alahai....ustaz.......???



Angah, seorang anak kecil yang sangat bijak. Dia baru 6 tahun jer...baru tadika, belum pun masuk sekolah biasa. Sangat rajin mengaji dan selalu tanya kat mama dia pasal bab-bab agama , mana yang dia tak faham...maklom lah kanak-kanak lagi. Macam-macam lah dia nak tau...mama nya kadang-kadang tak larat nak jawab....tapi tetap melayan dia walau macam mana penat sekali pun.


Satu hari, Angah dengan mama nya berjalan kaki untuk ke surau, nak mengaji. Panas terik bukan main lagi, tapi kata nya...."tak apa lah mama....kita jalan kaki jer lah...bukan jauh sangat kan ma...? "
Wal hal kereta abah nya menjalar....ada dua buah lagi..satu Estima, satu lagi Mazda. Tapi dia tak nak naik kereta, sebab nak dapat pahala lebih kata nya pada mama dia......hmmmm.....budak kecil pun dah pandai nak cari pahala....apa hal dengan kita yang dah tua ni.....?


Masa sedang berjalan dalam panas terik tu, tiba-tiba lalu seorang lelaki menaiki motosikal. Berserban, berjubah...berjanggut....nampak alim lah gamak nya. Angah dengan segera mengangkat tangan nya lalu memberi salam......"Assalamualaikum Ustaz ! "...sambil tersenyum pada lelaki tu. Angah cukup kenal dengan lelaki tersebut, sebab Angah rajin ke surau, jadi dia kenal dengan ramai pakcik-pakcik yang ada di surau tempat dia mengaji tu.


Tetapi alangkah sedih nya....lelaki tersebut tidak langsung menjawap salam Angah. Malah membeliak kan biji matanya pada Angah. Tajam merenung anak kecil itu....seolah-olah hendak menelan kanak-kanak tersebut. Mama Angah yang memandang nya rasa sangat terkejut. Rupa lelaki tu sangat marah....jadi terasa lah mama si Angah yang orang tua tu memandang jengkel pada anak nya. Mungkin dia merasa anak kecil itu seperti memerli diri nya atau pun entah apa yang ada dalam hati lelaki tersebut....menjadi tanda tanya pada dua beranak tu.


Angah bertanya pada mama nya...."mama, kenapa ustaz tu tak jawap salam Angah ? Dia macam marah kan ma ? Angah tak buat salah kan ma ? "....sambil merenung mama nya yang juga sedikit bingung perangai *ustaz* tersebut. " Tak apa lah Ngah....agak nya ustaz tu tak terdengar salam Angah kut..." jawap mama Angah cuba memberi kan alasan sebaik mungkin. Angah pun diam dan mereka dua beranak menerus kan perjalanan ke surau pada hari tersebut.


Nak jadi kan cerita pada satu hari yang lain pula selepas peristiwa itu.....Abah Angah sedang membersih kan halaman rumah di satu pagi. Memang Abah Angah seorang ayah yang rajin bekerja. Kalau di rumah dia tak duduk diam saja macam sesetengah ayah yang lain...asyik nak baca paper jer....kerja rumah isteri jer yang buat. Dia sangat rajin menolong kerja-kerja rumah, tak membiarkan isterinya penat sorang. Pendek kata beruntung lah Angah , ada ayah yang Hebat seperti Abah nya....Bapa Mithali lah boleh di kata kan.


Tiba-tiba satu suara memberi salam...."Assalamualaikum !"....lalu dengan segera di sambut oleh abah Angah..."Waalaikumsalam....apa khabar bang...? Hai ...pagi-pagi datang ni ada hajat apa bang...nak menjemput ke..? " gurau mesra abah Angah pada tetamu tak di undang tersebut. " Sila lah masuk bang..." jemput nya pada lelaki yang bertandang tu. Rupa-rupa nya *ustaz* kelmarin yang datang...memang abah Angah kenal sangat sebab mereka berjiran, rumah pun tak lah jauh sangat. Ustaz tu bukan nya nak masuk kerumah....lain pulak hal nya pagi-pagi buta tu....nak bersyarah!


" Engkau tau tak...kereta kau yang besar ni, rumah engkau yang cantik ni...semua bukan boleh engkau bawak masuk ke kubur nanti ? Tak payah lah engkau nak megah dengan semua yang ada ni. Tak boleh bawak mati, kain putih lah yang kau bawak dalam kubur tu besok ! " Tiba-tiba ustaz tu kata begitu pada abah Angah. Terkejut berok lah abah Angah bila kena sembur macam tu pagi-pagi buta....apa dah jadi ?" Apa salah saya tiba-tiba abang cakap macam ni bang ? " tanya abah Angah dengan lembut. " Saya berniaga carik rezeki halal untuk keluarga saya, tak ganggu sesiapa . Rezeki lebih Allah nak beri pada saya, saya belanja untuk anak bini saya tak mintak sesiapa pun bang. Ini hasil usaha saya selama saya berniaga. Apa yang abang tak puas hati dengan saya tiba-tiba kata macam ni pada saya ? " bingung pulak abah Angah di buat dek ustaz tu.


" aku tak suka tengok engkau ni macam nak berlagak dalam taman ni" kata ustaz tu dan kemudian berlalu pergi dengan muka masam mencuka. Abah Angah tak kata apa dah....dalam hati nya terdetik tanya...ini kah rupa nya orang yang selalu di hormati dan di sanjungi...? Apa dah jadi dengan ustaz yang satu ni ? Perangai busuk hati boleh ke dan layak ke di panggil ustaz ?


Kesimpulannya di sini....apa agak nya yang patut kita semua pelajari ? Layak ke seorang yang berserban di kepala, berjubah, berjanggut dan penampilan nampak hebat kita hormati dan sanjungi walhal dalam hati nya tidak lah sesuci mana pun......Rasa nya hal ini memalu kan USTAZ lain yang benar-benar seorang USTAZ.
Seorang manusia itu tidak boleh kita ukur dan nilai hanya pada penampilan luaran yang hebat . Usah terpedaya hanya pada paras rupa yang nampak ada gaya tapi di dalam kotor dan busuk sebenar nya. Manusia dalam dunia punya cerita.....macam-macam ada.....JAGA-JAGA, YA.




aslinahali
091210
















Popular posts from this blog

ALANG ...

~ KASIH MAMA UNTUK MU ~

sejenak menjauh ...