KISAH JUANA IDA ( 7 )

  

Selepas peristiwa yang menyakit kan hati itu terjadi dalam hidup saya, saya mulai belajar mengerti dengan sifat lelaki "buaya darat". Rupa-rupa nya Juana Ida juga pernah di perlaku kan sedemikian rupa. Lebih teruk lagi, nama Juana Ida di jaja sana sini gara-gara gagal mendapat kan tubuh Juana Ida. Begitu lah perangai manusia yang tak tahu nak beza kan antara dosa pahala. Senang nak kata, dunia ni seolah tak akan kiamat, rasa dalam genggaman mereka........hmmmm....

Juana Ida begitu tertekan dengan asakan "buaya darat".....hendak berhenti kerja , nanti dia nak makan apa ? Nak cari kerja di tempat lain, tak mungkin di terima kerana usia nya sudah tua...... mahu tak mahu kena bertahan untuk menerus kan kehidupan yang masih bersisa. Berbahagia atau tidak bukan orang lain akan mengerti bagai yang kita hendak. Peduli apa kata orang keliling kalau masa kita susah tak ada yang datang membantu hal makan pakai dan sakit pening.

Selama hampir setahun saya bekerja, terpaksa menahan hati dengan berbagai hal yang tak pernah saya sangka dan duga sama sekali. Lama kelamaan saya menjadi lali dengan keadaan yang saya lalui. Saya belajar bersabar dan Juana Ida pula tidak mahu saya berhenti kerja, kata nya " Sementara As tak dapat kemana-mana, baik lah kerja kat sini saja. Kalau rajin usaha, mana tau nanti Mr. Galler rekomen kan As jadi Quality Controller pada Mr. Dzial. Dulu Kak Jun pun dia yang rekomen kan. Baik orang German ni dari orang kita As. Dia orang pandang kerja kita, bukan pandang body kita."

Saya pun bersemangat dengan kata-kata Juana Ida. Tidak lama selepas itu, dia memperkenal kan saya dengan seorang yang berpangkat agak besar di kilang iaitu Mr. Rudolf Galler. Saya pada mula nya agak malu dan kekok bila berbual dengan Mr.Galler, sebab dia kurang fasih berbahasa Inggeris, dan dia lebih banyak mengguna kan bahasa German bila berbual. Saya dan Juana Ida tersenyum jer dengan perkataan-perkataan yang saya rasa memang susah saya nak faham .....tapi Mr.Galler tak kisah, dia selamba jer terus bercakap dalam bahasa ibunda nya. Saya tabek dengan sikap nya, dia bangga dengan bahasa ibunda nya, tapi kita orang Melayu malu nak bercakap bahasa kita, konon jatuh standard lah......tak ada kelas lah........hmmmmmmm.....memang lah Melayu mudah lupa, walhal makan sambal belacan ulam dengan petai, busuk bukan lah main........hehehe....kencing pun haring.......aduh........ops...saya terlebih cakap nih......zip la mulut ni ya.....:))

Setelah Juana Ida memperkenal kan saya dengan Mr.Galler, dia pula rekomen kan saya dengan Mr.Dzial untuk jawatan sebagai Quality Controller di bahagian mesin yang dia kawal. Kira ketua besar lah dia di situ.....jadi saya di panggil untuk temuduga sekali lagi tapi bukan lah sebagai kerani. Kerja di bahagian mesin yang sangat bising, kalau nak bercakap di situ kena kuat kan suara lah kira nya. Saya tak kisah, asal kan saya cari rezeki yang halal, bukan nak senang hidup dalam saraan orang, maksud saya, kalau saya setuju dengan En.S....memang lah senang, apa nak saya boleh dapat, sebab dia duit mewah, perempuan pun dia ingat boleh beli sebab murah......hmmmmmm......maaf jer lah.....!

Saya berjaya dalam temuduga dengan Mr.Dzial, manager paling berkuasa dalam kilang tersebut. Bukan rupa dan gaya saya yang di pandang nya tapi dia memandang kegigihan saya. Kesungguhan saya untuk terus bekerja di kilang walau pun payah sebenar nya untuk masuk bekerja di bahagian yang terlalu banyak mesin-mesin dan kerja di situ juga perlu berhadapan dengan risiko "pekak" kerana kebisingan yang terlampau. Tak hairan lah kalau saya kata kan Juana Ida , saya perhati kan kadang-kadang tak berapa dengar apa yang saya cakap dengan dia. Sebelum itu saya ingat dia buat-buat tak dengar bila saya bercakap, tapi sebenar nya dia mungkin sudah ada sedikit kurang pendengaran akibat bunyi mesin yang kuat.

Mr.Galler memang seorang yang baik, dia sangat rapat dengan Juana Ida, nak-nak lagi bila dia lihat Juana Ida mirip wajah wanita Inggeris. Kami berdua semakin hari semakin rapat dengan Mr.Galler, saya jatuh sayang pada lelaki German yang sangat tinggi, kacak , baik hati ....walau pun dia sudah berusia hampir lima puluh tahun ketika itu. Tua tapi menawan hati ku.......aduh....bukan nak buat teman lelaki ya, tapi saya menganggap dia seperti bapa saya, jatuh hati kerana baik budi nya, manis senyuman nya, sering membantu dan mengajar saya dalam banyak hal kerja yang saya tidak tahu ketika mula-mula masuk kebahagian mesin. Saya di ajar beberapa perkataan German oleh Mr.Galler, antara perkataan yang saya tak pernah lupa dari dia ialah......." Ich liebe dich ".........bermaksud, " aku sayang kamu ".........hehehe....siapa yang tak suka kalau hampir setiap hari dia mengucapkan kata-kata itu ....biasa nya dia akan mengucap kan ...." Guten morgen liebe.....".........sambil menepuk-nepuk bahu saya yang hanya setakat bawah ketiak dia saja.......sebab dia terlalu tinggi, enam kaki....berbeza saya cuma lima kaki tiga inci saja.

 Aduhai Mr. Galler.......terkadang saya rindu pada dia....sering bertindak sebagai seorang guru yang mengajar murid nya, sebagai bapa yang mengajar anak nya...... sedang kan kami berlainan bangsa dan agama, tapi kerana budi bahasa dan sikap yang baik, kasih sayang wujud tanpa di paksa. Tidak pernah sekali pun dia memarahi saya dan Juana Ida sekira nya kami tersilap dan berbuat salah dalam kerja, cuma kata nasihat dan dengan bahasa yang lemah lembut tapi berkesan untuk kami memperbaiki mutu pengeluaran produk di kilang kami. Sebenar nya kerja saya dan Juana Ida sebagai Quality Qontroller memang memening kan jika kami berbuat silap, mutu tak terkawal......hmmmm....puas nak berjawab dengan En. S sebab En. S adalah manager di bahagian pengeluaran. Hmmmmm.....saya dan Juana Ida sebenar nya masih berdepan dengan "sang buaya" setiap hari !

Rasa nya cukup dulu setakat ini saya bercerita, mungkin di lain waktu kalau di izinkan ALLAH kita pasti bersua jua. Akhir kata dari saya, 

" orang memberi kita merasa
orang berbudi kita berbahasa
berbudi bahasa orang suka
budi bahasa budaya kita "

Salam sayang buat semua yang saya kasihi dan hormati, teman-teman yang baik budi dan hati......senyum lah selalu agar wajah kita berseri tapi biar lah senyuman yang ikhlas dari hati :))



Popular posts from this blog

ALANG ...

sejenak menjauh ...

~ Tenang ~