Posts

Showing posts from 2012

~ yang terindah masih dari dalam hati ku ~

Image
... hari ini aku rasa seperti 'kosong' ... kosong bermaksud bukan aku sunyi tapi 'ilham' untuk menulis langsung tiada di kepala.
sejak bangun tidur , hingga kini aku tercari-cari , di mana kah hilang semua'kata-kata' yang biasa nya terakam baik di minda .

aahhh ... ada kah kerana aku sudah semakin tua dan menjadi semakin pelupa ?
aku teringat kata-kata seseorang  pada ku , lama dulu ... 

" orang yang rajin solat dan sering membaca Al-Quran , biasa nya tak akan nyanyuk bila di hari tua nya ."

walau pun begitu ... aku cukup takut dan bimbang , andai lah suatu hari kelak aku di takdir kan nyanyuk ,
bagaimana agak nya ?
sebab aku pernah melihat ramai orang-orang yang belum pun sampai usia nya 70 tahun tapi sudah nyanyuk.
bila mereka keluar rumah , tidak tahu jalan pulang .
bertemu dengan rakan baik pun mereka sudah tidak boleh mengenali nya.
alangkah kasihan ... lupa semua nya , kadang-kadang sudah menjadi seperti anak kecil pun ada .

ada yang bercakap seorang diri …

~ " Ya Allah , memang indah anugerah Mu ~

Image
' bulan ' muda ...
aku harus jelang
siap di undang
walau pun 'genting dek tegang '
'ulek lah mayang'...

malam itu aku harus bersiap walau pun demam kuat , kali ini agak teruk keadaan badan , suhu  panas dingin , berpeluh seperti mahu 'kebah' namun kemudian nya kembali mengelujut yang teramat sangat.
baju tebal seperti tak mampu membalut kedinginanku ... 

" Ya Allah , ini lah ujian dari Mu , 
berat bagi ku namun aku tahu 
aku di uji kerana aku mampu Tuhanku.
sampai kan lah hajat ku ingin ke sana , 
dia anak ku Ya Allah
yang aku kandungkan 
dia anugerah Mu yang terindah 
begitu siksa saat dia mekar di kantung rahim ku
bukan mudah bagi ku 
mendapat kan zuriat  anugerah Mu 
dia hampir 'hilang' 
ketika usia nya tujuh purnama di dalam tubuh ku
tak pernah aku lupa
saat aku hampir kehilangan nya.

aku bersyukur pada Mu
telah menganugerah kan aku
dia yang sempurna
indah di mata ku 
membesar menjadi sebagaimana insan lain
dan menjadi harapan ku kelak. "

... hajat hati untu…

~ Dia sayang kan mu ...

Image
berhari - hari tubuh mu lunyai
setiap hari kau membiar kan nya
antara rela dan terpaksa
tusukan demi tusukan 
menembusi urat saraf mu
kau merayu tanpa airmata
' tolong lah , aku tak mahu lagi 
berhenti lah menusuk tubuh ku
tak tertahan lagi rasa
bisa ini lah yang membunuh ku '

'jangan begitu , 
aku hanya menolong mu
selebih nya kau perlu meminta sendiri
aku hanya manusia 
tusukan ini  mungkin membantu mu 
air yang masuk setiap hari 
akan mengenyang kan mu
engkau tidak makan selama ini
mana kan kau bertahan tanpa bantuan ...

'esok , sekira nya tidak berubah
aku terpaksa menukar kan semua 
kau kena akur 
jika tidak , nyawa mu jadi taruhan.
menadah lah lagi 
dia mendengar mu ... '

malam itu 
kau meminta lagi 
tanpa setitis airmata

' andai ini jalan terakhir untuk menemui mu
tarik lah aku ... aku redha 
engkau segala-gala nya ...'

alangkah  ... esok nya

sedikit perubahan ketara 
terbaca di tanda 
membuat kan engkau dan dia 
senyum lemah
tatkala itu airmata mu mengalir lesu

'kekasih
engkau mende…

~ hujan malam ' 3 ' ...

