Saturday, November 5, 2011

~ Tua Dan Muda ~






hari ni aku sungguh terharu...kawan-kawan memberi semangat pada ku.
ramai yang perihatin , syukur Ya Allah...kawan-kawan yang tak berapa ramai ni lah yang sangat memberikan perhatian dan semangat untuk aku terus kan perjalanan hidup yang penuh berliku ini. 
biar pun aku hanya lah orang biasa-biasa saja, mereka tetap menerima aku seadanya. 
semoga sokongan dan kata-kata semangat mereka akan menjadi kan aku lebih kuat menempuhi apa jua yang bakal mendatang kelak. 
jauh di sudut hati ku yang paling dalam, aku sangat berterima kasih pada mereka, sesungguh nya aku sayang kan mereka...


owh ya...petang tadi aku kerumah "mak". 
lama tak jumpa mak kerana kesibukan kerja dan kesuntukan masa. 
malu aku pada diri sendiri, rasa macam apa lah aku ini...
mak yang sudah tua jarang aku kunjungi lantaran terlalu sibuk 
dengan segala rutin harian dan kerja yang entah bila akan sudah nya. 
"mak" maaf kan lah "Nanab" ya...
semua nya sekarang Nanab kena buat sendiri.
mak pun tentu sangat mengerti...ampun ya mak...


dalam pada tu, mak sempat lagi buat kan aku "kopi o"
Ya Allah...sedap nya kopi o yang mak buat. 
mak aku memang hebat ! 
patut nya aku yang buat, tapi memang perangai mak, 
kalau anak-anak datang dia tak sempat-sempat, 
nak hidang kan apa saja yang dia sempat buat.

terima kasih mak...Nanab sayang mak...
Ya Allah, ampuni lah segala dosa mak kalau ada.
panjang kan lah umur nya, 
semoga mak sihat dan berbahagia 
di dunia dan juga akhirat kelak.
Ameen...Ya Rabbal A'lameen.


malam pulak aku keluar makan 
dengan adik perempuan aku dan anak serta anak buah aku. 
kami berempat pergi makan di kedai  Tom Yam. 
masa nak duduk kat meja
aku terpandang satu pasangan yang duduk tak jauh dari kami.
yang lelaki nampak sudah tua , 
dalam lingkungan agak-agak lima puluhan.
yang perempuan...aduh ! 
gadis belasan dalam sembilan belas tahun aku rasa.
paling-paling pun dua puluh tahun jer. 
itu pun berdasar kan pandangan aku yang sudah tua ni la...

sangat lah romantis nya,
siap makan bersuap-suap lagi...eeee...
geli hati pulak aku, meluat pun ada...
dalam hati aku bertanya, 
apalah perasaan diaorang berdua tu...? 
tak malu ke..tak segan silu ke...?
satu tua , satu muda.

dah tu depan khalayak ramai pulak 
nak menayang-nayang yang diorang tu 
sedang berkasih sayang.
sangat hebat !

aku tabek lah kat lelaki tua tu...hmmm
siap menunjuk-nunjuk kat perempuan muda tu, 
handphone 3G dia.
perempuan muda tu pun bukan main suka nya.
hehehehe....aku senyum sendiri...
agak nya si tua nak tunjuk kaya lah konon kat si muda tu.
si muda pulak agak nya suka lah 
dapat boyfriend orang kaya...boleh kikis lah.
kami berempat senyum-senyum kambing pulak.
apa lah nak jadi dunia sekarang.

memang lah kalau nak ikut kan 
Nabi dulu kawin dengan Siti Aisyah pun , 
umur sangat berbeza....itu Nabi.
orang sekarang pulak tak macam cara Nabi.
ada agenda tersendiri....fikir la sendiri....apa nak jadi...?
aku pun bukan lah nak kata aku ni baik sangat...tidak...
banyak salah dan silap di sana sini. 
tapi aku rasa tak suka lah 
dan payah lah aku nak mengerti cara diorang ni.
hai...entah lah...

sekali aku fikir dan aku buat kesimpulan , 
kalau yang punya badan hendak...lantak ! 
bukan urusan aku nak sibuk-sibuk pasal orang.
asalkan jangan aku dan keluarga aku tak macam tu sudah lah. 
selisih malaikat...minta di jauh kan lah...

esok entah apa pulak cerita yang akan jadi...?
aku rasa aku penat dah ni...nak rehat kan minda dan badan pulak...

aslinahali
200610

~ ini lah salah satu dari kataku jiwaku 
yang pernah aku catatkan lama dulu ~

BUDI

perniagaan kedai makan aku memang terkenal satu ketika dulu. tak menang tangan aku memasak dan melayan pelanggan . setiap malam aku "...