Thursday, December 6, 2012

~ yang terindah masih dari dalam hati ku ~


... hari ini aku rasa seperti 'kosong' ... kosong bermaksud bukan aku sunyi tapi 'ilham' untuk menulis langsung tiada di kepala.
sejak bangun tidur , hingga kini aku tercari-cari , di mana kah hilang semua'kata-kata' yang biasa nya terakam baik di minda .

aahhh ... ada kah kerana aku sudah semakin tua dan menjadi semakin pelupa ?
aku teringat kata-kata seseorang  pada ku , lama dulu ... 

" orang yang rajin solat dan sering membaca Al-Quran , biasa nya tak akan nyanyuk bila di hari tua nya ."

walau pun begitu ... aku cukup takut dan bimbang , andai lah suatu hari kelak aku di takdir kan nyanyuk ,
bagaimana agak nya ?
sebab aku pernah melihat ramai orang-orang yang belum pun sampai usia nya 70 tahun tapi sudah nyanyuk.
bila mereka keluar rumah , tidak tahu jalan pulang .
bertemu dengan rakan baik pun mereka sudah tidak boleh mengenali nya.
alangkah kasihan ... lupa semua nya , kadang-kadang sudah menjadi seperti anak kecil pun ada .

ada yang bercakap seorang diri , menyanyi sendiri ... bukan nya mereka ini gila tapi sebenar nya mereka sudah lupa ... sedih nya ... tak dapat nak di bayang kan bagaimana rasa nya ...

sekira nya masih ada anak-anak dan kaum keluarga yang lain , ada lah yang akan menjaga mereka.
tetapi bagaimana kalau tiada sesiapa di sisi yang menemani ?

di taman perumahan yang aku diami kini , terdapat sebuah penempatan untuk orang-orang tua yang di hantar oleh keluarga mereka untuk tinggal di situ kerana anak-anak masing-masing ada yang sibuk bekerja , dan ada juga yang tak sanggup melayani karenah ibu yang sudah tua.
ada diantara penghuni di situ masih baik ingatan nya dan ada juga yang sudah 'ingat-ingat lupa' tapi belum begitu nyanyuk.

aku sedih melihat keadaan 'ibu-ibu' di situ , anak masing-masing ramai , kaya-kaya belaka namun ibu yang seorang tidak sanggup untuk di bela.
apa lah agak nya rasa di hati mereka ?

aku bukan orang kaya dan berada , tapi pada aku , tak akan aku sampai hati dan sanggup untuk menghantar ibu sendiri ke rumah 'orang-orang tua' selagi aku masih sihat dan berupaya .

bukan nak cakap habis dan takbur , tapi hati aku memang begini ... aku tak dapat bayang kan bagaimana beberapa orang kenalan baik ku sendiri yang telah menghantar ibu mereka di rumah tersebut.
bila aku tanya mereka ,  salah seorang memberi kan alasan bahawa suami nya tidak suka kan ibu mertua tinggal bersama , dan seorang rakan yang lain pula memberi alasan bahawa ibu nya selalu keluar berjalan sendirian dengan menaiki bas jika dia tiada di rumah kerana bekerja.

alasan apakah itu ???
di mana adik beradik yang lain yang sepatutnya mengambil tanggung jawab menjaga seorang 'ibu' ?

benar lah bagai yang selalu aku dengar , 
" seorang ibu sanggup menjaga sepuloh orang anak , namun sepuloh anak tidak mampu menjaga hanya seorang ibu tua "
sungguh lah tidak mengenang jasa ...jenis anak apakah mereka ?

aahhh ... aku memang 'emosi' kalau bercerita soal 'ibu' yang terabai ... cepat saja darah aku naik , angin satu badan pula ... tapi memang aku sedih dengan perangai sesetengah orang yang tak tahu membalas jasa dan jerih payah seorang ibu.

bila hidup dah senang , lupa semua nya ... pakaian yang mahal , perhiasan beribu-ribu ringgit boleh di beli untuk menghiasi diri , rumah kalau boleh nak sebesar istana , kereta mewah harga beratus ribu menjalar dua tiga buah  ,  ibu seorang seperti terbuang ... sungguh malang ...

sedih lah bila di kenang-kenang ... seorang ibu atau ayah , bila sudah tua , mereka tidak  meminta banyak sebenar nya ... hanya sedikit perhatian dan kasih sayang dari kita anak nya untuk menghabis kan sisa-sisa hidup yang cuma tinggal tidak seberapa lama nya lagi.

hargai dan sayangi ibu ayah semasa mereka masih ada lagi di dunia , jika sudah tiada hanya doa sahaja yang dapat kita panjat kan untuk mereka , selebih nya sudah tiada ... menyesal dan menangis keluar airmata darah sekali pun sudah tidak berguna lagi , mereka yang telah pergi tak akan kembali di sisi ...









indah nya hidup kita jika di hari tua nanti ada anak-anak dan cucu-cicit yang sudi menemani .
semoga tidak lah sendirian berteman kan  sunyi  ... hingga kan kesepian menjadi kan kita sampai bisa menghitung setitik demi setitik rintik hujan yang jatuh menitik ... sungguh  , yang terindah masih dari dalam hati ku ... itu lah harapan dan doa ku untuk aku dan kamu ...


aslinahali
04.40 a.m
07122012


~ Wan ... usia nya sudah 100 tahun , percaya tak ? Wan masih bagus mengaji Al-Quran tapi Wan sudah tidak berapa 'cam' wajah-wajah kami , cucu dan cicit nya ~







Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...