Wednesday, February 26, 2014

~ Lubuk Tenteram # 1







~ Dugaan Ku ~

hati pedih menangis
jiwa ku yang suram
malam yang panjang ini 
aku bersendirian

merenung kehidupan
memikir kesudahan
pada siapa kah
hendak kucurah
keresahan ku

aku berpaut pada
sejengkal tali cuma
itu lah yang ada
sementara aku hidup di dunia ini

ini kah dugaan ku
ini kah kesempatan
harus kah ku terus
atau membiarkan ianya berlalu

dekat di depan mata
berat meluah kata
terpendam segala
apa di rasa sekian lama ini

apa kah kita nanti
tiada dapat serasi
atau kah hanya aku bermimpi
tuk memiliki 

kesempatan yang datang
tiada ketentuan
mampu kah ku memandang
di kejauhan tak kesampaian

sering terbayang-bayang
tinggi lagi harapan
entah kan ku sempat
atau pun tidak untuk bersamamu ...

#Ning Baizura






di kehidupan yang lain , di waktu yang lain , di tempat yang lain , entah kah mungkin ?
persoalan yang selalu ada di benak ku , apa kah sudah akan sampai waktu nya aku melepas kan engkau berlalu , jauh dari lingkaran ku ?

pada hal aku sangat ingin kau selalu ada ,  ingin terus  melihat senyum mu yang manis , yang membakar semangat untuk aku menerus kan perjalanan dalam kembara ku yang mungkin  sudah hampir ke penghujung nya ini .

walau pun antara kita terlalu banyak perbedaan , namun itu bukan lah halangan terbesar dalam hidup... .kerana yang mengenal mu cuma aku , sedang kan yang lain hanya melihat luaran , dengan pandangan mata kasar , bukan dengan hati bahkan jauh dari mengenali jiwa mu .

kepayahan  membuat kan kau seorang yang tegar menentang badai kehidupan , jauh dari lingkaran mu di Sumenep , Indonesia ,  menguatkan  tekad mu untuk  datang dan masuk ke dalam lingkaran ku .
Malaysia ada lah 'lombong emas' kata mereka ,dan  itu kah  kata-kata yang menggoda mu ... ?

seawal usia sembilan belas tahun , kau meninggal kan orang-orang tersayang , belajar hidup di rantau  , pahit dan manis semua telah kau rasa .
saat nya kau sakit , detik nya kau bahagia , itu sudah sebati sejak lebih dua puluh tahun berada di tempat orang.

# aku cuma sempat menulis sedikit sahaja mengenai Lubuk Tenteram # 1 , malam ini ... kepenatan dalam perjalanan panjang tempohari masih terasa kerana usia ku yang sudah bukan begitu muda .
ikuti lah sambungan nya nanti , InsyaAllah .
beberapa imej di bawah akan mencerita kan serba sedikit tentang Lubuk Tenteram # 1  ini ... InsyaAllah , di lain waktu  akan bersambung lagi ... senyum ... selamat malam dunia !
























































Sunday, February 9, 2014

~ Diary Yang Terbuka - Himpunan Puisi Sederhana .





' ... saat melihat dia berlalu pergi 
mengapa hati ku merasa belas ?

ini rasa yang entah ... 
aku kah yang tidak keras menahan hati ?

#Jane
7/2/14



malam membawa khabar duka
daun-daun gugur lagi
terbang terbawa angin

ratib sang unggas
mengiringi perjalanan 
pergi lah , 
kau akan baik-baik saja ...

#Jane
6/2/14



'... masa dulu
aku berjanji pada mu
sampai masa nya semua akan terhenti
ketika lelah mencari
ketika langkah tak berupaya lagi

tapi kini 
aku bukan memungkiri janji ku pada mu
hanya engkau yang tak lagi 
bersama ku meniti hari 

maka , aku harus mencari ke arah yang lebih cerah
ketika mentari tak lagi sama
maaf kan aku
masih saja berlari di sini
berharap kau menanti ku di sana ... '

#Jane
24/1/14



' ... bukan tentang kesakitan
bukan tentang kekalahan rasa
ini tentang kesendirian jiwa

kau anggap apa ... ?
tentang diam ku tak berbahasa ... ?


#Jane
27/1/14



sampai saat
kau terasa muak
mengendap-ngendap langit

... kenapa hujan harus berhenti  ?

