Friday, March 3, 2017

membuka kenangan ...Ho Chi Minh di hati




awal January 2016
aku ke Vietnam untuk kali kedua .
pertama kali  aku menjejak kan kaki di bumi yang pernah bergelora itu pada  hari kelahiran ku tahun 2011.
waktu berlalu begitu pantas , kenangan tak akan terpadam dengan mudah.

Ho Chi Minh begitu mesra menyambut ku.
Kakak ku punya keluarga angkat di sana.
Hajah Basiroh memang terkenal sebab dia seorang qariah yang mewakili Vietnam menyertai Tilawah Al-Quran di Malaysia.

persaudaraan terjalin erat .
saling menghormati antara sesama manusia.
apalagi jika dengan pelancong , mereka menyambut penuh kemesraan.

yang aku belajar jika berkunjung ke negeri orang , senyum dan ramah  lah dengan mereka.
kita akan di layan dengan baik .
namun jika sombong jawapan nya beraja lah saja di hati sendiri.
tak akan ada orang yang menyenangi sikap tak berbudi bahasa .

Kakak ku seorang wanita berjaya dengan dunia insurance nya.
aku tak mungkin mengikuti langkah nya .
sebab manusia ALLAH jadikan berbeza-beza.
jika semua menjadi menteri , siapa pula yang akan menjadi pemandu teksi ?
itu lah hidup , ada perbezaan yang semua telah di tentu kan ALLAH.

Ho Chi Minh tetap akan aku kunjungi bila sampai masa nya ALLAH izinkan.


Ini gambar kenangan tahun 2011











ini gambar kenangan 2016











 Mencari Cinta Sejati

hembusan angin meniup wajah alam
mata ku tak berkedip menatap langit
terlalu luas tak bertepi pandang
bisa kah aku menyentuh awan

berwaktu-waktu aku mengasuh rasa
mendengarkan jiwa ku berkata-kata
tak mungkin aku abaikan kata hati
ku harus jujur pada hati ku

kau dan aku tak bisa bersama
bagai syair lagu tak berirama
selamat tinggal kenangan dengan mu
senyum ku melepaskan kau pergi

engkau bukan lah sebuah kesalahan
tak pernah aku menyesal mengenal mu
tapi biarkan lah  aku terbang bebas
mencari cinta sejati

@Cakra Khan

Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...