Image
laungan itu tak akan terdengar lagi
dalam riang dan senyum manis
memanggil nama mu

dia pergi
tidak pernah kembali
usah kau bermimpi
pengap kan  
perih meredam 
sendiri 

janji mu 
tak akan kau meratapi
perjalanan nya
biar kan saja bagai yang terpatri

esok 
kau juga akan kesana
dan waktu nya cuma sesaat 
tiada lah tercepat 
tidak juga akan terlambat 

tenang lah diri
jangan lagi kau menipu hati 
titis hujan malam ini 
bukan kah telah menyejuk rasa mu ...?


aslinahali
3.55 a.m
28112012

















~ CAKE 'n' MUFFIN ~

Image
lagu ini tak ada kena mengena langsung dengan cerita aku kali ini.
sengaja aku nak letak lagu ni , sambil-sambil aku membakar kek dan muffin aku.

sebenar nya sudah bertahun-tahun aku tak 'berselumak' dengan tepung , tapi entah mengapa sejak aku menjadi 'penganggur terhormat' sekarang , aku mula suka berjinak-jinak lagi dengan tepung , gula , butter , telor dan segala bahan untuk memasak kek dan muffin.

teringat aku , dialog dari seniman A.R Badul dalam satu rancangan khas hari raya lebih sepuloh tahun yang lalu , kalau aku tak silap lah , sebab dah semakin tua ni aku pun dah semakin menjadi pelupa.
kata nya kepada arwah pelakon pelawak wanita Yusni Jaafar, 

 " Sayang ... , tangan yang baik , pegang tepung jadi kek ,  "




itu lah yang aku alami sekarang , walau pun sudah hampir 20 tahun aku tak pernah membuat kek sendiri , sebab kesibukan aku berniaga , tapi 'skill ' aku rupa-rupa nya masih belum hilang.
kali pertama mencuba semula berselumak dengan tepung , me…

~ berbagi rasa ... mereda jiwa ...

Image
 ... entah mengapa , sejak selepas solat maghrib , airmata Jane enggan berhenti menitis , terlalu sebak menahan perasaan , bukan tidak mencuba untuk melupa kan seketika 'luka' yang memerih jiwanya ,  namun dia gagal untuk membalut segala rasa yang menyesak dada.

segala yang berlaku sekarang ini , sebetul nya satu ujian Allah yang amat berat untuk  ditanggung sendirian.
dia perlu kan seseorang untuk mendengar luahan rasa , untuk membantu nya yang hampir lumpuh , lelah dalam pencarian yang begitu menekan.

setelah selesai solat isyak , Jane berbaring di sofa , sambil fikirannya ligat berputar , apa yang harus dia  lakukan lagi untuk kehidupan sekarang dan akan datang.
entah bila dia terlelap , tahu-tahu sudah tersedar semula ,  jam ketika itu sudah menunjukkan pukul sebelas setengah malam.
perut terasa pedih , sedang kan biasa nya dia jarang lapar bila sudah makan di waktu petang.

berkali-kali Jane menalipon Sarah, 
malang nya hampa ,  tak berjawap.

akhir nya , di biar kan saja ,  sambil…

... gejolak rasa kita ...

Image
aku hanya menumpang kasih tidak meminta lebih cukup andai kau mengerti hadir mu  mereda  perih di hati
kekasih  andai dengan mu salah pun aku pasrah redha beralah
telah berulang cerita kita biar pun pernah ku buang jauh  gejolak rasa yang dulu membara ...

aslinahali 4.50 a.m 22.11.2012






... manis 'mu meresap sukma ku

Image
kita berbicara
sepatah dua cuma
lalu aku meninggal kan mu
di luar ...

