Wednesday, July 8, 2015

Hikmah Nya ...




Bismillah hir rahman nir rahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Alhamdulillah , sudah sampai kita di sepuluh malam-malam terakhir Ramadhan 

dan tidak berapa lama saja lagi Ramadhan akan pergi meninggalkan kita , 
entah masih dapat bertemu atau tidak Ramadhan yang akan datang lagi tahun-tahun hadapan ...? 
aduhai ...terlalu pantas waktu berlalu sehingga kita merasa seperti tak sempat untuk memburu nya .

apa yang kita mahu dalam hidup ini ?

apa yang kita kejar selama ini ?
kadang waktu kita biar kan saja ianya berlalu dengan sia-sia bila terlalu asyik dengan hal-hal lagha dunia.

bukan berkata tentang orang lain , 

tetapi ini tentang rasa yang aku sendiri alami nya.
kadang-kadang hidup ini *keras , 
memaksa aku sedaya upaya memenuhi keperluan kehidupan yang semakin meningkat.
kalau dulu ketika aku belum begitu tua seperti sekarang ini , 
semua kerja aku laku kan asal halal dan rezeki yang aku cari bukan hanya untuk *tekak sendiri.
anak-anak masih belajar dan memerlukan perbelanjaan yang agak banyak bila mereka mula melanjutkan pelajaran di universiti.
dengan yuran nya , duit makan , duit sewa rumah , duit poket ...itu semua lah yang membuat kan aku harus kerja keras sehingga pernah terlalai hal-hal akhirat.
Ya Allah , begitu hina nya aku dengan hal-hal dunia ini , 
namun kata seorang sahabat lama yang sudah tiada lagi di alam yang fana ini membuat kan aku berlapang dada dan menerima ketentuan Allah .

" As , kerja itu juga ibadah , 

asal kan kau tidak meninggal kan lima fardu yang wajib itu sudah cukup baik. 
Allah tahu kemampuan kau , 
tak mengapa kalau kau tak sempat untuk sering datang setiap malam di masjid , 
bertarawih bersama jemaah yang lain , 
sebab kesibukan kau itu pun Allah yang beri ..."

Itu lah aku yang dulu ... bila mengenang semula silam semalam , aku malu pada Allah ...semoga Allah ampun kan aku dan meredhai aku di dunia juga akhirat hendak nya .

semoga Allah terus *memandang aku ,
jika lah kelak aku tidak di pandang Nya bagaimana jika aku mati dan Allah tak peduli ?





Jadi sempena hari baik bulan baik ini , 

mari kita tingkatkan amalan kita yang cuma tak seberapa ...
rebut peluang yang masih ada tersisa .
kalau dulu jahil dan tak berapa kisah tentang hal-hal akhirat , sekarang lah masa nya kita kembali kepada jalan *putih , 
iaitu jalan yang harus kita pilih.

teringat pula tentang satu nota kecil yang pernah aku terbaca lama dulu , 


~ jangan menilai saya dengan masa lampau saya 

kerana kini saya sudah tidak duduk di situ lagi ~

nota aku malam ini bukan lah untuk membuka pekung di dada  

cuma aku berharap kalian ambil ikhtibar dari cerita benar yang terlahir dari jiwa.
dan aku penuh yakin , semua kan ada hikmah Nya ...mudah-mudahan ...


#Jane  ... usah buka aib orang , nanti Allah akan tutupkan aib kita.

aib orang lagi kan di jaga , ini kan pula aib saudara .
setiap orang punya harga diri dan hati maka jaga lah diri dan hati itu sendiri.

As Salam ... salam sayang , salam kemaafan tulus dari hati...



basah kan bibir dan tenangkan hati dengan kalimah Subhanallah , 
walhamdulillah , astaghfirullah , hasbi Allah...
***terjumpa semula foto lama ......







Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...