Thursday, June 18, 2015

Hijrah Ramadhan





kadang waktu hidup mengajar aku menjadi kejam dalam bisu
tinggal kan semua kegilaan dunia
buang jauh segala yang menyenak rasa


namun, 
kata-kata seorang yang aku sayang nun jauh di Cilacap,
membuat kan aku kembali merenung diri.

kata nya ...
" .. dan pikul lah apa yang mesti kau pikul di kedua pundak mu
jadi kan ringan dan seimbang
tabah lah duhai hati ... "


benar lah ... aku harus tabah
betapa pun berat beban
akan aku bawa bersama biar pun payah
terseret ... patah dan berdarah ...


kini masa nya untuk bermuhasabah
tidak lagi memandang kanan kiri
depan belakang 
sebalik nya menyelami dan merenungi 
mencari kelemahan dan kekurangan sendiri 


sudah bersedia kah aku ,
bila sampai masa di jemput untuk kembali ?
cukup kah bekalan yang akan di bawa ke*negeri abadi nanti ?

bimbang dan takut dengan saki baki daki yang mengotori hati
apakah akan tersia-sia segala amalan selama hidup di dunia ini ?

Ya Allah ... Engkau ada bila yang lain tidak bersama
terima dan redhai aku
jika aku harus kembali
pertemukan lah aku dengan Mu , Ya Ilahi Rabbi


#Jane 
1.41 am
19062015


~ baca dan hurai lah kembali aksara-aksara ku
bisa jadi ini yang terakhir kali nya
bahawa disini ...
aku pernah mengerat nya berkali-kali
tentang mu dengan indah ... ~

**Elang Megananda .


Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...