ... percuma



Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...