Friday, March 10, 2017

Selat Melaka menyambung tali saudara ...

December 2007 aku meninggalkan Malaysia menuju Jakarta , Indonesia .
itu lah kali pertama aku menjejakkan kaki di Indonesia ,  bumi asing bagi ku.
dengan berat hati arwah suami melepas kan aku dan Nadia serta yang lain nya ,
sebab kami tak pernah berpisah semenjak berkahwin.
kemana-mana selalu bersama tetapi kerana tugas nya menguruskan perniagaan jadi terpaksa juga dia merelakan kami pergi.

waktu itu aku bersama anak ku Nadia dan adik ku membawa tiga anak lelaki nya .
kami ke Jakarta kerana adik ku setiap cuti sekolah hujung tahun akan bercuti di tempat suami nya bekerja.
penerbangan terpaksa berpatah balik ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ,
kerana pesawat yang kami naiki mengalami kerosakan sewaktu baru 10 minit berada di udara...
itu pengalaman pertama terkandas bila menaiki pesawat..
saat pesawat bergegar di udara aku lihat penumpang mula gelisah , tapi aku dan adikku tenang saja sambil berdoa semoga semua nya akan baik-baik kembali.
akhir nya pesawat  kembali mendarat di Kuala Lumpur .
dan pihak KLM telah menempat kan kami di Hotel The Mines untuk bermalam setelah berjam-jam terkandas menanti di airpot.

keesokan nya kami bertolak ke Jakarta sebelah petang dengan menaiki pesawat MAS.
sampai di Bandara Soekarno Hatta hari sudah masuk waktu maghrib.
di sana driver sudah siap menanti , Pak Wanto nama nya.
orang yang sangat hormat kepada boss .
pada  mula nya aku agak kekok bila di panggil dengan panggilan Ibu , sebab di Malaysia aku biasa di panggil dengan panggilan kakak.
bila ingat kembali ianya memang kelakar , sebab panggilan Ibu itu kalau di Malaysia hanya untuk Mak.

lain padang lain belalang , lain negeri lain tradisi.
lain orang lain lain bahasa , lain negeri lain cara .

di sana selama dua minggu , aku tinggal di kondominium mewah di Karawachi.
memang ramai orang asing tinggal di sana , yang paling ramai orang Korea.
mereka fasih berbahasa Indonesia .

banyak tempat-tempat menarik yang aku lawati , antara nya Istana Bogor , Cianjur , Tanggerang , Mangga Dua , dan beberapa tempat yang terkenal seperti Kebun Raya , Mini Indonesia dan banyak lagi nak dirindui ....

tapi sayang nya gambar-gambar semasa di Jakarta hanya tersimpan di CD dan di handphone  lama yang telah hilang.
tidak dapat aku muat turunkan di ruang sempit ini .

cuma gambar semasa aku melawat Batam , Riau memang masih ada tersimpan.
dua kali aku melawat Batam. kali pertama di tahun 2013 dan kali kedua 2014.
kenapa dua kali ?
sebab Batam memang sesuai di hati.
pergi dulu baru tahu ....
kali pertama aku pergi seorang diri .
aku booked hotel Swiss Inn , memang hotel yang bagus dengan layanan staf dan makanan nya juga.
sebelum kesesuatu tempat , aku selalu search di Google sebab aku risau jika disana aku akan kekok bila bertemu orang-orang baru .
Alhamdulillah , semua orang yang aku temui memang peramah bila aku bertanya kan dimana nak naik teksi ke hotel.

bila aku seorang diri , aku tahu bagaimana untuk mendapatkan bantuan dari orang lain.
petua nya , senyum , peramah dan jangan sombong.
orang akan senang membantu kita .

tahun 2014 aku sekali lagi ke Batam bersama kakak ku.
memang seronok , perjalanan menaiki ferry dari Jeti Stulang Laut ke Batam Centre ,
laut yang terkadang bergelora tapi kami gembira.

# Selat Melaka lautnya tenang
di situlah banyak berlabuh perahu Bugis
orang yang jauh jangan di kenang
kalau di kenang tentu menangis.

Melaka dan Bugis sangat sinonim , ramai yang datang ke sini kerana sejak berzaman kita adalah serumpun dan sekeluarga.
terharu bila aku terkenang ramai nya saudara yang kita terlupa sebenarnya.

biar lah gambar-gambar yang menyambung cerita , sebab aku sudah mahu istirehat seketika.

Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...