Sunday, October 21, 2012

... bila mak bersenandung ...





... setiap kali aku mendengar lagu- lagu lama , 
pasti teringat kan 'mak' .
mak suka menyanyi  masa dia muda , 
suara mak mirip suara penyanyi 'Rokiah Wanda'.
bila nak tidur kan adik , 
mak selalu menepuk-nepuk bahu adik dalam pangkuan nya sambil menyanyi .
aku suka bila mak menyanyi , sambil mendengar , aku ikut sekali .
setiap bait-bait yang di lagu kan , aku rakam dalam hati , 
lantaran itu , banyak lagu-lagu 'klasik' yang aku hafal , 
cuma aku tak tahu tajuk nya sahaja.

masa lalu , rumah kami tiada radio , mak lah radio kami , 
semua rancangan ada , hiburan , ceramah , pendidikan , 
berita dalam negeri dan luar negeri pun ada.
tapi aku paling tak suka bila mak berceramah.
kalau dapat berceramah , mak tak boleh berhenti.

kadang-kadang aku jahat , 
bila mak berceramah tak berhenti, 
aku tekup telinga dengan dua tapak tangan
tak mahu dengar , tak tahan , 
masa tu kalau lah mak betul-betul sebuah radio , 
pasti aku sudah tukar ke siaran yang lain atau aku tutup kan saja ...

aahhh ... masa lalu aku degil 
apa yang mak kata sering tak mahu dengar
suka nak ikut abang 'long' pergi mandi sungai
sampai lemas , sebab tak tahu berenang
abang long pula suka benamkan aku dalam sungai
konon nak mengajar menahan nafas
biar pandai mengapung badan dalam air
tapi sebalik nya aku lemas
hingga kini , aku tak pernah pandai untuk berenang

aku suka ikut abang long masuk dusun orang , 
makan buah-buahan orang
mana lah tahu dosa pahala 
sebab itu lah mak bagi ceramah .

tapi , bila malam mak selalu suka menyanyi
kadang-kadang aku tanya mak ...

" mak nyanyi lagu apa ni ?
sedap lah .."

" ini lagu Titiek Puspa , 
dia penyanyi Indonesia , 
suara dia sedap , muka dia cantik ... 
nanti besok mak pinjam majalah Che' Mah
ada gambar dia , kau boleh tengok. "

... dengan mak , aku belajar sangat banyak ... belajar menulis , melukis , menyanyi , mengaji ... termasuk  belajar mengira , tapi bukan belajar berkira , sebab mak tak pandai berkira dengan orang ... kerana itu juga aku tak pandai berkira dengan sesiapa , baik dengan bangsa lain lebih lagi dengan bangsa dan saudara yang seagama dengan ku.

~ kita semua tak semesti nya sama dalam banyak perkara
tetapi kita semua menumpang di bumi yang sama.~


aslinahali
04.17 a.m
22102012


kini mak sering berlagu sendu , rindu kan abang long ... 
Al-Fatihah buat Long




BUDI

perniagaan kedai makan aku memang terkenal satu ketika dulu. tak menang tangan aku memasak dan melayan pelanggan . setiap malam aku "...