Thursday, May 25, 2017

Indah Masih Di Hati ( 1 )















Mei 2017 aku berlepas meninggalkan Malaysia sekali lagi , menuju Yogyakarta.
jam 6.30 pagi  pesawat terbang membawa kami dua beranak .
setiba nya di Adisutjipto International Airport jam sudah 9.30 pagi kurang lebih kerna Indonesia cepat sejam dari Malaysia.

sudah tersedia menunggu kami di lapangan , Pak Totok supir yang telah di tugas kan oleh Pak Nizam .
oleh kerana aku hanya berdua dengan anak ku , kami tidak banyak karenah.
setelah berkenalan serba sedikit , kami di bawa menuju Timang Beach .
susah nya nak sampai ke pantai tersebut , harus meninggalkan kereta dan kami memilih menaiki ojek.
wah ! tak sangka jalan yang penuh berbatuan menyulit dan menyukarkan perjalanan.

Budi , nama budak lelaki yang membawa aku kata ,
 " Mak  , bukan neraka sahaja yang jahanam , jalan ini juga jahanam Mak "
aku tergelak gelihati , tapi dalam hati berfikir , lepas ke tidak nak ke pantai sebab seumur hidup aku belum pernah menaiki motor dengan laluan berbatuan sepanjang dua kilometer .
rasa macam boleh kurus kalau setiap hari mengikuti jalan tersebut.
akhir nya sampai juga ke tepi pantai , dan ternyata untuk melihat sesuatu yang indah harus bersusah payah .
memang sangat cantik pemandangan di sini , ombak sangat kuat dan sesekali ianya tinggi dan menghempas tepi pantai .

belum pernah aku menyaksi kan ombak setinggi itu di depan mata , maka nya pantai tersebut tidak untuk bermandi-mandian , cuma untuk melihat keajaiban Tuhan sahaja.
di sini orang-orang nya bekerja dengan menangkap lopster .
selain baru untuk membangun sebagai tempat perlancongan.

disini aku bertemu beberapa pelancong dari Malaysia , yang datang dari Kelantan dan sempat berkenalan.
di mana saja aku pergi pasti bertemu dengan orang yang mesra menyapa dan bercerita.
Alhamdulillah , sebegitu luas bumi ALLAH , terasa sangat kecil diri ini.
aku sempat berfikir , bagaimana ALLAH pertemukan aku dengan orang yang sama negara di negara yang lain.
ajaib rasa nya bila aku renung sedalam-dalam nya.
sedang yang dekat tidak pernah aku temui , namun yang jauh ALLAH pertemukan dan melekat dihati.

tengahari aku di bawa menuju hotel penginapan , Neo Awana  di Depok .
hotel yang selesa untuk merehat kan badan yang agak keletihan .

Okay lah , setakat ini dulu catatan aku , oleh kerana line internet tidak sangat bersahabat maka tidak dapat aku memuat turun gambar-gambar buat masa ini.
InsyaAllah , lain masa aku akan edit semula dan menyelitkan beberapa gambar kenangan di sana.

oh ya , jangan lupa , catatan ini InsyaAllah akan aku jadi beberapa siri sepanjang Ramadhan selepas pulang dari solat terawih.

ahhhh , rindu nya dengan Ramadhan , Alhamdulillah bertemu jua Ramadhan tahun ini .
tahun hadapan entah ada atau tidak , itu semua urusan ALLAH AZZA WAJJALLAH .
semoga Ramadhan akan mengajar aku erti sabar dan sabar dan sabar .
tak ada keindahan selain indah dalam sabar.









Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...