Saturday, June 3, 2017

Indah Masih Di Hati ( 3 )




ini lah Pak Indro Suwarto Hadi Purnomo yang mesra dengan panggilan Pak Totok 
( Totok itu adalah tempat asal nya )

hari ketiga kami berangkat sejurus solat subuh .
suasana masih gelap ketika kereta menuju merapi di Kaliadem.
Kali bermaksud sungai dan adem membawa maksud sejuk ( jadi nya Sungai Sejuk )
hehehe , kadang-kadang lucu juga bila berada di tempat orang .
banyak perkataan Jawa yang aku pelajari .

walaupun aku ramai kenalan di Facebook yang berasal dari serata Indonesia ,
aku hanya sempat bertemu dengan seorang dua saja di Yogyakarta.
masing-masing ada tugasan dan hal sendiri yang perlu diuruskan.
jadi tidak sempat kami bertemu.

salah seorang kenalan aku di Facebook iaitu Donny Santoso .
walau pun sekejap saja Donny masih sempat meluangkan masa bertemu aku di lobi hotel tempat aku menginap.
Alhamdulillah , ALLAH izinkan kami menjalin tali silaturahmi /silaturahim dan kami serasa seperti sudah biasa berjumpa.
perbualan langsung tidak kaku , kerana Donny juga seorang yang begitu peramah dan berbudi bahasa.

InsyaAllah , jika diizinkan Nya , aku mahu lagi ke Yogyakarta , bertemu dengan orang-orang yang baik-baik.
Yogyakarta boleh di katakan seratus peratus penduduk nya berbangsa Jawa , dan orang Jawa terkenal dengan sifat sabar paling maksima.
tidak terdengar bunyi hon kereta di jalan raya walau pun keadaan jalan begitu sibuk.
tidak pernah terdengar suara merungut dan mereka bukan jenis memaksa jika berniaga.

dengan Pak Totok , aku senang berbual , bertanya itu ini dan beliau juga senang menjawab setiap pertanyaan ku.
dengan Donny juga begitu mesra biar pun kami cuma sempat berbual hanya seketika.





ini Donny Santoso yang baik budi , sanggup datang berjumpa dengan ku .

Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...