Thursday, November 1, 2012

~ aku menyanyi ... Nyanyian Jiwa ~




aku membesar dengan lagu-lagu lama sekitar lewat 60an sehingga 80an.
memang aku suka menyanyi , walau pun ketika awal 70an di rumah kami tiada radio dan televisyen, 
namun dengan mendengar radio jiran-jiran aku menjadi pandai menyanyi .
mungkin juga kerana darah seni yang sedia mengalir dalam diri.
darah seni dari keturunan abah.

abah ku memang pandai menyanyi, dan bila aku salah pada sesebuah lagu,  
spontan dia akan betulkan cara nyanyianku. dengan menyanyikan lagu itu semula , 
dan aku akan ikut cara abah menyanyi.
kata pak long , abah ikut jejak emak nya yang berdarah seni. 
nenek pandai bermain accordian.
pak ngah pula pandai bermain biola.

dan antara kami adik beradik , tiga orang adik-adik ku pandai bermain gitar.
aku pernah cuba belajar bermain gitar , namun tak pernah pandai hingga sekarang.
sebab nya aku tak tahan luka di hujung jari kerana tali gitar.
oleh sebab itu juga aku tak mahu lagi mencuba untuk memetik gitar.
tak mengapa lah , sebab aku pernah pandai meniup seruling dan bermain drum.
aahhh ... itu di zaman sekolah rendah dan menengah rendah , 
masa aku dalam tingkatan tiga , aku diajar dengan tegas oleh seorang senior.
orang nya sangat garang tapi baik hati , walau pun selalu aku kena sergah dengan dia, 
namun dia lah 'abang' yang paling menyayangi aku satu ketika dulu.

sekarang aku sudah lupa untuk meniup seruling dan memukul drum.
cuma sesekali akan mengambil kesempatan jika terjumpa alat musik tersebut.
itu pun sudah sumbang dan tak sedap di dengar lagi.

tapi kalau menyanyi aku selalu suka dan terus suka walau pun sudah lanjut usia.
siapa pun tak akan berani untuk melarang aku menyanyi kecuali emak.
tapi emak faham , dia tahu aku akan lebih kerap menyanyi jika aku susah hati.
keadaan jadi terbalik , orang lain menyanyi jika senang hati, 
tapi aku akan kerap menyanyi jika aku sedang bersedih.

pada aku , nyanyian adalah bahagian terindah dalam jiwa ku.
dengan menyanyi , aku lebih tenang dan dapat mengawal rasa hiba.
bukan bermakna aku lupa pada Yang Maha Esa , 
namun itu lah rasa yang di anugerahkan oleh Nya pada ku.
dan aku bersyukur , dengan menyanyi aku dapat merawat hati , 
tak perlu ada orang lain yang harus membantu aku dalam mengendalikan 'rasa'ku.

dan ... aku paling suka menyanyi lagu ini , Nyanyian Jiwa ...Iwan Fals.

nyanyian jiwa
bersayap menembus awan jingga
mega mega
terburai di terjang halilintar

mata hati
bagai pisau merobek sangsi
hari ini 
kutelan semua masa lalu

biru biru biruku
hitam hitam hitamku

aku sering di tikam cinta
pernah di lemparkan badai
tapi aku tetap berdiri

nyanyian jiwa harus lah di jaga
mata hati harus lah dirasa
nyanyian jiwa harus lah di jaga
mata hati harus lah di rasa

menjerit lah
menjerit lah selagi bisa
menangislah
jika itu dianggap penyelesaian

biru biru biruku
hitam hitam hitamku ...


aslinahali
05.20 a.m
02112012












Dzikir Penenang Hati

Ya Latif Ya Latif Ya Latif dzikir lah banyak-banyak semampu mu , sekuat mu , semahu mu . jika kau sedang gundah gulana dzikir ...