Sunday, August 16, 2015

Sayangi lah anak-anak ...mereka AnugerahNya






Assalamualaikum.

masih setia menunggu saya ?
masih menunggu coretan yang bisa membuat tenang jiwa ?
atau disini hanya tempat singgah yang tak ada apa-apa ?
tak kisah lah , walau apa pun anggapan kalian , yang penting malam ini jari jemari saya terasa ingin mengetik keyboard lappy yang telah lama di tinggal kan.

malam ini saya bersendirian lagi.
dan membuat kan saya teringat hal  beberapa minggu yang lalu , iaitu di awal lebaran.

sebaik saja kereta saya perlahankan di sebuah jambatan , terpandang oleh saya beberapa orang kanak-kanak yang lebih kurang sebaya sedang bermain-main di situ sambil  memerhati kereta saya berlalu.
saya juga perhatikan mereka sambil terus memandu kereta menuju rumah emak.

selesai urusan di rumah emak , saya pun melalui kembali jalan yang tadi .
setiba di jambatan tersebut , saya lihat kanak-kanak tadi masih sedang berlegar-legar dan bermain.
tiba-tiba hati saya terdetik untuk berhenti sekejap , lalu tangan saya melambai-lambai kearah mereka dan memanggil untuk datang kepada saya.

sepantas kilat , sekejapan sudah ada empat orang kanak-kanak di tingkap kereta.
" selamat hari raya ya ..." kata saya pada mereka.
"selamat hari raya makcik ." jawap mereka serentak.
"tunggu sekejap , makcik tengok apa ada dalam bag ni ...hehehe..."

saya terlihat ada beberapa helai duit seringgit di dalam handbag dan mengeluarkan nya lalu memberikan tiap seorang dua ringgit .

"Okay ...ni ada sikit saja tau ...lebih-lebih untuk kau orang tak ada lah ya ? "

"terima kasih makcik ... " kata mereka sambil tersenyum.

" doa ... doa lah ya ...nanti kalau ada rezeki lebih tahun depan dapat lah lagi ...hehehe "
saya membalas kata-kata mereka dengan senyum dan ketawa.

dengan tanpa saya duga sama sekali , seorang demi seorang mendoakan saya ...
*saat itu saya terkedu tak terkata ... hanya mengaminkan doa-doa dari mereka.

"Ya Allah , engkau pelihara lah makcik , tetapkan iman nya , selamat kan dia dunia dan akhirat. Aminnnn ..."

Ini lah doa salah seorang dari mereka , kanak-kanak yang belum pun berusia dua belas tahun , bermain-main di luar tanpa kawalan ibu bapa namun siapa menyangka kata-kata sebegitu terkeluar dari  mulut nya yang mana pasti ianya terbit dari hati yang bersih.

Alhamdulillah , syukur kehadrat Allah SWT , semoga apa yang di doakan untuk saya dimakbulkan oleh Nya.

saya tidak langsung mengenali mereka dan anak siapa kah mereka-mereka itu , namun itu lah sikap saya , mengasihi anak-anak tidak mengira siapa mereka.



#Jane ...  bersih nya hati bukan hanya datang dari  orang-orang yang alim dan warak sahaja , ianya anugerah Allah kepada sesiapa yang di kehendakiNya.




Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...