Posts

Showing posts from 2014

~ Lubuk Tenteram # 1

Image
~ Dugaan Ku ~

hati pedih menangis
jiwa ku yang suram
malam yang panjang ini 
aku bersendirian

merenung kehidupan
memikir kesudahan
pada siapa kah
hendak kucurah
keresahan ku

aku berpaut pada
sejengkal tali cuma
itu lah yang ada
sementara aku hidup di dunia ini

ini kah dugaan ku
ini kah kesempatan
harus kah ku terus
atau membiarkan ianya berlalu

dekat di depan mata
berat meluah kata
terpendam segala
apa di rasa sekian lama ini

apa kah kita nanti
tiada dapat serasi
atau kah hanya aku bermimpi
tuk memiliki 
kesempatan yang datang
tiada ketentuan
mampu kah ku memandang
di kejauhan tak kesampaian

sering terbayang-bayang
tinggi lagi harapan
entah kan ku sempat
atau pun tidak untuk bersamamu ...
#Ning Baizura





di kehidupan yang lain , di waktu yang lain , di tempat yang lain , entah kah mungkin ?
persoalan yang selalu ada di benak ku , apa kah sudah akan sampai waktu nya aku melepas kan engkau berlalu , jauh dari lingkaran ku ?

pada hal aku sangat ingin kau selalu ada ,  ingin terus  melihat senyum mu yang manis , yang membakar …

~ Diary Yang Terbuka - Himpunan Puisi Sederhana .

Image
' ... saat melihat dia berlalu pergi 
mengapa hati ku merasa belas ?

ini rasa yang entah ... 
aku kah yang tidak keras menahan hati ?

#Jane 7/2/14


malam membawa khabar duka
daun-daun gugur lagi
terbang terbawa angin

ratib sang unggas
mengiringi perjalanan 
pergi lah , 
kau akan baik-baik saja ...

#Jane 6/2/14


'... masa dulu
aku berjanji pada mu
sampai masa nya semua akan terhenti
ketika lelah mencari
ketika langkah tak berupaya lagi

tapi kini 
aku bukan memungkiri janji ku pada mu
hanya engkau yang tak lagi 
bersama ku meniti hari 

maka , aku harus mencari ke arah yang lebih cerah
ketika mentari tak lagi sama
maaf kan aku
masih saja berlari di sini
berharap kau menanti ku di sana ... '
#Jane

~ duhai sayang ...

Image
Suatu petang dedaunan musim luruh berterbangan angin membawa tanda akan riuh nya dingin tiada lagi senandung cinta pada pangkin yang telah reput dek panas yang merekah dan hujan yang membasah
duhai kekasih   diam dan berada lah di sisi  katakan lah  pada ku  perpisahan ini hanya lah gurauan dengan hilai ketawa mu 
pada jalanan yang berbatu itu seorang lelaki menyentuh ku mahu aku segera melepas kan mu dan lupa kan segala nya
duhai sayang ku selamat jalan biar pun musim telah  berubah pada hari itu di hari kita berdua membilang bintang di langit mengerdip sinar dan  menghilang berakhir lah sebuah impian ...

#Jane




~ Melawan Kesepian ...

Image
" U .. dah balik ker dari menyupir ? Boleh tak U cari dalam Youtube lagu Ct Nurhaliza .
Tak tau tajuk dia cuma tau bait yang pertama ... apa pun yang terjadi berjalan lah tanpa henti ... dan chorus nya ... semoga kepergian ku tak akan ... "

" Tajuk lagu tu , Melawan Kesepian ... sedih lah lagu tu U ... "

" Bagi lah lirik tu , nak nyanyi ni lepas Isya'. "

" Panjang nya nak kena taip ?
Hahaha ... nanti I tulis kat kertas lah . Esok I bagi kat U . "

" K la , I dedicated that song just 4U . "

" Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti
Air mata tertahan
Waktu untuk dijatuhkan

Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apapun ini
Pelajaran yang berarti

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku .... ( itu lah lirik nya ... sedih lah ... ) "

" Memang sedih , dulu I dok ikut drama sedih , lagu tema tu lah. Meremang bila nyanyi , hiba semacam. Esok kita nyanyi na ? "

" Ya , esok kita nyanyi ... …