sebentar tadi
aku juga menatap langit
di sini 
mentari ku masih belum menggigit perit

aku pun senang
akan sapa mu duhai bayu
lembut menyentuh
lalu manis meresap sukma ku

aku selalu sejuk bila menatap 'mu ...


aslinahali
3.56 a.m
18112012






fatamorgana

Image
terdengar asyik 
ungkapan berbisik
dari lubuk hati
nurani mengerti
sukar kau gapai cinta hakiki

terkadang kau hanyut 
terfana lantas kau kejar sehabis daya
rupa nya tiada
hampa belaka ... kosong tak bermakna


silap  pandangan mata
kau himpun segunung harap
nyata sia-sia 
hanya lah fatamorgana dunia


aslinahali
8.08 p.m
17112012






... dan 'kita pun tenang dalam kasih nya ...

Image
tatkala kehangatan membahang dada
aku pasti ke laman mu
perlahan tanpa kau pun sedar
tiada salam akan kau dengar
begitu juga
pintu mu tak ku ketuk
hanya berdiri di laman
diam, 
lalu pergi ...

di laman ku 
selalu aku merasa
sedang berada bersama mu
rupa nya aku masih menatap langit ku ...

dan  'kita pun tenang dalam kasih nya Al - Latiff ...

aslinahali
04.31 a.m
17112012



~ lembut mu , manis menyentuh ~








... Langit Menangis ...

Image
... kala aku tak berselera
dengan begitu banyak hidangan
saudara ku di sana
mengidam untuk makan

sedang aku nyaman 
bersiram pancuran
saudara ku 
bermandi darah di badan

tika aku riang berlagu merdu
di sana saudara ku 
hiba menangis pilu

bila aku seronok 
bermain bunga api
saudara ku menyusup nyasap
mengelak serangan peluru bertalu

lena dan nyenyak nya tidur ku
di ulit manis mimpi 
sedang di sana
saudara ku  terbaring
berteman jasad tak bernyawa lagi

di sini aku
selalu lupa pada yang kuasa
di sana saudara ku
tak henti menadah tangan
memohon perlindungan
Yang Maha Esa

Tuhan ,  
aku lupa bersyukur anugerah ehsan ...


aslinahali
09.25 p.m
16112012








... Langit Menangis ...

Image
basah lah hati mu
tak kering jua garis mata ku

duhai airmata
sembuhkan lah segala duka
telah remuk meredam jiwa ...


aslinahali
12.13.a.m
14112012




~ datang lah ... aku rindu ... ~

Image
engkau hadir malam itu
aku mencium semerbak harum 
tak sempat menatap wajah mu
begitu banyak tangan yang menolak 
terlalu ramai yang mengasak

tabir hijau pekat menghadang 
untuk mata kita bertentang
andai malam itu tersingkap hijab
kata mereka ,  
aku pasti sudah tiada
di sini lagi 
kau akan membawa aku pergi 

duhai kekasih 
terlalu lama aku meredam duka
kira nya apalah salah dan dosa
hingga tak layak kah aku
melerai rindu
yang terpendam sekian waktu

datang lah 
sekali lagi di mimpi ku
aku rindu bau harum mu ... 


aslinahali
04.29 a.m
13112012


... tidak termampu ...  berat rindu ...















~ Ya Allah , ampuni lah ~

Image
aku terbiasa alpa
asyik terhanyut kan rasa
terhidang pilihan yang banyak
tentang pemberian Mu

sering aku memilih
mahu yang lazat 
manis itu likat memikat

mabuk dalam rasa
menyesat kan jalan pulang
hilang punca
kemana arah terbawa ?

zahir tak lagi terucap
nama Mu 
batin ingkar tentang janji setia 
sedang dulu itu sumpah ku
sebelum kau melepas kan perjalanan ku ...

