Saturday, October 29, 2011

... aku , dia , mereka...





Aku Anak Bangsat


aku anak bangsat
melarat merempat
aku bukan siapa siapa
tak punya apa apa, tak berharta
aku hanya mau hidup
mau terus hidup


di sini aku menumpang sekejap
di lorong gelap
bertilamkan kotak yang aku songlap
aku mau lelap...
dengan perut ku yang kosong
hanya menelan air liur di kerongkong
ahhh...di dalam ada lagu berkeroncong
tolong...!


siapa yang mahu tolong ?
kalau pun aku terjerit , meraung
engkau malah mencemuh
memandang aku pun tak acuh !


sebab engkau manusia angkuh
punya harta tak habis sampai keturunan yang ke tujuh
kau langsung tak memberikan aku tumpang berteduh
manusia seperti ku akan kau cemuh !


dimana kah rasa belas kasihan
mana hilang rasa kemanusiaan
bila manusia seperti ku, tak ada siapa yang berkenan
bersepah di jalanan...menyemakkan !


aslinahali
090710












Bila kah Sudah...Bunda ?


engkau kah itu
di hadapan ku
saat ku tatap wajah tua mu
kedut kedut seribu
tak berupa bagai dulu


bertanya dalam diri
masih kah gigih
mengerah tulang empat kerat
memercik keringat
melawan penat, menahan tenat


langkah tak memaksa
untuk berhenti seketika
sedang waktu hampir tiba
sampai bila kah sudah
mengais dalam payah...


291110










Ruang Tumpang


ada kah ruang buat menumpang
lelah tak terungkap
laluan berpengap
sendat menyesak nafas


kata tak terbias
payah menelah yang sudah
kabur dan tuli meneliti
ruang dada sarat...memenat


goyah langkah meniti
terbakar memerit pedih
masak mendidih peluh ini
di bakar panahan mentari


dalam payah mengerti
redha pada yang memberi
berpegang janji azali
takdir tak memungkiri
kekal ke akhir nafas
menanti tuk kembali...




111110


~ aku , dia , mereka...mencari makna ~














Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...