Thursday, September 14, 2017

Payakumbuh


aku masih disini , cuma tidak berkesempatan menulis diruang sempit ku kerana kesuntukan masa.
September ini musim hujan telah bermula , ia riuh dengan sunyi dan dingin .
suara sumbang telah lama tidak kedengaran , dan aku seperti merindukan suara-suara sumbang itu.
apa kah aku benar-benar merindukan nya ?
aaahhh  , mengelikan telinga pabila terdengar suara sumbang kan ?
hehehe , sebenar nya aku sihat , aku masih berpergian kemana saja hati teringin.
catatan perjalanan masih rapi tersimpan dan kini masa untuk aku kongsikan bersama.








lebih kurang lapan belas tahun aku merindui Delfi Elvida Binti Sair , seorang gadis comel yang bekerja dengan ku semasa aku berniaga . Apabila waktu telah tamat tempoh dan permit nya tidak lagi dapat disambung setelah tujuh tahun berkhidmat , Depi kembali kenegara asal Indonesia.
Depi adalah panggilan biasa untuk nya. Dia berkahwin dan mempunyai tiga orang anak.
Perasaan aku mengelodak di dalam , menahan rindu yang kian mengharu kalbu.

Atas rasa itu , aku berusaha menghubungi saudara mara nya di Malaysia , dan akhir nya aku terbang ke Padang , singgah bertenggek di Bukit Tinggi dan bermain di Payakumbuh tempat Depi tinggal.
Terkejut apabila di KLIA aku di sapa seseorang ,
" Kak As tak kenal saya ? "
aku mengamati wajah wanita tersebut , akhirnya aku dapat mengingati kembali , dia Ita saudara sekampung dengan Depi .
Ita meminta aku menolong menemani abang saudara nya yang sakit dan mahu pulang ke kampung , lelaki tersebut seumur hidup belum pernah menaiki pesawat.
Jadi aku tidak dapat mengelak nya , walau pun niat aku untuk pergi seorang diri tapi terpaksa menemankan orang lain pula.
Dalam otak aku berfikir untuk menaiki teksi ke hotel yang telah di tempah .
Jadi tidak terfikir hal lain , namun tetap melunaskan tanggung-jawab yang di amanah kan oleh Ita kepadaku.

Setiba di Minangkabau Airport , aku berjalan sambil memerhatikan lelaki tua yang diamanahkan . Dia terlalu perlahan dalam pergerakan dan perkataan nya sukar di fahami.
Akhir nya aku pun keluar dan ingin mengambil teksi bersama dua orang wanita dari Bukit Tinggi  yang sempat berkenalan dengan ku .
Namun segala nya di dalam perancangan ALLAH AZZA WAJJALLAH , perancangan NYA maha hebat.
Aku terdengar seseorang memanggil " Kak " dengan jelas tapi tak terfikir aku yang di panggil rupa-rupa nya !
Tiba-tiba berdiri seorang lelaki muda berusia lebih kurang 40an , itu lah Taufik bekas pekerja di kantin kilang YANO tempat aku berniaga dulu. ALLAHU AKBAR , maha besar Tuhan sekalian alam.
Kami bertemu dalam suasana yang tak terduga , tak disangka , tak ada dalam fikiran aku si Taufik ini !
Hanya yang aku ingin sangat bertemu ialah dengan Depi. Tapi ALLAH temukan aku dengan ramai bekas pekerja ku di sana .
Sekampung itu semua saudara terdekat dan aku bertemu mereka , dengan linangan airmata sedih bercampur gembira .
Tak terucap kata-kata , terbenam di dada semua yang nak aku ucapkan.
Saat bertemu Depi , kata-kata yang aku ingat ialah " akak rindu kau Pi " dan aku pelok erat Depi sambil kami menangis .
Masuk ke rumah , Mak Bayuh terus memeluk ku , sambil menangis Mak Bayuh berkata " sampai juo anak amak ka siko , ALLAHU AKBAR "
Kami berbual bertanya khabar masing-masing.
Cukup kalau aku kata kan ini pertemuan jejak kasih . Pertemuan jiwa-jiwa yang kembali bersatu mengeratkan tali silaturrahmi yang sejak lama terpisah .

Aku akan sambung cerita ini , sebab masa begitu mencemburui .

Payakumbuh  ... Jane
12.21 am









Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...