#Jane
6/1/14





~Barangkali ~

barangkali yang kau ingin kan 
terjadi 
ketika lelap dan mimpi mu indah
itu tak terwujud 
tatkala mentari mesra menebar kan cahaya
memaksa malam berlalu
sisa-sisa harap pun hangus
di jilat terik yang membakar

raungan mu tak terdengar kan
terkurung bersama hati mu
yang rentung tak berhujung

barangkali
kau gagal mentamsil mimpi
lalu yang bisa kau laku kan
hanya lah berkali-kali mengulangi ...

#Jane
4/1/14



~ Dedaunan , Penyapu buruk ~

pohon itu mengeras
daun-daun kering terlepas
pandangan semak
merimas kan

heyyy , kalau yang bertaburan ini
wang kertas bernilai
kau akan di pungut 
rakus dalam diam-diam

sayang kau hanya dedaunan kering
maka mereka menyapu mu
dengan mulut
yang membuat bising ...

aaahhh ... telah tiba musim mengering !

#Jane
12/1/14



Bersabar lah 
biar pun terik membakar
Angin yang berubah 
sudah lama hujan tidak mencurah ....'

#Jane
9/2/14






Tuesday, February 4, 2014

~ duhai sayang ...






Suatu petang dedaunan musim luruh berterbangan
angin membawa tanda akan riuh nya dingin
tiada lagi senandung cinta
pada pangkin yang telah reput dek panas yang merekah
dan hujan yang membasah

duhai kekasih  
diam dan berada lah di sisi 
katakan lah  pada ku 
perpisahan ini hanya lah gurauan
dengan hilai ketawa mu 

pada jalanan yang berbatu itu
seorang lelaki menyentuh ku
mahu aku segera melepas kan mu
dan lupa kan segala nya

duhai sayang ku
selamat jalan
biar pun musim telah  berubah
pada hari itu
di hari kita berdua
membilang bintang di langit
mengerdip sinar dan  menghilang
berakhir lah sebuah impian ...


#Jane





Saturday, January 18, 2014

~ Melawan Kesepian ...




" U .. dah balik ker dari menyupir ?
Boleh tak U cari dalam Youtube lagu Ct Nurhaliza .
Tak tau tajuk dia cuma tau bait yang pertama ... apa pun yang terjadi berjalan lah tanpa henti ... dan chorus nya ... semoga kepergian ku tak akan ... "

" Tajuk lagu tu , Melawan Kesepian ... sedih lah lagu tu U ... "

" Bagi lah lirik tu , nak nyanyi ni lepas Isya'. "

" Panjang nya nak kena taip ?
Hahaha ... nanti I tulis kat kertas lah . Esok I bagi kat U . "

" K la , I dedicated that song just 4U . "

" Apapun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti
Air mata tertahan
Waktu untuk dijatuhkan

Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apapun ini
Pelajaran yang berarti

Semoga kepergianmu
Tak akan merubah apapun
Semoga mampu kulawan
Kesepianku .... ( itu lah lirik nya ... sedih lah ... ) "

" Memang sedih , dulu I dok ikut drama sedih , lagu tema tu lah. Meremang bila nyanyi , hiba semacam. Esok kita nyanyi na ? "

" Ya , esok kita nyanyi ... "

" Kita lawan kesepian yang ada , tQ U , ni dok nyanyi ni . "

" U sorang ker ?
Jom keluar makan , anak-anak dok ajak I makan,
lepas Isya' I amek U na ? "

" I kembung lagi lah . Din ada. Lain kali no ? "

" OK la kalau Din ada . Sapu minyak jerangau kat perut U tu . "

" OK , jerangau pun jerangau lah jangan angau dah lah ... hehehe ... have a nice dinner . "

" Hahaha ... ada jer U ni tau ?
tQ U ... always makes me laugh & smiles ... "

" Nah , gitu dong buk . Ceria kan diri di samping permata tersayang . "

" OK , I OK jer . Jalan jer . tak larat berhenti lah nanti. Apa-apa pun hati kena banyak bersabar , K U , I nak siap jap . "



~ Diari Yang Terbuka ~
Jane >>9.09 pm >> 18/1/2014








BUDI

perniagaan kedai makan aku memang terkenal satu ketika dulu. tak menang tangan aku memasak dan melayan pelanggan . setiap malam aku "...