Wednesday, December 5, 2012

~ " Ya Allah , memang indah anugerah Mu ~





' bulan ' muda ...
aku harus jelang
siap di undang
walau pun 'genting dek tegang '
'ulek lah mayang'...

malam itu aku harus bersiap walau pun demam kuat , kali ini agak teruk keadaan badan , suhu  panas dingin , berpeluh seperti mahu 'kebah' namun kemudian nya kembali mengelujut yang teramat sangat.
baju tebal seperti tak mampu membalut kedinginanku ... 

" Ya Allah , ini lah ujian dari Mu , 
berat bagi ku namun aku tahu 
aku di uji kerana aku mampu Tuhanku.
sampai kan lah hajat ku ingin ke sana , 
dia anak ku Ya Allah
yang aku kandungkan 
dia anugerah Mu yang terindah 
begitu siksa saat dia mekar di kantung rahim ku
bukan mudah bagi ku 
mendapat kan zuriat  anugerah Mu 
dia hampir 'hilang' 
ketika usia nya tujuh purnama di dalam tubuh ku
tak pernah aku lupa
saat aku hampir kehilangan nya.

aku bersyukur pada Mu
telah menganugerah kan aku
dia yang sempurna
indah di mata ku 
membesar menjadi sebagaimana insan lain
dan menjadi harapan ku kelak. "

... hajat hati untuk berkemas dan menyiap kan keperluan mahu ke sana tidak sempat aku siap kan malam itu , dengan rasa gelujut yang tak termampu aku tanggung , akhir nya aku terbaring lemah tak berdaya .

pun begitu  Allah tak mempersia kan doa dan hasrat hati ini , Dia mendengar rayuan ku.
esok nya dengan langkah yang longlai , aku masih mampu berdiri , perlahan gerak langkah namun tetap aku gagahi.

perjalanan ke Pantai Timur agak terlewat sedikit dari perancangan asal , namun aku sampai jua ke sana .
Alhamdulillah , walau pun aku tidak lah begitu sihat , namun di hari bersejarah buat kesayangan ku itu , aku hadir jua , lepas lah hajat di hati ingin melihat kesayangan ku menerima anugerah dalam pencapaian nya .

jika ibu ayah orang lain berbangga dengan kejayaan anak masing-masing dalam perbagai bidang , aku juga  bersyukur tak terhingga dengan kejayaan awal kesayangan ku, tidak lah mendapat tiga bintang namun dua bintang pun sudah memadai buat ku.


" Ya Allah , memang indah anugerah Mu
dia tidak menyusah kan aku sebagai ibu
dia bersabar dalam apa jua kepayahan yang terpaksa di tempuh nya
dia tak lagi pernah meminta lebih dari apa yang aku mampu
dia anak ku yang sudah tahu kepayahan seorang ibu. "


saat di dalam dewan besar itu , airmata mengalir,  tak dapat ku seka deras nya ... ketika nama nya di umumkan hati ku hiba bercampur gembira kerana terkenang kan dua orang lagi kesayangan  yang telah lama tiada , yang tidak dapat bersama untuk meraikan kejayaan nya .


kepada semua , aku ingin berkongsi kegembiraan dan kebahagiaan di hati , Alhamdulillah , syukur Ya Ilahi Rabbi , sepuloh orang cucu  Puan Hajjah Mazainah telah menjadi warga UITM serata Malaysia , seorang telah menjadi warga Politeknik di Kedah dan semoga  sembilan orang lagi yang masih kecil , ada yang belum bersekolah dan ada yang sudah di peringkat menengah akan mengikuti jejak langkah abang-abang dan kakak-kakak nya untuk melangkah menuju kejayaan dunia dan akhirat hendak nya ... Amin Ya Rabbal A'lamin.


aslinahali
3.05 a.m
06122012














Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...