Ya Allah , 
ampuni lah segala salah
dalam laku dan tingkah ...


aslinahali
04.15 a.m
10112012

~ malu di dalam 'rasa'ku ~










~ Lagu Busu ~

Image
belum pernah aku cerita kan tentang 'Busu' ... 
tetapi malam ini bila aku membelek-belek , menyingkap semula yang lama tersimpan , 
ingatan ku begitu kuat terhadap nya.

dia sangat tegas , jarang sekali memberi muka pada sesiapa.
walau pun dengan Nah adik nya sendiri.
Nah sering kena tegur dengan Busu , 
sebab Nah anak manja , memang selalu kena bebel kalau Nah silap.

walau pun Nah  anak bungsu tapi Nah tak dapat gelaran Mak Busu.
sebalik nya Busu sebagai kakak di panggil Mak Busu.
ini kerana dalam keluarga mereka , empat orang anak-anak Mak Nyonya  adalah anak angkat.
Along dan Unggai adalah cucu Mak Nyonya yang kematian ibu masing-masing sewaktu masih bayi , 
Busu pula anak saudaranya yang bungsu ,  juga menerima takdir yang sama.
manakala  Nah anak angkat yang lahir dari rahim wanita China Peranakkan Baba Nyonya Melaka.

Busu seorang kakak yang pandai memasak , rajin mengemas rumah.
belum pernah aku jumpa masak asam pedas sesedap masakan nya 
malah bukan sekadar itu , semua yang dia masak ,…

~ Teman Pengganti ~

Image
aku ingat , masih kuat ingatan ku walau bertahun berlalu ... 
empat tahun bukan waktu yang singkat untuk aku mengenali mu , 
malam itu hujan terlalu kuat , 
kerana rindu yang terlalu pada mu, 
aku meredah hujan menuju pondok talipon awam, 
dua puluh sembilan tahun yang lalu, 
semata-mata ingin bertemu kerana hampir dua bulan kita sibuk dengan kerja.

waktu itu , kau sudah memiliki sebuah honda civik berwarna biru.
sedang aku masih belum punya apa-apa.
masih menaiki bas ketempat kerja.

kita bertemu juga malam itu , 
kau sampai dengan wajah yang tidak ceria,
bukan bagai sebelum nya, 
kita tak pernah bergaduh dan bermasam muka.

tiada gurau senda , 
aku tertanya-tanya mengapa ... ?

" maaf kan aku , 
kita tak dapat lagi bersama selepas ini ... "
kata-kata mu terhenti disitu .

" kenapa ?
tiba-tiba saja , masaalah apa ?
aku mendesak ingin tahu mengapa kau berkata begitu.

" sebenar nya berat nak bagitau kau , 
aku nak bertunang , dengan pilihan emak , 
sepupu aku yang duduk di Johor Bahru. 
aku tak…

~ mimpi Si Tukang Masak ~

Image
Alhamdulillah , saat ini aku sudah pun kenyang menikmati sepinggan nasi goreng.
pulang rumah , aku terlalu lapar ... 
mula lah aku menyelongkar apa yang ada di dalam peti ais , 
waahhh , ada sebungkus nasi kosong yang di beli kelmarin ,
tapi tidak pun di makan , 
sebiji telor , dua tiga batang karet , 
dan sebotol 'kimchi' yang di buat sendiri.
apa lagi , jam dua pagi , aku menggoreng nasi.
aduhhh ... nyum nyum nyum ... sedap pulak ' nasi goreng kimchi' ...
sebenar nya seharian aku tak berselera untuk makan nasi , 
hanya makan mee goreng sahaja petang tadi.

banyak perkara yang berlegar-legar di kotak fikiran , 
semakin memikirkan nya semakin susah aku nak makan.
kadang-kadang hanya minum segelas nescafe dan sekeping karipap.

ramai kawan-kawan yang menegur dan bertanya ,

" kenapa kau kurus sekarang ni ?

dulu kau berisi lah jugak aku tengok. " 

" eh , ye ke aku kurus ?"
aku tanya balik soalan pada yang bertanya.

" ya lah , aku tengok kau tak macam dulu, 
kau jaga ma…